Je bekijkt een artikel van PostNL
partner

“We hebben nu 100% meer inzicht in wie onze klant is” #spon

12 november 2020, 09:53

Meer succes met #slimmedata

De logistieke e-commerce ontwikkelt zich razendsnel. Data en algoritmes voorspellen wat de klant bestelt en waar het bezorgd moet worden. Nu digitale grenzen elke dag worden verlegd, groeit de behoefte aan klantinzicht. Zo ontdekte webwinkel Verf.nl de voordelen van het gebruik van data en koppelde segmentatieprofielen aan hun CRM-systeem. “Die inzichten konden we direct inzetten voor onze reclames.”

Om klanten goed te kunnen bedienen, maken organisaties steeds meer gebruik van data. Want data levert inzichten die helpen om klanten beter te leren kennen. Inzichten om op maat gesneden diensten te verlenen, passende aanbiedingen te doen en herhaalaankopen te stimuleren. Zoals de toepassing Adres in Beeld waarmee organisaties direct inzicht hebben in verschillende klantprofielen, op basis van de adresgegevens.

Succes voor Verf.nl

Eén van de organisaties die gebruik maakt van Adres is Beeld is de online verfwinkel Verf.nl. Door een simpele koppeling tussen hun database en Adres in Beeld, worden de gegevens van zowel bestaande als nieuwe klanten direct verrijkt met nuttige, adresgebonden inzichten. Rogier Goed, mede-eigenaar van Verf.nl, vertelt: “Natuurlijk hadden we zelf ook analyses. Maar die gingen niet heel erg de diepte in.

“Natuurlijk hadden we zelf ook analyses. Maar die gingen niet heel erg de diepte in”

Door Adres in Beeld hebben we nu veel informatie over het adres van een klant. Dat het bijvoorbeeld een hoekhuis is, een tuin heeft en een puntdak. En dat de bewoners op deze adressen over het algemeen bereid zijn om iets meer te investeren in kwalitatief hoogwaardige verf.”

Direct een passend aanbod

Het grote voordeel is dat Verf.nl nu direct ziet wat het top 3-klantsegment is. En dat ze deze klanten een gepersonaliseerd aanbod kunnen doen, aangepast aan hun specifieke situatie. Om vervolgens up- en cross-sell tactieken toe te passen door bijvoorbeeld met een extra uitgebreide, passende aanbieding.

Coronapiek

Ook plotselinge veranderingen in de vraag of in het klantenbestand zijn direct duidelijk. Zoals bleek tijdens de eerste coronaperiode. De bestellingen schoten door het plafond en Verf.nl kreeg het drie keer drukker dan normaal. Rogier legt uit: “Adres in Beeld heeft echt mooi in kaart kunnen brengen dat we in de coronatijd een verschuiving van doelgroep hadden. Sowieso met een verdubbeling van de zendingen naar België. Maar we zagen ook een verschuiving in het type klant. Klanten met een kleinere beurs die bijvoorbeeld normaal naar de bouwmarkt gaan, gingen nu bij ons bestellen. Een compleet nieuwe doelgroep. Die inzichten konden we direct inzetten voor onze reclames.”

Klantmomenten personaliseren

Momenteel wordt er volop nagedacht over de volgende stap. Rogier: “Je moet de mensen simpelweg verrassen, anders maak je het verschil niet ten opzichte van andere partijen. Zo zijn we de hoogst gewaardeerde verfwebshop. Maar in de basis doen we niet zoveel vernieuwends. Wel hebben we nu 100% meer inzicht in wie onze klant is. Ik zou het fantastisch vinden om die data-inzichten van PostNL te koppelen aan marketing tooling. Om zo bezoekers van onze website direct scherp in beeld te hebben, te segmenteren en persoonlijker kunnen benaderen. Met als uiteindelijk doel 40-50% groei te realiseren.”

PostNL als data-expert

Als grootste logistieke dienstverlener van de Benelux kunnen wij zorgen voor de verbinding tussen alle beschikbare data. Wij komen elke dag in alle straten van Nederland, bij zowel consumenten als bedrijven. Zo ontstaat iedere dag nieuwe informatie. Dit brengen we samen met de best beschikbare data in de markt, en dat levert waardevolle inzichten op. Deze kennis zetten we om in praktische, digitale oplossingen die bijdragen aan het succes van de e-commerce ondernemer. Zoals met de slimme marketingdata van Adres in beeld. Dit is een krachtige marketingtool vol waardevolle kenmerken en klantinzichten per adres, die met een API-koppeling toegevoegd kan worden een database of CRM-systeem.

Inzicht in 7,7 miljoen adressen

Adres in Beeld geeft je nauwkeurig inzicht in alle ruim 7,7 miljoen adressen van Nederland en clustert deze data in 11 segmenten (consumentenprofielen) en 59 subsegmenten. Door deze data te koppelen aan je klantenbestand, beschik je in één keer over een grote hoeveelheid kenmerken op adresniveau. Met Adres in Beeld is zelfs realtime segmentatie door middel van een API op je website is mogelijk. Zo kun je je communicatie perfect afstemmen op je klanten en je conversie verbeteren met een persoonlijk, relevant aanbod.

4 shortcuts naar succesvol ondernemen met slimme data

Wij helpen bedrijven iedere dag succesvol zijn. Door de slimste – op data gebaseerde – digitale oplossingen te combineren met het vertrouwde gezicht in de straat. Weten hoe jij meer kunt doen met slimme data? Bekijk hier onze tips in de whitepaper over slimme data voor de e-commerce.

Wij zijn PostNL. Jouw favoriete bezorger. We bezorgen dagelijks pakketten en vijf dagen per week post. Voor onze klanten zijn wij de onmisbare schakel tussen verzenders en ontvangers en de verbinder tussen de fysieke en digitale wereld.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!