• E-mail
    wordt gesponsord door

Wat is het beste tijdstip om een e-mail te versturen?

Wat is het beste tijdstip om een e-mail te versturen?

Finding the Right Daypart for Email

Eerder verwees ik al naar de mediaplanningsmethode van BIGresearch waarin consumenten zijn ingedeeld in verschillende clusters van mediaconsumptie. Deze week geeft iMedia een aardig toepassingsvoorbeeld van deze methode waarin voor 3 clusters, i.e. News Mediacs, Independents en Ravenous, is gekeken naar het e-mailgedrag (zie tabel). Zo geldt dat afhankelijk van de doelgroep die je wilt bereiken, er een verschillend moment van de dag moet worden gekozen voor een optimaal bereik.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 18 reacties op dit artikel

  • Weet iemand eigenlijk hoe het zit met de best renderende dag en tijdstip voor een e-mailing rond de Paasdagen?

    geplaatst op
  • Het wordt pas echt leuk wanneer je per individu gaat kijken wanneer iemand een e-mail opent. Daar zijn we toch langzaamaan wel aan toe?

    geplaatst op
  • kan iemand iets meer toelichting geven op de groepen 'new mediacs', 'independents' en 'ravenous' ?

    geplaatst op
  • Wij hebben een website www.laptopplus.nl en wij zenden onze mail het liefst op zaterdag.
    In het weekend - vooral zondag - worden de meeste aankopen gedaan.
    Eerder was dinsdag de meest populaire dag.

    Individueel de mail laten bekijken is mogelijk. We hebben zelf in onze database daarvoor een aanpassing gedaan. Het leuke is gelijk dat dan de mail gepersonaliseerd is.

    geplaatst op
  • Ik wil morgen een persbericht per e-mail versturen. Ik heb het nu om 8.00 uur gepland. Iemand een beter idee?

    geplaatst op
  • @karel: ken je de journalisten? Weet je wanneer ze het willen hebben? Pers wil het in algemeen direct hebben als het nieuws bekend is. Allemaal tegelijkertijd is het beste. Maar misschien beginnen journalisten iha wel iets later. Dan hebben sommigen het al op hun weblog gezet. Misschien is tegenwoordig 9:00 wel beter. Anyway, alles hangt af van de individuele journalist.

    En wie wil je uiteindelijk bereiken met je persbericht? Waarschijnlijk de eindgebruiker? Kan je die niet direct mee informeren? En zo nee, ken je dan wel de invloedrijke bloggers op jouw interessegebied. Wat voor informatie willen die hebben? Ken je ze al bij naam? Anyway, er is vast nog veel te doen.

    geplaatst op
  • Erwin, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ken een aantal van de journalisten die ik aanschrijf, maar een aantal niet. Zelf redeneer ik dat je in het oog moet springen als zij 's ochtends de computer opstarten en de mail checken. Hoe laat welke journalist dat doet is altijd gissen, helaas.

    De eindgebruiker direct informeren is lastig. De gebruikers van Feeder doen anoniem hun ding en verdwijnen dan weer. Maar, eind goed al goed, ik ken gelukkig wel wat bloggers. En wat ze willen weet ik ook. Ze willen altijd wat te zeiken hebben. :-)

    geplaatst op
  • Karel, ik denk dat je wat dat betreft beter even zou kunnen wachten totdat je zeker weet dat het merendeel achter de PC zit en de mailtjes van de nachtexpress (lees: meestal de buitenlandse spam die er toch nog doorglipt) heeft binnengehaald en verwiijderd. Dan spring je a la "you've got mail" vers in de Outlook van de journalisten.

    Qua beste tijdstip om te verzenden kijken wij ook altijd naar de doelgroep, de betreffende campagne en of het bijv. om een lead of een sale gaat. Met andere woorden: het invullen van een deelnameformulier kan meestal wel tussen de werkzaamheden (in werktijd) door terwijl men juist 's avonds en in het weekend thuis meer tijd neemt en kan nemen om rond te snuffellen in het assortiment van een e-shop en rustig tot een sale kan overgaan.

    geplaatst op
  • @Karel

    Wie zijn de journalisten die het moeten lezen?

    Dagbladen worden ‘snachts gedrukt en moeten vaak voor 22:00 press ready zijn. De journalisten die daaraan werken zitten niet om 08:00 achter de PC. Ze komen later binnen en als jouw persbericht tussen de tientallen overige (spam) emails zit, dan is de kans dat het de juiste aandacht krijgt kleiner.

    Gaat het om journalisten die zich voornamelijk online bezig houden (bv. weblogs) dan kan je het beste direct een persbericht sturen.

    Gaat het om een B2B markt, dan is mijn ervaring dat je het beste rond 15:00 / 16:00 kan sturen.

    Hoe je het persbericht schrijf en welke associatie het bij de lezer oproept is ook erg belangrijk.

    Er zijn veel dingen die een rol spelen. Succes ermee

    geplaatst op
  • Ruud, zie voor een toelichting van deze groepen ook het eerdere bericht over dit onderzoek.

    geplaatst op
  • @allen
    Op basis van alle tips heb ik het pb niet om 8, maar zojuist om 9 uur verstuurd. Bedankt voor de input!

    geplaatst op
  • Hoi karel, het heeft in ieder geval het effect dat ik 'm nu inderdaad hoorde en zag binnenkomen. Om 8 uur zat ik nog aan het ontbijt (met de pc uit).

