Webdesign Rules!

25 oktober 2007, 04:55

Het onlangs gepubliceerde boek “Webdesign Rules! – De onbetwiste regels van het web (en hun tegenargumenten)” heeft niet als uitgangspunt hoe je een website maakt, maar hoe je een website laat maken. Een essentieel verschil met andere boeken die over webdesign gaan en de lezer snel confronteren met termen en technische details, die voor een webbouwer interessant zijn, maar voor een opdrachtgever vooral ruis zijn.

Voor Marco Derksen aanleiding om te vragen of ik op Marketingfacts enkele artikelen over dit onderwerp kan schrijven. “Webdesign Rules!” richt zich weliswaar op marketeers, maar ook op communicatiemedewerkers en andere betrokkenen bij de ontwikkeling van een internetproject. Voor de ervaren online marketeers die Marketingfacts lezen zal “Webdesign Rules!” daarom een hoop open deuren intrappen. Om die reden duik ik de komende weken deze reeks zonder pretenties in, met als doel deze open deuren op een rijtje te zetten en daarbij hopelijk aan Marketingfacts bij te dragen op gebieden als gebruiksvriendelijkheid, inhoud en techniek.

Inleiding

Het is hard gegaan met het massamedium internet dat eigenlijk pas tien jaar geleden door de massa geaccepteerd werd. Op nationaal niveau maken bijna tien miljoen Nederlanders minimaal eens per week gebruik van internet. Tien jaar geleden was dit nog maar een half miljoen. Inmiddels kijkt niemand ervan op als je bejaarde buurman vertelt dat hij problemen heeft met zijn WiFi-verbinding of MSN als werkwoord gebruikt.

Opdrachtgevers willen en moeten iets met dit grillige medium en komen al snel terecht in een lastig bij te benen wereld vol onzekerheden en voortschrijdende inzichten. In de dagelijkse praktijk leiden deze onduidelijkheden bij de communicatie tussen uitvoerende partij (internetbureaus) en opdrachtgever snel tot spraakverwarring. Zelfs de internetbureaus zelf zijn nog altijd zoekende.

Je wilt weten wát er kan, niet hóe het kan

Stel, je hebt een baan als marketingmanager bij een grote verzekeraar en het is jouw taak bij een internetbureau een nieuwe website te laten ontwikkelen. Jij bent verantwoordelijk voor de deadline, de doelen die aan de website zijn gekoppeld, het budget en de algehele uitstraling van het bedrijf. Logischerwijs heb je graag een flinke vinger in de pap als het om de realisatie van die prijzige website gaat. Je wilt mee kunnen denken, maar voor jou is het totaal niet relevant of de website met ASP of PHP geprogrammeerd is. Het lijkt simpel: je hoeft alleen maar te weten wát er kan, niet hóe het kan.

Je wilt weten wat er mogelijk is en wat de gevolgen zijn van te nemen keuzes. Maar op wat voor gronden kies je een goed internetbureau? Hoe weet je wat de mogelijkheden zijn van de beschikbare technieken? Hoe voorkom je dat je als opdrachtgever achterblijft met meer vragen dan antwoorden terwijl je je een weg baant door een jungle van goedbedoelde vakterminologie. Je wilt van een aannemer ook niet de wiskundige berekening van een draagmuur weten, maar het is wellicht handig om te weten dat de eerste verdieping van je huis naar beneden komt als je hem weghaalt.

Webdesign Rules! en deze reeks op Marketingfacts stelt de toepassing van technologie centraal, in plaats van de techniek zelf. Verschillen in perspectief en kennisniveau tussen internetbureau en opdrachtgever spelen hierbij een belangrijke rol. Want verschillen leiden niet alleen tot frustraties en extra kosten, maar gaan vaak ook ten koste van de kwaliteit van het eindproduct.

Fundering

Één van de redenen dat het voorkomen van deze spraakverwarring zo van belang is, is omdat bij websites de fundering in het geheel niet zichtbaar is. Voor een opdrachtgever is een website vaak niet meer dan een verzameling internetpagina’s die aan elkaar is gekoppeld, maar een website valt niet te vergelijken met Word- en Exceldocumenten. Het is geen document waar je iets op het laatste moment toch maar even rechts plaatst.

Bij websites kan een kleine ingreep van invloed zijn op de complete fundering en de logisch samengestelde informatiestructuur. Met andere woorden: een wijziging staat nooit op zichzelf. Het is daarom belangrijk vooraf zoveel mogelijk problemen te voorkomen. Het opstellen van eisen en randvoorwaarden is – net als bij ieder willekeurig bouwproject – noodzaak.

Dus wat willen we bereiken de komende delen? Als eerste willen we op zoek naar een objectief beoordelingskader voor websites. Want, wat is nou een goede website? Waar streven we eigenlijk naar? Kan zo’n beoordelingskader al deze spraakverwarring eindelijk voorkomen?

Mangrove
Internetbureau bij mangrove.com

Artikelen geschreven door internetbureau Mangrove (nu: We Are You). Verantwoordelijk voor de realisatie van de huidige Marketingfacts website (2012).

Categorie
Tags

14 Reacties

    Ollie (RUPC)

    Lijkt me heel interessant, ben benieuwd naar je verdere artikelen. Heb het boek nog niet gelezen maar er schijnt er 1 onder weg te zijn :-)Succes.


