Weblogs, een nieuwe uitdaging voor marketeers?

9 juli 2004, 03:57

Deze week heb ik de eer om de estafettecolumn van Emerce nieuw leven in te blazen. Een korte beschouwing van de mogelijkheden van weblogs voor marketeers.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Stefan

    Dan zien we nu ook ‘ns een gezicht achter de site! Wel goed dat je niet opnieuw bent ingegaan op de Nederlandse weblogs. De paar logs die een beetje interessante bezoekersaantallen hebben (hooguit een handjevol), halen die getallen vanwege het met enige regelmaat aanbieden van porno, waarmee weinig adverteerder wil worden geassocieerd.

    In je laatste alinea heb je het over ‘dit nieuwe fenomeen’. Daarmee doel je op het feit dat bedrijven er eindelijk oog voor krijgen denk ik? Het is verder niet echt zo dat weblogs iets zijn van opeens de laatste vier jaar. Wel groeit in Nederland het aantal weblogs relatief sterker dan de internetpopulatie, maar het grootste deel van die groei wordt veroorzaakt door enkele click-and-go weblogproviders, die ondanks duizenden webloggers niet eentje in huis hebben met redelijke bezoekersaantallen.

    Ook schrijf je ‘Veel van die weblogs zullen sterven in de anonimiteit’. Daaronder valt toch wel 98 tot 99 % van die ‘meer dan 100.000’ weblogs. Ik denk dat hiermee eenzelfde stap wordt ingegaan als destijds met het aanbieden van gratis webspace. Enorme toeloop, luchtbel wordt opgeblazen, luchtbel loopt leeg zonder dat men er erg in heeft en opeens trekken de weblogproviders de stekker eruit omdat ze ontdekken dat het alleen maar geldt kost en komen met betaalde oplossingen.

    Daarbij komt dat het grootste deel van weblogbezoekers zelf weblogt en enkel op zoek is naar ‘materiaal’ of kijkt hoe en wat de ander brengt en daarbij nimmer oog zal hebben voor commerciele uitingen.


    9 juli 2004 om 07:45
    media

    @Stefan: Als we de weblogs opgezet door dagbladen, tijdschriften e.d. even buiten beschouwing laten dan blijven er nog steeds voldoende interessante weblogs over. Het is immers niet altijd nodig om 50.000 bezoekers per dag te trekken om commercieel interessant te zijn voor een adverteerder. Een weblog gericht op een specifiek onderwerp met een speficieke doelgroep is wellicht zelfs interessanter. Kwaliteit vs kwantiteit!

    Een luchtbel? Wie weet, vooralsnog bieden weblogs mij als marketeer een instrument met eigenschappen die voorheen alleen mogelijk waren tegen hoge kosten, langdurige implementatietijden en een gedegen training van de gebruikers.


    9 juli 2004 om 14:00
    Jos

    Goed verhaal Marco!

    Albert Treur Jr, ben je een beetje gefrustreerd of zo? Waarom een persoonlijke email hier droppen? Wil je ons laten zien dat je ook iets van weblogs weet?


    10 juli 2004 om 06:56
    at

    Marco, laat jij comment spammers toe op je log? TVF is al getakkeld op jet log van medialog (vandaar Jos) nou probeert hij zijn gram hier op mij te halen . Lijkt me niet helmaal de bedoeling van dit medium..

    Aan de afvallige TVF’r: deze door mij geplaatste e-mail gaf aan waar het initatief lag. Leek mij wel op zijn plaats.

    En eh: Get a Life!


    10 juli 2004 om 11:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!