Minder TV, meer smartphones, tablets en apps

2 maart 2012, 09:33

De TV staat uit. Slide to unlock your tablet please.

Uit recentelijk onderzoek door de mannen en vrouwen van Accenture is naar voren gekomen dat we steeds eerder voor alles behalve de televisie kiezen als het gaat om het consumeren van media. De term ‘hypermobility’ dreunt steeds sterker door, consumenten steken steeds vaker hun kop in de cloud en voor bijna elk probleem bestaat er wel een app. Dit zijn enkele uitkomsten uit een uitvoerig internationaal onderzoek onder ruim 10.000 consumenten in 10 verschillende landen.

Lekker slim, lekker mobiel

Als we kijken naar de mobiele markt, dan slaat de technologie bijna op tilt. Consumenten smullen van alle nieuwe technieken die zich tegenwoordig in hun eigen handen afspelen. Waar 90% van de respondenten in het bezit is van een (desktop) computer, is de interesse in het toekomstig aanschaffen van een nieuw model aan het afnemen. Onderstaand model laat mooi zien hoe de interesse in mobiele technologie en de des-interesse in (desktop) computers in verhouding staan.

Ook de opkomst van smartphones helpt hier aan mee. Waar de consument eerst nog koos voor telefoons die ‘een mogelijkheid hadden tot het verbinding maken met het wereldwijde web’, kiest men nu over het algemeen gewoon voor een model wat ten aller tijde met internet verbonden is. Met een stijging van ruim 89% ten opzichte van het jaar 2010 laat dit goed zien dat we maar al te graag connected willen zijn. Van ‘nieuw’ naar ‘mainstream’ dus.

De tablet-markt zit ook lekker in de lift. Uit het onderzoek blijkt dat er maar liefst 50% meer tablets zijn verkocht onder de respondenten in 2011. Als je dit vertaalt naar de consument wereldwijd, dan kom je uit op een percentage tablet-bezitters van 12%, waar dit in 2010 8% was. Uiteraard is het nog niet zo dat je willekeurig bij 10 buren kunt aanbellen en men met de tablet in de hand de deur open doet, maar we’ll getting there. Grappig feitje om hierbij te vermelden is dat omdat er juist zoveel mobiele apparaten verkocht worden, de consument zijn of haar laptop steeds meer als een ‘vast’ apparaat ziet, net als de desktop computer.

Kijkcijfers op televisie dalen

Consumenten zien steeds meer mogelijkheden om hun entertainment vandaan te halen. Kijk naar apps, streaming media en mobiele apparaten. Hierdoor daalt de intentie om een nieuwe televisie te kopen. In de landen (Amerika, Frankrijk, Japan, China en India) waar Accenture een vergelijking kan maken wat betreft het gebruik maken van de televisie, zien zij een daling van 23%, van 71% in 2009 naar 48% in 2011. In een normale week kijkt 33% via hun computer naar televisieshows, series en films. 10% doet dit via hun smartphone.

De figuur hieronder laat zien waar consumenten graag hun geld aan uitgeven en waar ze met een grote boog omheen lopen.

There’s an app for that

Met de intrede van mobiele apparaten begint ook de zoektocht naar de perfecte app voor elk mogelijk ‘probleem’. De tv-gids, een app die meet hoe goed (of juist niet) je slaapt, u kent het. 64% van de consumenten maakt gebruik van de mogelijkheden tot het downloaden van apps. 49% hiervan heeft minstens één app per week gedownload. Het verschil tussen de ‘youngsters’ (18-34 jaar) onder ons en de oudere generatie is verbazingwekkend klein als we kijken naar het regelmatig downloaden van apps. 55% van de jongeren en 44% download gemiddeld één of meer apps per week.

Informatieve apps, zoals het weer, sport of nieuws, zijn het meest populair. Op de tweede plek vinden we de categorie ‘networking’, waar u bijvoorbeeld Whatsapp onder kunt verstaan. Daarnaast maken we graag gebruik van games, video’s en muziek. De categorie ‘entertainment’ zien we daarom terug op plek 3. In welke categorie we ook kijken, het overgrote deel (73%) van de gedownloade apps bestaat uit gratis exemplaren.

Paul van der Torre
Online Marketeer bij PeevdTee

Als allround online marketeer houd ik me bezig met de online zichtbaarheid van ZZP'ers en MKB bedrijven. Denk hierbij aan het ontwikkelen van websites, het schrijven van SEO teksten en de uitvoering van social media marketing.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief