Webanalisten.nl : conversie optimalisatie weekoverzicht (1)

30 juni 2008, 15:39

{title}Wekelijks wordt in een artikel hier op marketingfacts.nl een samenvatting gegeven van het belangrijkste nieuws vanaf de website webanalisten.nl. Deze website bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar hoe je zorgt dat je ook geld aan ze verdient! Door deze wekelijkse samenvatting blijf jij ook bij marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • Conversiecijfers: benchmark gegevens van bezoek naar verkoop
  • Gratis Tools: clickmaps, mousemaps en formulier analyse
  • Organisatie: waar beginnen met optimalisatie en hoever verdiepen?
  • Optimalisatietip: 7 veelgemaakte fouten met website images

Conversiecijfers: benchmark gegevens van bezoek naar verkoop

20% verbetering in je eigen conversie is leuk, maar als je dan nog steeds 50% onder het marktgemiddelde zit is het dan nog wel goed? Vergelijken van conversiecijfers blijft lastig. Dit wordt beïnvloed door wat je verkoopt en hoe je het verkoopt. Daarnaast heb je tegenwoordig door alle multi level marketing nagenoeg geen invloed meer over de instroom van bezoek en daardoor de gemiddelde kwaliteit van dit bezoek. Uit het maandelijks benchmark onderzoek van Coremetrics voor de US en de UK valt echter toch veel informatie te halen. Nieuwe websitebezoekers converteren gemiddeld 2,5% en bezoekers die de interne zoekmachine gebruiken 7%. Bezoekers die binnenkomen via organische zoekresultaten converteren 2,4% en domeinnaam type-in publiek 4,7%. Dat er excessen zijn blijkt uit het Nielsen megaview online retail report. Office Depot en Proflowers voeren de top 10 best converterende webwinkels aan met een conversie van meer dan 25%!

Gratis Tools: clickmaps, mousemaps en formulier analyse.

Binnen de webanalyse lijkt het steeds vaker de richting op te gaan van gratis tools en betaalde consultancy. Die gratis tools (weinig gebruik gratis, veel gebruik een beperkte betaling) worden beter en beter en zijn steeds vaker in staat om niet allleen maar een berg data te genereren, maar ook daadwerkelijk inzichten te presenteren zonder dat je zelf erg diep de cijfers in moet duiken. Afgelopen week is er een review verschenen van een test met crazyegg op webanalisten.nl. Crazyegg slaat de exacte lokatie op van elke muisklik op je webpagina en weet daarna middels onder andere mooie heatmaps in 1 keer inzichtelijk te maken waar wat wel of niet gebeurd op jouw webpagina. Een andere tool is Clicktale. Clicktale slaat niet alleen muiskliks op, ook elke muisbeweging en elke toetsenaanslag. Hierdoor kun je per sessie terugkijken wat een bezoeker op jouw webpagina heeft gedaan. Om inzichten te geven kunnen ook hier alle muisbewegingen worden teruggezien in een heatmap. Afgelopen week is Clicktale gekomen met formulier analyse. De tool is (in beta versie) nu in staat om van jouw webformulier aan te geven hoe lang men over welk veld doet, welke velden het minst worden ingevuld en welke velden het vaakste verbeterd.

Organisatie: waar beginnen met optimalisatie en hoever verdiepen?

Afgelopen week werd op webanalisten.nl de discussie gestart of te veel verdieping in webanalyse niet leidt tot niets. Vooral de grotere organisaties lijken vaak te stranden in vooral meten en willen weten, maar weinig actie tot verbetering. Hoe dit op te lossen? Een mogelijk insteek is het artikel over het webverkoop optimalisatie model van Bryan Eisenberg. Op basis van de piramide van Maslov wordt uitgelegd waar en hoe je moet beginnen om langzaam aan tot een geoptimaliseerde website te komen (met video).

Optimalisatietip: 7 veelgemaakte fouten met website images.

Tot slot nog een zeer praktische optimalisatie. Websites bestaan in aantallen kilobytes voor een groot gedeelte uit grafische bestanden. Ecommerce shops hebben als vanzelfsprekend veel beeldmateriaal voor de producten die zij verkopen. Nu worden er in het maken van grafische bestanden fouten gemaakt die zorgen voor te veel kilobytes en die (met behoud van dezelfde kwaliteit!) eenvoudig kunnen worden voorkomen. Vanuit Yahoo Research een presentatie hoe dit moet worden gedaan.

Ton Wesseling
Conversion optimization & experimentation specialist bij @ Ton Wesseling

Ik begon met het bouwen van websites in de jaren 90, werd een webanalist & conversie verbeteraar in 2002, begon met A/B-testen in 2004 en werd een CRO freelancer in 2006. Sinds 2006 heb ik meer dan 50 organisaties geholpen met hun conversie optimalisatie werk en uitdagingen. Mijn ervaring strekt zich uit van travel tot retail en van uitgevers tot overheidsorganisaties. Ik heb gewerkt met lokale en internationale klanten, met het MKB en met grote organisaties. In de loop der jaren ben ik conversiebureaus (o.a. Online Dialogue), conversie gerelateerde websites (o.a. Webanalisten.nl) en tools (o.a. ABtestguide), conversietrainingen (o.a. A/B-testing mastery course) en conversie evenementen (o.a. Conversion Hotel en de Experimentation Culture Awards) gestart. Mijn grootste liefde voor het conversie- en experimenteerwerk is echter nooit veranderd in iets anders dan het werk zelf (en anderen er enthousiast over maken). Deze mentaliteit weerhoudt me er ook van om als conversieprofessor te eindigen die al meer dan 10 jaar niet het eigenlijke CRO-werk meer heeft gedaan...

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!