    25 oktober 2007 om 05:27
    Peter Bonjernoor

    “Het is geen document waar je iets op het laatste moment toch maar even rechts plaatst.” – als iedereen dat zou begrijpen zou dat het leven zo’n stuk makkelijker maken! 😉


    25 oktober 2007 om 06:17
    Rens de Haij

    Prima boek, heb het gelezen. Ik als leek op dit gebied steek er wel degelijk wat van op. Ben nieuwschierig naar je verdere stukjes.


    25 oktober 2007 om 06:18
    Mike de Wildt

    Ruben goed stuk, ben benieuwd naar wat gaat volgen. Grappig dat ik je hier tref, volg Marketingfacts zelf veel voor mijn werk. Moet je boek eerlijkgezegd (nog steeds) bestellen! But I will,… I will!


    25 oktober 2007 om 09:32
    Maurice Beerthuyzen

    Eén ding: als marketeer/ communicatiemedewerker ben je nooit alleen verantwoordelijk voor het resultaat. Als je in een organisatie werkt die de expertise in huis heeft op het gebied van techniek; gebruiken. Het maakt immers wel degelijk iets uit of je een website in PHP of in ASP maakt.

    Laat verder ook niet alles over aan het designbureau. Die gaan toch vaak voor “design” en willen zaken als toegankelijkheid en usability nog weleens vergeten.


    25 oktober 2007 om 09:49
    rubenbos

    @Martin, klopt. De rol die een internetbureau in speelt wat betreft SEO wordt ook uitgebreid behandeld in het boek. Dat is een typisch onderdeel waarbij een opdrachtgever ontzettend veel waardevolle input aan de bouwers kan geven. De opdrachtgever zelf weet immers als geen ander waar hij op gevonden wil worden. Laat me zeker weten wat je van het boek vond!

    @Mike, leuk je hier te treffen 🙂


    25 oktober 2007 om 10:48
    Charles

    Ruben, veelbelovend begin.

    Ik werk bij zo’n ‘onwetende internetbureau’, dus ik lees hier straks graag hoe mijn communicatie moet verbeteren.


    25 oktober 2007 om 15:38
    Christiaan W. Lustig

    Leuk stuk. Ga het boek zeker lezen.

    Mijn ervaring is verder dat veel internetbureaus óf design als startpunt hebben óf techniek. Zeker de bureaus die zich op mkb’ers richten. En vaak komt dat simpelweg vanwege hun achtergrond. Zelf probeer ik mijn klanten juist met een communicatiepet op te helpen: wie komt er straks op je site en wat wil diegene doen?


    26 oktober 2007 om 04:37
    ssmeding

    Interessante invalshoek. Wat ik persoonlijk interessant vind is de constatering dat elk bedrijf zijn eigen filosofieën en structuren hanteert en dat het daarom erg lastig is om onderling te vergelijken. Dit is niet iets waar alleen opdrachtgevers tegenaan lopen, maar waar ook bedrijven zelf mee te maken krijgen als ze in een project moeten samenwerken.

    Komt er ook een mogelijkheid om het boek en het t-shirt in één ’totaalpakket’ te bestellen? 😉


    26 oktober 2007 om 06:43
    rubenbos

    @Charles, Bedankt. Hoop dat je er iets aan hebt.

    @Christiaan, hou deze reeks zeker in de gaten, want daar ga ik nog uitgebreider op in. Zou leuk zijn als je me kan aanvullen in de reacties.

    @Sint Smeding, T-Shirt moet ik nog even achteraan. Heb eigenlijk nog steeds niet een goed Nederlands alternatief op Cafepress gevonden om de service en distributie via te laten lopen. Heb er meerdere gehad, maar alle hadden nadelen. Weet iemand een goed NL alternatief?


    26 oktober 2007 om 07:00
    Bas Gezelle

    Heb hem net even besteld. Kan wel wat updates gebruiken.


    26 oktober 2007 om 09:06
    Tjitte Folkertsma

    Interessant! Ben benieuwd wat er in de komende weken de revu gaat passeren omtrent dit onderwerp.

    Het verschil in denk- en werkwijze van internetbureaus is zeker zeer verschillend. In de praktijk zie je dit vaak terugkomen in offertetrajecten. Internetbureaus presenteren vaak totaal verschillende meningen en werkwijzen. Hierdoor weet de opdrachtgever terecht soms niet meer waar hij aan toe is.

    Als internetbureau zijn wij constant op zoek naar de ideale mix tussen vormgeving, marketing en techniek. Om dit te realiseren heb je in deze drie disciplines gedreven professionals nodig, die ook feeling hebben met de andere disciplines. Hiernaast is het enorm belangrijk om duidelijk te communiceren met de opdrachtgever. Dit kun je doen door middel van een stappenplan of een checklist om zeer mogelijk valkuilen van te voren te voorkomen.

    Misschien een interessant idee om aan het einde van dit onderwerp een checklist te introduceren waaraan een internetbureau zou moeten voldoen bij het ontwikkelen van een website?


    26 oktober 2007 om 12:55
    Vincent Koning

    Erg fijn stukje leesvoer. Vormgeving & illustraties rulen ook behoorlijk hard.


    30 oktober 2007 om 14:39
    hein

    Ruben, door de recensie op netters.nl ben ik nog meer benieuwd naar je boek! Hij gebruikte meer dan 1/7 deel van zijn woorden over de berekening van jouw “nietszeggende text”. Dan zal het boek voor 6/7 wel interessant zijn, ik ga het bestellen, groet Hein Verhoog.


    22 november 2007 om 20:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!