Weblogs minder populair door commerciele invloeden?

1 juni 2005, 04:36

Naar aanleiding van het groeiend aantal gesponsorde businessblogs kijken we op dit weblog naar de verwachtingen van bezoekers. Een aantal reacties komen terug op de branchepagina Digitale Marketing in ReclameWeek nr. 23.

Reageer op de volgende stelling: Ik ben wel/niet bang dat gesponsorde businessblogs een deel van hun populariteit inleveren omdat…

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

17 Reacties

    Bas van Eijk

    Ik ben niet bang maar hou het wel in de gaten. Zodra de onpartijdigheid vervalt door een verbintenis met een sponsor is voor mij de kous af.


    1 juni 2005 om 04:44
    Robert

    Advertenties op weblogs vind ik prima als het maar niet van die lelijke grote banners zijn die boven of tussen de artikelen staan. Als ik me er aan ga storen dan haak ik af.


    1 juni 2005 om 04:50
    media

    Advertenties op of sponsoring van weblogs is een logische volgende stap in de ontwikkeling. En zolang er duidelijk onderscheid is tussen content en commercie is er wat mij betreft geen probleem. Dit is overigens geen nieuwe discussie maar hebben we ook gehad bij alle andere media.

    Ben het wel eens met Robert dat adverteren ethisch verantwoord moet zijn. De rectangle op de Emerce-site (en blogs) is nu niet echt een eyecatcher 😉


    1 juni 2005 om 05:07
    Yme Bosma

    Ik vraag me eigenlijk vooral af of advertenties wel het juiste inkomstenmodel voor een businessblog zijn, in mijn ervaring is de waarde (in geld uitgedrukt) van zo’n blog veel meer indirect. Dus waarom zou je als businessblog uberhaupt advertenties plaatsen wanneer dit ten koste kan gaan van de leesbaarheid, een veel gehoorde klacht? Sponsoring van weblogs is weer een iets ander verhaal, veel businessblogs worden gefaciliteert door werkgevers bijvoorbeeld. Dat kan prima werken, kijk maar naar Microsoft. Het draagt dan alleen maar bij aan de populariteit.


    1 juni 2005 om 05:31
    Deef

    Als een blog iets van inkomsten kan genereren ontstaat er meer tijd voor het blog. Als er meer tijd in gestoken kan worden zal dat te merken zijn aan de kwaliteit.

    Onafhankelijkheid is wel heel belangrijk.


    1 juni 2005 om 05:35
    niels

    voor mij zijn er twee kanten

    1) Ik denk dat de bloggers door de sponsoring nog serieuzer gaan webloggen en meer tijd eraan gaan besteden (als dat al mogelijk is) en daardoor betere content gaan leveren.

    2) Ik ben wel een beetje bang dat er door de plaatsing van een bepaalde advertentie (bijv. Microsoft) de blogger niet snel een kritische post over de adverteerder zal plaatsen. Want dan haalt de adverteerder eventueel zijn banner weg en kan de blogger fluiten naar zijn centen.


    1 juni 2005 om 05:35
    Hans Mestrum

    Mijn weblog wordt ‘gesponsored’ door mijn werkgever Tulip Computer. Het is dus een businessblog, maar zonder echte reclame uitingen. Ik vind dat lezers van weblogs niet zitten te wachten op reclame. Daarvoor zijn andere middelen en media. Ik stoor me nu al aan de knipperende advertenties van de ‘nieuwe’ businessbloggers. Ik merk ook dat ik een link van bijv. frackers naar frankwatching nu met andere ogen bekijk, omdat ik weet dat ze in elkaars (gesponsorde) netwerk zitten. Dus wat wordt de kwaliteit van de links? Overigens hoeven we ook niet roomser te zijn dan de paus. Dagelijks worden er vele postings gedaan over al dan niet mooie nieuwe producten of functionaliteiten. Is dat reclame? Ja, maar niet met die bedoeling als zodanig. Vaak heeft het dan een informerend karakter of spreekt er de passie uit van de schrijver. Ik denk dat je als lezer perfect ‘proeft’ wanneer reclame e.d. een andere bedoeling hebben dan waar het weblog voor bedoeld is en dat kan dus gaan wringen. Evengoed mag er best een reclame-weblog zijn, maar dan moet dat ook helder de doelstelling zijn van die blog. En dan kun je zelf kiezen wat je er mee doet. Het moet dus niet zoiets worden als reclame op tv: in een mooie uitzending ineens van die vreselijke reclame tussendoor. Dat gevoel kan op gaan treden bij reclamebanners e.d op weblogs. En wat doe je bij reclame op tv? Wegzappen.