    Alleen vraag ik me wel eens af hoe effectief persberichten uberhaupt nog zijn. Iemand?

    geplaatst op
  • Leuke vraag aan journalisten idd: hoeveel % van hun input krijgen ze van persberichten, hoeveel % uit bijeenkomsten en hoeveel % uit internet (incl. weblogs). Ben wel benieuwd.

    geplaatst op
  • Leuke vraag, Erwin. Ik ken verzenders van persberichten die denken dat wij journalisten al onze informatie uit persberichten halen. Die pr-mensen reageren altijd verbaasd als wij uit onszelf bellen om een gerucht (dat vaak waar blijkt te zijn) te checken. "Wacht maar gewoon op het persbericht", zegt men dan. Ik schrik altijd van zoveel onbenul. Bij persberichten moet je als verzender ook incaculeren dat veel media een bericht juist niet zullen oppikken omdat het naar de hele wereld is verstuurd.

    Neem nou die Friesche Vlag-viral van dinsdag: op het moment dat dat persbericht bij mij binnenkomt, staat dat filmpje allang op internet en zijn tegelijkertijd alle dagbladjournalisten ingeseind. Die publiceren er de volgende morgen over, terwijl Adformatie pas op donderdag verschijnt (deze week trouwens pas vanavond, in verband met de Spin Awards - we hebben de winnaars in het blad staan). De pr-mevrouw hengelt natuurlijk naar een 'leuk plekje' in het blad, maar beseft niet dat wij daar niet zo'n trek in hebben. Oud nieuws verdient geen prominente plek. En iets dat gisteren al in alle kranten stond is voor een weekblad vandaag alweer oud nieuws.

    Daarom is segmentatie van de verzending van persberichten belangrijk: stuur het eerst naar de vakpers en pas nadat het daar in heeft gestaan naar de publiekspers. Een vakbladpublicatie zal geen dagbladjournalist doen besluiten om een onderwerp niet te behandelen, terwijl dat andersom juist wel zo werkt. Veel pr-mensen vergeten dat. En gaan dan vervolgens bij ons lopen mekkeren dat we hun interessante onderwerp niet behandeld hebben. De pr moet eerst bedenken welke media zij wil bereiken voordat zij een persbericht uitstuurt. Met hagel schieten klinkt leuk, maar een tweetrapsraket is veel effectiever: eerst de relevante vakpers persoonlijk benaderen en de primeur gunnen, daarna met hagel op de publieksmedia schieten (waar je altijd wel veel 'hits' genereert).

    geplaatst op
  • @jeroen: kijk, dat is nog eens een opgebouwde reactie! Maar meteen de volgende vraag natuurlijk: hoe passen weblogs hierin? Als je een blogger informeert staat het nl. 10 minuten later op het Internet. Als je de vakbladen eerst laat weten is het afhankelijk wanneer welk vakblad verschijnt. Zodra het eerste vakblad uitkomt, staan de blogs er alsnog vol van. Tenzij vaktijdschriften natuurlijk zelf blogs beginnen en het tijdschrift niet gebruiken voor nieuws maar voor achtergronden.
    What do U think?

    geplaatst op
  • Dit is inderdaad een interessante discussie Jeroen. Wie stuur je als eerste het (pers)bericht? Natuurlijk wil iedereen graag een mooi plekje in de vakbladen maar wie garandeert de verzender dat het er ook komt te staan? Ik zie regelmatig persberichten die bedoeld zijn voor Tijdschrift voor Marketing eerder op Molblog staan. Vakbladen met een eigen weblog, hoe ga je daar mee om?

    Daarnaast denk ik dat weblogs wel degelijk een rol hebben in het communicatietraject. Eenmaal geplaatst op weblogs heb je als journalist van een vakblad redelijk inzicht of het onderwerp nu wel of niet interessant is en kun je juist de verdiepingsslag maken. Een verdieping die de meeste weblogs en dagbladen niet (kunnen) maken.

    Ben net als Erwin wel benieuwd welke rol jij ziet voor weblogs. En hoe zou je daar mee omgaan als straks Adformatie ook een eigen weblog heeft?

    geplaatst op
  • De weblogs passen ook in dit verhaal. Maar ook hier geldt hetzelfde als met de tegenstelling dagbladen - vakbladen: qua productieplanning is het een ongelijke strijd. Op zo'n moment moet je als pr-medewerker afwegen wat je wil: een prominenten plek in een toonaangevend vakblad of een prominente plek op een toonaangevende weblog. Ik ben het met Marco eens dat je als blad een verdiepingsslag kunt toevoegen aan een snel berichtje op een site, maar soms is het nieuws gewoon nieuws. Die verdiepingsslag is dan al snel vergezocht. Nieuwe campagne? Dan is dat het nieuws. Als er dan heibel rondom ontstaat, kun je wel externe experts aan het woord laten, maar ook in een nieuwsbericht is de ruimte beperkt. En die heibel duikt ook heus wel op op de blogs (alhoewel: waar zijn jullie berichten over het verbod van de Kalou-spot?).

    Als je blogs én bladen tegelijk van dezelfde informatie voorziet, schiet je al evenzeer met hagel. Terwijl ik altijd dacht dat PR juist graag de berichtenstroom wil kunnen sturen...

    geplaatst op
  • Volgens is het ook nog wel een punt dat blogs nog vaak geen redactie hebben: wat past in het concept (bij de leden/lezers) en wat niet? Zelfs een groot weblog als MF kan toch zaken over het hoofd zien omdat iedereen denkt: dat staat er vast al op. Het is dan heel persoonlijk: sommige items worden heel diep uitgespit, andere krijgen helemaal geen aandacht. Ik denk dat alle grote blogs dan ook straks een professionele blogredactie krijgen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.