Webads killt pop-ups

Webads killt pop-ups
,

WebAds stopt, vanaf 31 maart 2004, met het verkopen en plaatsen van pop-up?s voor commerci?le doeleinden op haar netwerk. WebAds beheert een advertentienetwerk van meer dan zeventig websites waaronder die van De Telegraaf en Sanoma Uitgevers.

Naar aanleiding van commentaar van website bezoekers en diverse nieuwsberichten over de irritatie die pop-up?s teweeg brengen, heeft WebAds besloten een onderzoek in te stellen naar de houding van de Nederlandse internetbevolking ten opzichte van pop-up?s. Dit onderzoek is in december 2003 uitgevoerd door Trendbox. Uit dit onderzoek blijkt dat bezoekers websites vermijden als ze weten dat daar pop-up?s getoond worden. Bovendien worden pop-up?s door 91% van de ondervraagden als vervelend of als heel erg vervelend ervaren.

?Wij merken dat veel bezoekers van de sites in ons netwerk gebruik maken van pop-up killers en verwachten dat dit nog verder zal toenemen. Bovendien is duidelijk dat de bezoeker pop-up advertenties als irritant ervaren. Om het internet als een kwalitatief hoogwaardig medium te behouden, is het belangrijk dat we deze stap zetten?, aldus Tjeerd Kooij, Managing Partner van WebAds. ?Door het beter reguleren van advertentieruimtes en advertentievormen blijft het internet voor de bezoeker, en dus ook voor de uitgever en adverteerder, een kwalitatief hoogwaardig communicatiemedium?. WebAds biedt een aantal alternatieve advertentievormen zoals de Rectangle en de ScreenAd.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Tuurlijk worden pop-ups als irritant ervaren, maar het werkt nu eenmaal wel... Reclames op televisie worden ook als irritant ervaren en daar wordt ook niets aan gedaan. Ben benieuwd wat dit betekent voor hun inkomsten.

    geplaatst op
  • Daar zal Evolta van balen!

    geplaatst op
  • Onbegrijpelijk. Ze blijken namelijk wel het meest effectief, dus ik vraag mij af of de adverteerders hier blij mee moeten zijn.

    geplaatst op
  • Beperkingen stimuleren in het algemeen de creatieven onder ons. Pop ups zijn zeer irritant. Tenzij ze entertainen! Adverterdeers zijn ook niet blij met irritatie denk ik.

    geplaatst op
  • Dat werd ook gezegd van de reclameblokken op televisie~!

    Ik neem overigens aan dat de blokkering ook geldt voor DHTML's??

    geplaatst op
  • @edwin, ook daar zijn discussies gaande. Chainadvertising (meer commercials van één adverteerder kort op elkaar) is minder effectief als gedacht omdat het ook irritatie opwekt. Dus zie je dat minder. De laatste commercial break tijdens de uitslag van Idols heeft duizenden! negatieve reacties opgewekt. Mar natuurlijk verteld HMG dat niet aan de adverteerder want er zijn er nog een aantal verkocht. Adverteren wordt meer en meer sentimentsmarketing. Daar hoort dus geen negatieve beleving bij. Dus ook niet voor popups die ruim 90% irritant vind. Dat is overigens niet het percentage wat Tv commercials vervelend vind. Ik kan me herinneren dat dat rond 12 % lag. Nogal een verschil,

    geplaatst op
  • Na WebAds blijkt ook MSN.nl te stoppen met 'pop-ups op haar site (bron: breekpunt.nl). Alle huidige campagnes van adverteerders die gebruik maken van pop-ups zullen worden volbracht. Er worden echter, vanaf heden, geen nieuwe contracten meer gesloten. Dit betekent dat MSN.nl nog voor de zomer vrij van pop-ups zal zijn.

    Uit onderzoek, verricht door MSN, blijkt dat consumenten pop-ups de meest vervelende advertentievorm op het internet vinden. Het stoppen met de verkoop van deze advertentie uiting is een logische stap in de ontwikkeling van online adverteren. Een ontwikkeling die uiteindelijk zal leiden tot een standaardisering van advertentieformaten op het internet.

    Rob Molenaar, Sales Manager MSN.nl: "MSN heeft gemak en plezier van het gebruik van Internet altijd hoog in het vaandel staan. Wij onderzoeken daarom regelmatig hoe wij onze gebruikers nog beter van dienst kunnen zijn. Deze actie is er op gericht om onze gebruikers een nog betere ervaring op MSN.nl te bieden."

    Voor adverteerders ontwikkelt MSN als alternatief voor de pop-ups nieuwe adverteerders mogelijkheden die nog beter passen bij de wensen van adverteerders en consumenten. Rob Molenaar:"MSN heeft meerdere alternatieven die sympathieker zijn dan pop-ups en op een meer natuurlijke manier worden geïntegreerd binnen de content van de website. Het stoppen met pop-ups is goed voor consumenten, adverteerders en onze partners."

    MSN blijkt niet alleen in Nederland maar wereldwijd te stoppen met pop-ups aldus C|Net.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.