    1 juni 2005 om 05:49
    eduard

    In de afgelopen periode heb ik me vaak afgevraagd hoe je geld kunt verdienen met weblogging. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo geloof in het advertentiemodel voor businessblogs. Ik denk dat je erg groot (lees traffic) moet zijn om daar een fatsoenlijke boterham aan over te houden. Als het gaat om de kosten te dekken vraag ik me af of dat opweegt tegen de lelijkheid van de advertenties. Ik heb Google bij mij eraf gehaald, niet alleen omdat het niets opleverde, maar vooral ook omdat het afzichtelijke blokken zijn met niet terzake doende advertenties. In het geval van Emerce zullen ze best relevant zijn, maar het blijven foeilelijke grote blokken. Is dat dan de manier om je investering in tijd (en een beetje geld) terug te halen? Zoals Yme Bosma al zegt, zie ik meer in de spin off die het oplevert. En dat kan veel meer rendement opleveren (in mijn geval is dat in ieder geval zo).

    De meeste businessblogs zijn bedoeld als PR-activiteit. Immers, de bedrijven willen hun expertise tonen, service verlenen etc.

    Daarnaast geloof ik steeds meer in gesponsorde businessblogs. De blogger krijgt er fatsoenlijk voor betaald en kan zich volledig wijden aan relevante content. Ik ben ervan overtuigd dat je op deze wijze prima toegevoegde waarde kunt leveren, zonder dat de onafhankelijkheid in het geding komt. Dat laatste is ook gekoppeld aan de reputatie en integriteit van de weblogger zelf.

    Kortom, ik denk niet dat gesponsorde weblogs aan populariteit inleveren mits de er een goede scheiding is tussen commercie en content.


    1 juni 2005 om 07:25
    Hans Mestrum

    @eduard: helemaal mee eens! Advertenties nee, weblog als PR instrument (en betaalt door het bedrijf) ja, mits het geen verkooppraatje wordt.

    @carl: de omschrijving van reclame snap ik niet zo goed. Weblogs brengen toch zonder reclame ook mensen op andere ideeen?


    1 juni 2005 om 07:32
    janm

    @ Hans : Ik denk dat hier de spreuk opgaat: een koe is een rund, maar een rund hoeft nog geen koe te zijn.

    Reclame is niet de enige manier op mensen op andere ideeen te brengen.


    1 juni 2005 om 07:48
    rickert

    “En zolang er duidelijk onderscheid is tussen content en commercie is er wat mij betreft geen probleem.”

    Zijn logs zoals medafact.nl juist niet opgezet als commercieel vehicle? Waarom de schijn ophouden dat commercie en inhoud gescheiden zijn? Natuurlijk loopt dat door elkaar heen! Is ook helemaal niet erg wat mij betreft.

    Het zou aardig zijn als een schrijver op de een of andere manier betrokken is bij een project waar hij of zij over schrijft in een ‘nieuwsbericht’, dat ook duidelijk maakt. Maakt de boel veel transparanter.


    1 juni 2005 om 07:48
    mangold

    @Hans: Daar heb je gelijk in; iets is helaas nooit helemaal zwart/wit 😉

    Wat ik bedoel is dat blogs doorgaans relevante discussies bevatten (waarin eerlijke marketing prima geïntegreerd kan worden), terwijl reclame (in de vorm van bannners, bijvoorbeeld) daar vaak letterlijk en figuurlijk náást staat.

