Webwinkel Frank gaat diepte in

Benjamin Derksen (Frank): "Diep in de niche maakt ons onderscheidend"

Webwinkel Frank gaat diepte in

Het Groningse bedrijf Frank zit in zo’n dertien landen. "We hebben daar in totaal 450 webwinkels en we groeien heel hard. Wat ons onderscheidt is dat we per webwinkel een heel breed assortiment hebben. Dus in plaats van één groot warenhuis hebben wij per webwinkel heel veel producten van een specifiek onderwerp. Wij gaan de diepte in per product. Op Wereldbol.nl koop je dus wereldbollen, terwijl je alleen maar telescopen aanschaft op Telescoop.nl. En dat hebben we ook vertaald naar meerdere landen", aldus CCO Benjamin Derksen.

In het verleden zijn meer partijen zo begonnen, denk aan Fonq of Coolblue. Die zijn uiteindelijk naar één domein gegaan. "Dat is ook iets wat wij overwegen, want 450 domeinnamen beheren is lastig. Een groot verschil is dat wij echt niches opzoeken. Wij zitten niet in de consumenten-elektronica." Op basis van zoekvolume en de leverbaarheid van producten wordt bepaald welke niche wordt bediend. "Als een product moeilijk te bestellen is, dan laten de snelle geldverdieners het vaak links liggen. Ik denk juist dat je door in productgroepen te gaan zitten die je online niet heel veel ziet, wel het verschil maakt."

"Hoe kun je als webwinkel je eigen groei zo duurzaam mogelijk behappen?"

Frank groeit op dit moment 90 procent per jaar. Er werken zo’n tweehonderd mensen. "Ik ken ze niet eens meer allemaal. In het magazijn hebben we heel veel flexers, mensen die komen als het heel druk is en niet komen als het minder druk is. Die kan je bijna niet allemaal kennen, ook al probeer ik het wel. Maar de grootste uitdaging is nu: hoe kunnen we die groei zo duurzaam mogelijk behappen? Want ik wil dat elke klant tevreden is: dat is echt een belangrijke doelstelling." Een belangrijke doelstelling, maar niet de enige. "Wel willen we ook nog één overkoepelend platform lanceren en binnen twee jaar naar 25 landen. Dat is ambitie, maar ook een hele toffe uitdaging, denk ik."

Dompelpomp of rollator?

Het nieuwe platform wordt op dit moment ontwikkeld. "De essentie is dat je een goede customer lifetime circle hebt en dat is iets waar we mee aan de slag gaan. Het is heel moeilijk om een dompelpomp of een werkschoen te verkopen op eenzelfde site waar je ook een rollator verkoopt, want dat zijn totaal verschillende doelgroepen. Dat is de uitdaging."

"Er zijn ook bedrijven die sneller groeien, maar er over een paar jaar niet meer zijn"

Een uitdaging die best een paar jaar mag duren. Ondertussen timmert Frank hard aan de weg. "We hebben een magazijn van tienduizend vierkante meter. Daar groeien we over anderhalf jaar uit, dus dat is ook een uitdaging." De pakketten worden door bekende bezorgerpartijen thuis afgeleverd. "We proberen daar zo milieuvriendelijk mogelijk in te zijn. Maar het probleem is: mensen willen steeds meer. Ze willen eigenlijk hun pakketje gisteren al hebben, nog voordat ze bedacht hadden dat ze het wilden. Ik denk dat het geen duurzaam model is, daar op in te spelen. De opkomst van binnen vier uur leveren of tijdvak leveren is met name in Nederland heel erg aan het groeien. Er is daarbij een groot verschil met andere landen: in Denemarken of Zweden, waar we ook zitten, vinden mensen het prima dat ze binnen vier dagen geleverd krijgen. In Nederland schieten we daar echt wel eens in door."

Frank doet alles zelf

Op dit moment koopt zo’n 13 tot 14 procent van de mensen fysieke producten online. "Ik verwacht dat dit binnen tien tot vijftien jaar doorgroeit naar 80 procent, dus daar gaat nog een enorme verandering in plaatsvinden. Ik denk dat de online markt een grote concurrent is. Veel grote partijen houden eigenlijk geen rekening met winst of verlies maken. Er zit zoveel geld achter. Marktaandeel moet desnoods ten koste van marges behaald worden. Heel veel grote Nederlandse partijen zijn niet winstgevend."

Dat geldt niet voor Frank. Het bedrijf is vanaf de start winstgevend en volledig met eigen geld gefinancierd: "We hebben geen investeerder. We hebben niemand anders aan wie we moeten rapporteren, we doen het allemaal zelf. Dat limiteert je in de groei, ook al groeien we 90 procent. Er zijn ook bedrijven die sneller groeien, maar er over een paar jaar niet meer zijn. Dat wil ik niet. Dat is niet goed voor de markt, voor je klanten, voor jezelf. Uiteindelijk moet je proberen duurzaam te groeien en altijd goed in de gaten houden waar je kosten liggen. Dat is de kern van ons bedrijf."

Derksen is tevreden met zijn thuisbasis Groningen. De bindende factor van Groninger ondernemers is volgens hem saamhorigheid en vriendschap. "Groningers zijn zijn allemaal verbonden met clubjes en gunnen elkaar dingen. Ik denk dat dat wel een heel groot verschil is met het westen, waar heel vaak wordt gevochten om klussen. Ga nou gewoon proberen om samen daarmee aan de slag te gaan. Dat is denk ik ook het mooie van het noorden. Het is toch een soort status aparte, maar ik ben heel blij dat ik hier woon. Het noorden heeft echt hele toffe ondernemers."

 


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Cool en een erg interessante ontwikkeling die Frank ondergaat!

    Graag kom ik met Benjamin in contact komen om toe te lichten hoe ons Customer Data Platform 'Invenna', Frank kan helpen om automatisch, omni channel en vooral relevant met hun klanten / relaties te communiceren.

    Invenna in a Nutshell
    Invenna is een best of breed & AI driven Customer Data Platform wat volledig complementair is aan bestaande (CRM,DWS,DMP,CMS) platformen.

    Met Invenna is Frank in staat om haar data silo’s te doorbreken door eenvoudig alle (on en offline) aanwezige klant databronnen binnen de verschillende webshops te ontsluiten, samenvoegen en te analyseren tot een 360 graden klantbeeld.

    Op basis van het unieke 360 graden gastbeeld is Frank in staat om (o.b.v. vooraf gedefinieerde customer journeys en triggers) automatisch relevante marketing campagnes te genereren en de bijbehorende kanalen (o.a. websites, banners, Facebook, Instagram, email, post, callcenter) aan te sturen.

    Campagnes kunnen zo “gescheduled” worden dat zij zichzelf herhalen, elk uur, elke dag, elke week, of andere gewenste frequentie. Campagnes kunnen getriggerd worden door gedrag van klanten (klikken op de website, openen van email, etc etc) of kunnen bijvoorbeeld door een datum verandering gelanceerd worden.

    Referenties
    o.a. Robeco, Reaal, Zwitserleven, TMG, Rode Kruis, Euromaster, KWF

    Bij voorbaat dank voor je positieve reactie.

    Enthousiaste groet,

    Stijn van der Walle
    http://www.invenna.nl

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.