Wat kosten de sportrechten?

24 juni 2003, 05:43

Door de enorme aantrekkingskracht van sport op televisie (en internet) streven omroeporganisaties naar het verwerven van exclusieve uitzendrechten van belangrijke sportevenementen. In de competitieve sportrechtenmarkt zijn de prijzen de afgelopen jaren enorm gestegen. Maar wat kosten de sportrechten nu eigenlijk?

De kosten van sportrechten zijn niet openbaar, omdat het concurrentiegevoelige informatie is, zegt de NOS. Maar KRO Netwerk heeft deze ban gebroken in de uitzending van woensdag 18 juni 2003.

Dankzij ‘een clubbestuurder die uit de school klapt’ is het bedrag voor uitzending van samenvattingen eredivisie voetbal bekend, nog niet nader bevestigd: 22 miljoen ? in het jaar 2002. Volgens ‘Netwerk-informatie’ betaalde de NOS voor uitzendingen van Champions League-voetbalwedstrijden 20 miljoen ? op jaarbasis. Voor het WK voetbal in Zuid-Korea werd ? 14 miljoen betaald. Tel daarbij op de uitzendrechten van het Schaatsen en de Tour de France en er resulteert een totaalbedrag van plm. 62 miljoen ? aan door de NOS betaalde sportrechten in 2002. Daar stond, aldus Netwerk, zo’n 40 miljoen ? aan STER-reclameinkomsten tegenover. Er moet dus geld bij of, zoals STER-directeur Minnaar het netjes uitdrukt: ‘De terugverdienfactor is 70-80%’, exclusief productiekosten. Eredivisievoetbal was voor de commerci?le ‘concurrenten’ RTL en SBS niet weggelegd. Dick van der Graaf van RTL/HMG noemt de samenvattingen Eredivisie ‘verliesgevend’. ‘Echt terugverdienen is niet haalbaar’, zegt SBS-directeur Fons van Westerloo.

Een aardige vergelijking. In 1958 werd 500 gulden betaald voor de rechten van de uitzending van de voetbalinterland Nederland-Belgi?. SBS betaalt nu volgens Van Westerloo per interland van het Nederlands Elftal 612.000 ?, met een plafond van 4 miljoen ?.

Enige richtprijzen van andere belangrijke sportrechtenpakketten:

Formule 1 => 1,5 miljoen $ ofwel plm. 1,3 miljoen ? op jaarbasis (opgave Dick van der Graaf)

Wimbledon => 350.000 $ ofwel ruim 300.000 ? op jaarbasis (idem)

Zie verder:

http://www.kro.nl/omroepdatabank/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!