    Voor commerciëel maar eerlijk, open en oprecht deelnemen aan discussies zie ik dan ook veel meer kansen dan voor de rondjes ‘banneren’ op blogs.


    1 juni 2005 om 07:49
    Hans Mestrum

    @carl: we hebben elkaar gevonden. Helemaal mee eens!


    1 juni 2005 om 08:01
    eduard

    @Rickert: natuurlijk zijn weblogs als Mediafacts een commercieel verhicle. Ik denk echter dat als je je als blogger laat sponsoren er wel degelijk transprantie moet bestaan wat betreft de scheiding tussen de commerciele belangen van de sponsor en de objectiviteit van de blogger. Ik zie de parallel wat dat betreft met de fysieke tijdschriften. wanneer je advertorials publiceert in de huisstijl van het blad, zonder dat duidelijk is dat het om een betaalde booschap gaat, maak je misbruik van de autoriteit van het blad. Je zit dan op een hellend vlak.


    1 juni 2005 om 08:23
    media

    Rickert, Eduard heeft eigenlijk al het antwoord gegeven. Uiteraard is Marketingfacts een commercieel vehicle, het is immers een kanaal naar een uitgebreid netwerk van partners en mogelijke klanten. Vooralsnog geen commerciele advertenties al ben ik wel heel voorzichtig aan het experimenteren met Google Adsense en heb ik sinds enkele weken een link opgenomen waar belangstellenden kunnen informeren naar advertentiemogelijkheden op dit weblog. Net als andere weblogs ben ik natuurlijk ook aan het kijken welk verdienmodel voor Marketingfacts het beste is. Het zal naar alle waarschijnlijk een combinatie worden van een partner/sponsor en advertenties. Uitdaging zal zijn (en dat geldt voor iedereen die de commerciele stap zet) om transparantie te behouden tussen commerciele belangen van de partner/sponsor en de objectiviteit van de blogger.

    Ik moet nodig dat mediafact.nl is definitief veranderen in marketingfacts.nl. Word er inmiddels zelf ook gek van 😉


    1 juni 2005 om 09:38
    eduard

    Sorry Marco, ik wordt er ook gek van. Kan je zien hoe zoiets in je brein nestelt. marketingfacts, marketinfacts, marketingfacts, marketingfacts, marketingfacts, marketingfacts, marketingfacts. ik doe het nooit meer fout marketingfacts, marketinfacts, marketingfacts, marketingfacts, marketingfacts, marketingfacts, marketingfacts.


    1 juni 2005 om 11:11
    FrankJ

    Ik word de hele dag omringd met reclame. In badkamer en keuken, op straat en op het station, in voetbalstadion en bedrijfsrestaurant. In de media is dat niet anders: reclame is er op radio en tv, in kranten en tijdschriften, op MSN en internet en ga zo maar door. Met andere woorden: er zijn niet veel plekken en momenten dat je geen reclame tegenkomt. Businessblogs vormen hierop geen uitzondering, al zie je daar dat het allemaal nog erg pril is.

    Ik denk dat als bloggers (en bezoekers via klikgedrag!) invloed hebben op de aard van de boodschap, zowel reclamenetwerk als adverteerders, bezoekers en bloggers er beter van kunnen worden. Dat vraagt soms dan wel een ander design-, inkoop- en/of plaatsingsbeleid. Gelukkig komen er ook steeds meer en professionelere bemiddelaars, services en tools waarmee dit proces van vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd kan worden.

    Het lijkt me vanzelfsprekend dat eventuele reclameinkomsten ten goede komen van de formule van de blog. Ook dat is in het belang van zowel bezoekers als bloggers. Kortom: we zetten gewoon een volgende stap op weg naar verdere professionalisering. Dat sluit natuurlijk niet uit dat (nu of op termijn) andere vormen van marketing effectiever kunnen zijn. In dat opzicht ben ik het eens met Yme, Eduard en Carl dat voor grotere blogs – als je er als businessblog naar op zoek bent – andere businessmodellen renderender zullen zijn.


    3 juni 2005 om 16:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!