• Usability & design
    wordt gesponsord door

Webdesign Rules #4: Inhoud

Webdesign Rules #4: Inhoud
, rubenbos.co
@rubenbos

Hoe zorgen we voor toegankelijke inhoud op een website? Het is niet voor niets dat steeds meer bedrijven voor webteksten een extern bureau inschakelen. Te lang zijn bezoekers op internet geconfronteerd met één op één gekopieerde teksten uit drukwerk. Lezers van een website scannen de pagina eerder op relevante inhoud. Anders ‘zappen’ ze door naar een mogelijk interessantere pagina. Grote lappen tekst worden vaak genegeerd met als gevolg dat niet eens een klein beetje informatie blijft hangen. De informatie die op papier enorm interessant was, is online vaak waardeloos. Deze week de tweede pijler “Inhoud” in de reeks ‘Webdesign Rules!’ op Marketingfacts gebaseerd op het gelijknamige boek.

Schrijven is een kunst
Als het gaat om tekst is een veelgenoemde regel van het web: houd het kort. Toch leidt het uitprinten van alle teksten op de website van een gemiddelde verzekeraar tot een stapel papier die qua dikte niet onderdoet voor een roman van Harry Mulisch. Stel dat een doorsnee lezer een week nodig heeft voor het lezen van ‘De ontdekking van de hemel’, dan geeft dat een aardige indicatie van de hoeveelheid informatie die de lezer op een website in tien à vijftien minuten kan verwerken. Kortom, de hoeveelheid tekst is van groot belang tijdens de ontwikkeling van een website. Maar dat is niet het enige aandachtspunt.

Net als bij een boek moet er ook aandacht zijn voor stijl, toon en structuur. Schrijven is een kunst en schrijven voor het web lijkt een vak apart. Toch gelden basisregels voor effectief schrijven zowel offline als online. Teksten dienen te worden geschreven met een specifiek doel. Een tekst voor een reclamefolder wijkt om die reden qua stijl en toon af van een boek. Desondanks kan de boodschap van beide hetzelfde zijn. De stijl, toon en structuur van je tekst hangt dus af van het medium waarvoor je schrijft.

Bezoekers lezen niet
Hoe lezen bezoekers op het web? Niet. Nou ja, niet echt. Stel dat je naar een website surft waar je bovenaan welkom geheten wordt met een introductietekst. Hoe groot is dan de kans dat je het introductietekstje daadwerkelijk leest? De bezoeker neemt doorgaans weinig tijd om achtergrondinformatie tot zich te nemen over het betreffende bedrijf. Uit onderzoek van expert op het gebied van gebruiksvriendelijkheid Jakob Nielsen is bovendien gebleken dat het lezen van een beeldscherm 25 procent meer tijd kost dan het lezen vanaf papier. Samen met het feit dat gebruikers in hoge snelheid het internet afstruinen, betekent dit dat tekstschrijvers extra rekening moeten houden met ongeduldige lezers. 

Bezoekers willen niet nadenken
Steve Krug, expert op het gebied van teksten voor internetgebruik, zegt in zijn boek ‘Don’t make me think’ het volgende over wat hij Happy Talk noemt: “Get rid of half the words on each page, then get rid of half what’s left.” De teksten met de helft inkorten klinkt misschien radicaal, maar deze vervolgens nogmaals inkorten tot de helft daarvan lijkt een onmogelijke taak. Met Happy Talk doelt hij op wat we allemaal kennen als welkomstteksten, verheerlijkende promotiepraatjes of een complete uitleg van de website op de voorpagina. Begrijp het niet verkeerd, van een goed achtergrondartikel wordt echt niet altijd verwacht dat het tot een kwart wordt gereduceerd.

Bezoekers zijn snel afgeleid
Met name een corporate website is het verlengstuk van de huisstijl, maar dit betekent niet dat de website niets meer kan zijn dan de online uitvoering van wat brochures. Bezoekers lezen vrij weinig online, de aandacht verslapt al na enkele regels.

Hoe dan wel? Een goed voorbeeld is het online kunnen samenstellen van je eigen auto met alles erop en eraan. Mini heeft bijvoorbeeld een dergelijke dienst, waarin je zelfs de kleur van je zijspiegels en het patroon op het dak kunt aanpassen. Waarschijnlijk had je zonder die speciale website nooit van sommige opties en extra’s geweten. Met name bij dure producten waar de bezoeker veel twijfelt en vergelijkt, werken dit soort interactieve online applicaties uitstekend. Maar ook voor de aanschaf van kleinere producten als een mobiele telefoon kan het al heel goed werken. Een goede reden om dit niet te doen? De website zal er niet goedkoper van worden. Het kan een goede investering zijn, maar ook een onnodige.

Elke website heeft een specifieke functie
Wat wil je eigenlijk op de website tonen en waarom? Het is belangrijk om in overleg met het internetbureau tot een goede structuur voor de website te komen. Bepaal de doelgroep en bedenk wat haar motivatie zou kunnen zijn om de website te bezoeken. Pas daar de inhoud en schrijfstijl op aan. Houd rekening met de identiteit en de toon van je bedrijf. Het kan, afhankelijk van de grootte van de website, ook verstandig zijn om een in het web gespecialiseerde copywriter aan te stellen die zich bezig gaat houden met het onderhouden van de website.

