Wat verwachten Nederlandse webloggers van 2006?

Wat verwachten Nederlandse webloggers van 2006?

About:blank, het maandelijkse ezine voor en door webloggers, vroeg een aantal ‘prominenten’ uit de Nederlandse blogosfeer wat zij verwachten van 2006. Een aantal uitspraken:

  • minder aandacht voor weblogs in de media (Fred Zelders)
  • 2006 wordt niet h?t blogjaar (Esc)
  • kwaliteit van weblogs wordt steeds belangrijker (Guido van Nispen)
  • aantal beginnende weblogs neemt toe; overgrote deel stopt ook weer (Menno Nicolai)
  • toename van gebruik multimedia op weblogs (Verbal Jam en Henk Jan Winkeldermaat)
  • nieuwe weblogs krijgen het moeilijk zich te profileren en gelezen te worden (GJ)
  • 2006 wordt het jaar van de waarheid voor de commerciele haalbaarheid van weblogs (Marco Derksen)
  • in 2006 zullen we meer zien van hetzelfde (Bob)

Niet ondervraagd door about:blank maar zeker de moeite waard om te lezen is de voorspelling van Sargasso die schrijft dat 2006 de geschiedenis zal ingaan als het jaar van de grote weblogoorlog. Minder aandacht van de media, minder lezers, minder inspiratie, minder diepgang en minder onafhankelijkheid zullen er toe leiden dat bij steeds meer weblogs het scherm op zwart gaat in 2006.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Off topic, ik heb jullie genomineerd voor een Dutch Bloggie, ik wil nog wel een nominatie-adviesje doen in wat andere categorieën :-)

    geplaatst op
  • RSS breekt door. Aggregators en feedreaders worden langzaam gemeengoed. Dit is goed voor de kleinere weblogs, die zich specialiseren op een specifiek onderwerp en die per dag een (zeer) beperkt aantal posts plaatsen.

    De lezer kiest en combineert zelf zijn feeds. Weblogs moeten specialiseren. De markt voor algemene allesomvattende weblogs, die tientallen, vaak overlappende berichten het web op slingeren wordt kleiner. Digg spin-offs kunnen dit beter.

    Schoenmaker blijf bij je leest.

    geplaatst op
  • Ik kan niet zeggen dat dit DE prominenten zijn van de nederlandse blogosfeer....waar zijn de voorspellingen van de mannen achter VK, Jaggle, GS, RC en Flabber?
    Zelf sluit ik me aan bij de mening van Marco: 2006 wordt het jaar van het commerciele bestaansrecht van de weblogs. In 2007 zullen er een stuk minder prominente weblogs zijn omdat ze eenvoudigweg niet commercieel genoeg zijn c.q. geen doordacht businessmodel hebben.

    geplaatst op
  • Dank voor de nominatie meisje! Ben benieuwd welke genomineerden en winnaars er dit jaar uit de bus rollen.

    Dingo, ze zijn inderdaad nogal wat 'prominenten' vergeten. Of misschien wel gevraagd maar geen reactie gekregen?

    geplaatst op
  • Ook de internationale bloggers spreken hun verwachting uit over de blogosfeer in 2006.

    geplaatst op
  • @dingo
    Precies zoals vermeld; 'zich meten aan bezoekersaantallen'
    zou prominent maken?
    Is het iemand wel eens opgevallen wat een overlap de genoemde weblogs hebben?
    De blogosfeer is mijn inziens juist breed vertegenwoordigd in dit rijtje van About Blank...

    geplaatst op
  • Is er niemand die voorspelt dat blogs over hun hoogtepunt heen zijn? Als format is de blog immers heel beperkt. Een blog bestaat uit een 'en toen' structuur die te vergelijken is met wat leerlingen van de lagere school doen als ze hun eerste opstel moeten maken. Het is digitale conversatie in kinderschoenen. Voorziet niemand een format dat wat slimmer omgaat met de factor tijd? Wat komt er na de blog?

    geplaatst op
  • @Dr. D
    Wat is jouw definitie van " prominente weblogs "? Bezoekersaantal sec zijn geen kwalificatie voor het " prominent zijn " van een weblog maar toch zeker wel een indicatie (size does matter..;). En gezien hun bezoekersaantallen zijn zeker commerciel een stuk interessanter dan de genoemde logs uit het stuk van about:blank. Dus vraag ik me af: hoe zien zij 2006?

    geplaatst op
  • Momentje...
    even checken bij http://www.tussenpozen.com/

    En commercieel interessant?
    Zoals bijvoorbeeld Kronan fietsen?
    Het lijkt heel wat totdat je er een tijdje op rijdt.
    Dan kom je er achter wat een bagger je onder je reet hebt...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.