Wat verwachten Nederlandse webloggers van 2006?

3 januari 2006, 17:01

About:blank, het maandelijkse ezine voor en door webloggers, vroeg een aantal ‘prominenten’ uit de Nederlandse blogosfeer wat zij verwachten van 2006. Een aantal uitspraken:

  • minder aandacht voor weblogs in de media (Fred Zelders)
  • 2006 wordt niet h?t blogjaar (Esc)
  • kwaliteit van weblogs wordt steeds belangrijker (Guido van Nispen)
  • aantal beginnende weblogs neemt toe; overgrote deel stopt ook weer (Menno Nicolai)
  • toename van gebruik multimedia op weblogs (Verbal Jam en Henk Jan Winkeldermaat)
  • nieuwe weblogs krijgen het moeilijk zich te profileren en gelezen te worden (GJ)
  • 2006 wordt het jaar van de waarheid voor de commerciele haalbaarheid van weblogs (Marco Derksen)
  • in 2006 zullen we meer zien van hetzelfde (Bob)

Niet ondervraagd door about:blank maar zeker de moeite waard om te lezen is de voorspelling van Sargasso die schrijft dat 2006 de geschiedenis zal ingaan als het jaar van de grote weblogoorlog. Minder aandacht van de media, minder lezers, minder inspiratie, minder diepgang en minder onafhankelijkheid zullen er toe leiden dat bij steeds meer weblogs het scherm op zwart gaat in 2006.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    Petra de Boevere

    Off topic, ik heb jullie genomineerd voor een Dutch Bloggie, ik wil nog wel een nominatie-adviesje doen in wat andere categorieën 🙂


    3 januari 2006 om 21:25
    roel

    RSS breekt door. Aggregators en feedreaders worden langzaam gemeengoed. Dit is goed voor de kleinere weblogs, die zich specialiseren op een specifiek onderwerp en die per dag een (zeer) beperkt aantal posts plaatsen.

    De lezer kiest en combineert zelf zijn feeds. Weblogs moeten specialiseren. De markt voor algemene allesomvattende weblogs, die tientallen, vaak overlappende berichten het web op slingeren wordt kleiner. Digg spin-offs kunnen dit beter.

    Schoenmaker blijf bij je leest.


    3 januari 2006 om 21:49
    dingo

    Ik kan niet zeggen dat dit DE prominenten zijn van de nederlandse blogosfeer….waar zijn de voorspellingen van de mannen achter VK, Jaggle, GS, RC en Flabber?

    Zelf sluit ik me aan bij de mening van Marco: 2006 wordt het jaar van het commerciele bestaansrecht van de weblogs. In 2007 zullen er een stuk minder prominente weblogs zijn omdat ze eenvoudigweg niet commercieel genoeg zijn c.q. geen doordacht businessmodel hebben.


    4 januari 2006 om 06:29
    media

    Dank voor de nominatie meisje! Ben benieuwd welke genomineerden en winnaars er dit jaar uit de bus rollen.

    Dingo, ze zijn inderdaad nogal wat ‘prominenten’ vergeten. Of misschien wel gevraagd maar geen reactie gekregen?


    4 januari 2006 om 07:21
    Dr.D

    @dingo

    Precies zoals vermeld; ‘zich meten aan bezoekersaantallen’

    zou prominent maken?

    Is het iemand wel eens opgevallen wat een overlap de genoemde weblogs hebben?

    De blogosfeer is mijn inziens juist breed vertegenwoordigd in dit rijtje van About Blank…


    4 januari 2006 om 12:19
    Toine

    Is er niemand die voorspelt dat blogs over hun hoogtepunt heen zijn? Als format is de blog immers heel beperkt. Een blog bestaat uit een ‘en toen’ structuur die te vergelijken is met wat leerlingen van de lagere school doen als ze hun eerste opstel moeten maken. Het is digitale conversatie in kinderschoenen. Voorziet niemand een format dat wat slimmer omgaat met de factor tijd? Wat komt er na de blog?


    4 januari 2006 om 12:42
    dingo

    @Dr. D

    Wat is jouw definitie van ” prominente weblogs “? Bezoekersaantal sec zijn geen kwalificatie voor het ” prominent zijn ” van een weblog maar toch zeker wel een indicatie (size does matter..;). En gezien hun bezoekersaantallen zijn zeker commerciel een stuk interessanter dan de genoemde logs uit het stuk van about:blank. Dus vraag ik me af: hoe zien zij 2006?


    4 januari 2006 om 12:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!