De eerste twee pijlers, marketing en inhoud, zijn behandeld. Volgende week duiken we in het toegankelijk maken van deze inhoud. 

Eerder verschenen in de serie ‘Webdesign Rules!’ op Marketingfacts:
- Webdesign Rules!
- Webdesign Rules #2: Wat is een goede website?
- Webdesign Rules #3: Marketing


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Mooi, toegankelijk artikel. Wat toegevoegd kan worden is dat vorm een enorm belangrijke rol speelt. De ene keer in tekst, maar de andere keer in 1 enkele foto. Of video natuurlijk, met slechts 1 toegevoegde zin of 1 woord kun je al een heel verhaal vertellen.

    geplaatst op
  • Oei, Ruben, dit is niet zo slim. Want hoewel ik je boek nog niet helemaal gelezen heb, had ik al wel door het hoofdstuk Inhoud gebladerd. Dat is tenslotte mijn eigen vakgebied. En wat ik nu hier lees, is (bijna) dezelfde tekst als in dat hoofdstuk. Maar nu genoeg geplaagd en een reactie op de inhoud van de pijler inhoud ;-)

    Je zegt "Grote lappen tekst worden vaak genegeerd", "de hoeveelheid tekst is van groot belang" en "Hoe lezen bezoekers op het web? Niet". Dat klopt niet helemaal.

    Mensen lezen wel, maar alleen als het om het antwoord op hun vraag gaat
    Mensen zoeken antwoord op een specifieke vraag. Ze scannen webpagina’s en webtekst dan ook op zoek naar het eerste de beste woord dat ook maar enigszins antwoord op die vraag lijkt te geven. En als ze dan het antwoord op hun vraag hebben gevonden, lezen ze maar liefst 77% van de betreffende pagina. En dat is 15% meer dan mensen in de krant lezen. Dat wijst onderzoek van het Poynter Instituut uit.

    Gebruik de woorden van de lezer in je webtekst
    Mensen zoeken met eigen trefwoorden in het hoofd. Niet die van de leverancier of die van de markt — eigen trefwoorden. Gebruik dus ‘de woorden van de lezer’ in de teksten die je schrijft. En hoe achterhaal je die? Vraag het ze gewoon, aldus Gerry McGovern. Wat verwachten ze op de site die je aan het vernieuwen bent, wat vinden ze belangrijk, en hoe noemen ze dat?

    Pas je webtekst in het vaste leespatroon van de bezoeker
    Schrijf de woorden van de lezer op de plekken waar de webbezoeker daadwerkelijk kijkt. Die plekken zijn namelijk voorspelbaar. Jakob Nielsen concludeert uit onderzoek dat mensen in een vast patroon naar webpagina’s kijken. Of dit nu zoekresultaten bij Google zijn, een productpagina of een nieuwsbericht. Dit is het F-patroon.



    Als je op een pagina kunt scrollen, doen mensen dat ook
    Het is ook niet zo dat webtekst per se kort moet zijn. Want onderzoek van ClickTale toont weer aan dat mensen inmiddels gewend zijn aan scrollen op een pagina. Op liefst 98% van de pagina’s wordt deels of helemaal naar beneden gescrolld. ‘Boven de vouw’ schrijven is minder belangrijk geworden. Wel geldt ook hierbij dat je alsnog antwoord op de vraag van de bezoeker moet geven op je pagina, anders zal die natuurlijk niet lezen of scrollen, maar wegklikken.

    Schrijven voor web is (grotendeels) een wetenschap
    Schrijven is deels (nog) een kunst, maar wordt dus steeds meer een wetenschap. Niet een waarbij je altijd scoort als je eenmaal de truc in de vingers hebt. Het gaat erom dat je telkens opnieuw de vraag van de lezer beantwoordt, dat doet met zijn eigen trefwoorden, en die schrijft waar de bezoeker kijkt.

    Genoeg voor nu. Ik ben benieuwd naar je reactie en de anderen die dit lezen.

    P.S.: ik hoop dat alle linkjes en plaatjes werken. Zo niet, dan kan ik het geloof ik niet meer verbeteren. :-\

    geplaatst op
  • Ligt het ook niet aan welke aard van relatie je wilt opbouwen met de lezers?

    bij korte berichten zul je voornamelijk de mensen aanspreken die maar weinig tijd op je site zullen doorbrengen en alle content vluchtig door zullen nemen. Wil je daarentegen een langdurige relatie opbouwen met lezers zullen artikelen meer inhoud moeten hebben en kan er verwacht worden van lezers dat ze inderdaad gaan scrollen en meer tijd besteden aan de content.

    Dit gegeven bepaalt toch voor een groot deel de manier waarop geschreven dient te worden?

    geplaatst op
  • @Christiaan, deze tekst is toch aardig ingekort ten opzichte van het hoofdstuk in het boek. Niet met de reden dat ik anders mezelf me in de vingers zou snijden door het "weggeven van de tekst uit boek", maar om het op het web leesbaarder te houden.

