Websites steeds belangrijker voor succes tv-commercials

14 februari 2004, 22:42

Mitsubishi zet met succes combinatie tv en web in voor campagne Mitsubishi Galant De Super Bowl in de VS wordt jaarlijks door vele reclamebureaus gebruikt om nieuwe reclamestrategieen te testen. Dit jaar zagen we opmerkelijk veel tv-commercials die de kijker stimuleerde om de website van de adverteerder te bezoeken.

Zo werd alleen het eerste deel van de Mitsubishi commercial op tv vertoond. De afloop kon de geinteresseerde op de website SeeWhatHappens.com bekijken (waar men uiteraard probeerde hem of haar te verleiden tot interactie). Een nieuwe trend in adverteren dat zeker in de VS maar waarschijnlijk ook in Europa een vervolg zal krijgen.

TV/web advertentiestrategie van Mitsubishi

In de 30-seconden Mitsubishi tv-commercial, getiteld ‘Accident Avoidance Test’ wordt een ‘spannende’ straatrace getoond tussen een Mitsubishi Galant GTS en een Toyota Camry XLE. Wie de afloop van de race wil zien wordt doorverwezen naar SeeWhatHappens.com waar men een 50-seconden web-commercial kan bekijken.

In de 30-seconden Mitsubishi tv-commercial, getiteld Accident Avoidance Test wordt een spannende straatrace getoond tussen een Mitsubishi Galant GTS en een Toyota Camry XLE. Wie de afloop van de race wil zien wordt doorverwezen naar SeeWhatHappens.com waar men een 50-seconden web-commercial kan bekijken.

In de 28 uur na de vertoning van de tv-commercial tijdens de recente Super Bowl hebben meer dan 170 duizend unieke bezoekers de website SeeWhatHappens.com bezocht. Een aantal dat gelijk is aan het totale bezoekersaantal van een maand. In de dagen daarna is het websitebezoek nog steeds erg hoog met een gemiddelde van 40 duizend unieke bezoekers per dag. Ook het aantal brochure-aanvragen op de eerste dag na vertoning is gelijk aan het aantal aanvragen dat normaal wordt geregistreerd in een maand op mitsubishicars.com.

Mitsubishi heeft de tv-web-commercial inmiddels meerdere malen ingezet en zal ook in de toekomst met vergelijkbare concepten komen aldus Ian Beavis, marketingmanager van Mitsubishi, op AdAge.com.

Reebok’s Terry Tate commercial

De Mitsubishi-case staat niet op zichzelf. Zo heeft de Reebok’s Terry Tate commercial die vorig jaar tijdens de Super Bowl is vertoond inmiddels geresulteerd in meer dan 20 miljoen downloads van de betreffende commercial. Dit jaar werd zonder te adverteren tijdens de Super Bowl maar met slechts een teaser op MTV, bereikt dat meer dan 250 duizend mensen na afloop van de Super Bowl (!) de nieuwe Terry Tate commercial via de site hebben bekeken.

Op imediaconnection.com is deze week een interessant interview te lezen met Micky Pant, de man achter de Terry Tate campagne van Reebok. Meest opmerkelijke deel van het interview is het deel waarin Pant uitlegt hoe Reebok haar mediamix op dit moment bepaald:

“We use TV not to communicate a message but to direct traffic to the Web site and create promotions online. That creates a multiplier effect beyond reckoning.”

Mitsubishi en Reebok zijn slechts twee voorbeelden uit een reeks succesvolle cases (zie ook: Cross-media effect Super Bowl) die voor mij aangeven wat de trend wordt voor de toekomst. Nu nog de adverteerders en reclamemakers in Nederland overtuigen van de rol van internet en we gaan een mooie tijd tegemoet met interactieve marketing!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!