    Over je eerste punt: het is zeker zo dat teksten wel gelezen worden als het een antwoord biedt op een vraag of aan de interesses van de lezer voldoet. Dit artikel lijkt me daar zelf het bewijs van, voor sommige bezoekers veel te lang en een oninteressant onderwerp. Als "vakidioot" zal jij dit artikel echter wel helemaal gelezen hebben. Zelf lees ik bijvoorbeeld ook de lange (maar ook erg overzichtelijke!) artikelen op een website als A List Apart

    Over de 'woorden van de lezer', dat is zeker iets wat een internetbureau niet alleen kan bedenken. Vaak weet de opdrachtgever zelf ook al goed waar gebruikers naar zoeken. Voor een koelkasten/diepvriezers website van Liebherr is, bij het internetbureau waar ik werk, bijvoorbeeld heel duidelijk met termen gewerkt waar het meeste op gezocht werd. Het is heel belangrijk dat de opdrachtgever hier ook een grote rol in vervuld, ook op het gebied van zoekmachinemarketing.

    Over het leespatroon: Steve Krug heeft hier in zijn boek ook een erg goed stuk.

    Scrollen op websites wordt ook bij opdrachtgevers gelukkig steeds minder een issue. In mijn ogen is het al jaren geen probleem meer voor internetgebruikers.

    Bedankt voor je mooie en uitgebreide reactie!

    Nog een opmerking, het is zeker niet zo dat ik vind dat er geen lange artikelen op het web mogen staan. Maar in dat geval gaat het vaak om achtergrondartikelen e.d. Maar een opdrachtgever die iets probeert te verkopen op zijn corporate website, bijvoorbeeld een verzekering, zal toch in een fractie van een seconde de aandacht van een bezoeker moeten pakken. Wat niet wil zeggen, dat er geen uitgebreide informatie over de verzekering op de website mag staan.

    Als een opdrachtgever teksten aanlevert zijn ze vaak met gemak in te korten zonder de kern te verliezen.

    geplaatst op
  • Ik ben het met je eens Ruben. Maar wat je dus eigenlijk schrijft, en wat hier ook al min of meer in reactie staat, is dat je teksten moet aanpassen aan wat de bezoeker verwacht.

    Dus niet uitgaan van wat voor het bedrijf belangrijk is, maar hoe je die belangrijke dingen voor je bezoeker vindbaar maakt in de tekst, voor je lezer/klant/doelgroep.

    En daar zijn inderdaad veel tools voor: wat te denken van en opsommingslijstje, in plaats van een omschrijving, belangrijke woorden vet weergeven, veel tussenkopjes. En, ook heel belangrijk, elke webpagina als een pagina an sich beschouwen, want je weet nooit hoe die bezoekers op je pagina terecht komen, vanaf welk menu ze komen, van welke andere website, of via welke zoekterm ze de pagina hebben gevonden.

    Tot slot: ik zou zeggen, begin met het schrijven van je eindtekst, dan een kort bericht maken (2o0 woorden), en vervolgens een pakkende lead schrijven (30 woorden). De volgorde van publicatie is dan precies andersom. De echt geinteresseerden hou je dan vast.

    geplaatst op
  • Zo zie je maar hoe lastig het is een goed stuk te schrijven in de juiste volgorde met de juiste inhoud op de juiste plek. Voor degene die zich hierin meer willen verdiepen, Marketingfacts organiseert op 6 december aanstaande een cursus Usability Cursuswaar Stefan Wobben en Ruben Timmerman de nadruk leggen op concrete toepasbaarheid.

    geplaatst op
  • Surfers lezen enkel naar wat ze op zoek zijn, en uit mijn ervaring weet ik dat lezer snel een tekst kunnen scannen zonder het te beseffen en binnen de seconde beslissen of ze verder lezen of niet. Naar mijn mening is een tekst beginnen met een probleemstellig meestal wel succesvol, de lezer kan dan direct zich al dan niet herkennen in het probleem en direct beslissen of dit artikel interessant is voor hem of haar.

    geplaatst op
  • Nielssen's alertbox van 12 November gaat hier ook verder op in. Afhankelijk van de gekozen strategie (i.e. advertising driven) zal short content meer lezers trekken en long content meer oprecht geinterreseerde lezers trekken, die tevens eerder geneigd zijn om daadwerkelijk een aankoop te doen (i.e. commercial driven).

    Een goede manier is het gebruiken van samenvattende intro's die als het ware de totale content beknopt weergeven, waarna de lezer zelf kan beslissen om verder te lezen. Hierbij wordt zowel short als long content aangeboden.

    geplaatst op
  • Het mooiste is natuurlijk een samenvattende intro waarin je direct kan doorklikken naar de tekst die lager staat of desnoods naar een andere pagina.

    In de praktijk betekent dit: beginnen met het schrijven van de kop. In journalistiek en copywriting Nederland is dat natuurlijk not-done, maar voor webteksten werkt het wel. Met een intrigerende, tot lezen uitnodigende tekst is er de grootste kans dat het artikel gelezen wordt.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.