Wat is de waarde van een domeinnaam?

15 juli 2004, 03:56

De waarde van een domeinnaam wordt door verschillende factoren bepaald. Domeinwaarde.nl geeft een methode om de waarde te berekenen (via: e-ondernemer).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Bas van der Weerd

    Domeinwaarde.nl is van ID-Prof, en deze firma houdt zich voor een groot deel bezig met het verhandelen van domeinnamen. En dan is het niet helemaal toevallig dat juist zij een domeinnaam zo’n riante waarde toekennen…


    15 juli 2004 om 05:22
    Kirian

    Deze berekening staat al een tijdje op het internet (ik heb het een half jaar geleden al gezien), is een hoge vorm van jezelf rijk rekenen.


    15 juli 2004 om 05:45
    Menno

    Waarde van een domeinnaam

    Berekening van de waarde

    De exacte waarde van een domeinnaam voor een onderneming is niet zo eenvoudig te

    bepalen. Het volgende rekenvoorbeeld kan u op weg helpen:

    Voorbeeld: videocamera.nl

    Het aantal spontane bezoekers op deze domeinnaam bedraagt circa 20 per dag.

    Dat zijn circa 7300 spontane bezoekers per jaar.

    Als van elke honderd mensen er eentje een videocamera koopt zult u dus 73 extra

    videocamera’s per jaar verkopen door deze domeinnaam.

    Stel dat u per camera EUR 150,= verdient, dan maakt u door deze domeinnaam een

    jaarlijkse extra winst van EUR 10950,=.

    Stel dat u een bedrag leent en daarmee een domeinnaam koopt. Dan zult u rente

    moeten betalen over het bedrag dat u hiervoor leent. Omdat u natuurlijk een behoorlijke

    winst wilt maken is het redelijk als u slechts 1/3 deel van de extra winst uitgeeft aan

    de rente op de lening, en 2/3 deel uiteindelijk zelf behoudt. U kunt dus in dit geval

    EUR 3650,= per jaar aan rente uitgeven. Als u 6% rente moet betalen over een lening

    kunt u dus de waarde van de domeinnaam voor uw onderneming stellen op:

    EUR 3650 / 0,06 = EUR 60833,=

    Kortom, een verkoper van videocamera’s zou deze domeinnaam kunnen kopen voor een

    bedrag van EUR 60833,=. Hij zou dan ieder jaar een extra winst genereren van EUR 10950,=

    Daarvan betaalt hij een bedrag van EUR 3650,= aan rente, en behoudt uiteindelijk zelf een extra winst van EUR 7300,=

    Omdat een domeinnaam meer waarde krijgt na verloop van tijd is het niet nodig om

    op de waarde van de naam af te schrijven. Feitelijk verdient u extra geld doordat de

    domeinnaam steeds meer geld waard zal worden!

    In dit voorbeeld hebben we er geen rekening mee gehouden dat u door de betere positie in de resultaten van zoekmachines nog veel meer extra klanten zal kunnen aantrekken.

    Bovendien zullen tevreden klanten wellicht vaker iets bij u kopen, en daardoor extra omzet genereren waarmee hier geen rekening is gehouden. Uw werkelijke winst zal dus veel hoger liggen dan hier berekend is. Het is heel goed mogelijk dat u via zoekmachines 100 bezoekers per dag extra aantrekt. U kunt dan zelf berekenen dat uw jaarlijkse extra winst EUR 65700,= zal zijn, terwijl het bedrag dat u jaarlijks aan

    rente betaalt gelijk blijft!

    —————————————————————————————————————————————-

    Winst? welke winst?

    Mijn som:

    je koopt het domein voor 60833 euro.

    Je leent geld ervoor en betaalt dus elke jaar opnieuw 3650 euro.

    Da’s dus 64483 euro foetsie.

    en daar krijg je (bij 20 bezoekers per dag?!?!) 10950 euro aan bestellingen voor (da’s geen winst, da’s omzet).

    2/3 van die 10950 is winst en 1/3 inkoop. Dus 7300 hou je er maximaal (zonder je normale kosten) aan over.

    Ik weet niet, maar dat klinkt niet echt als een goeie deal…

    Volgens mij ben je dan 57.183 euro kwijt en heb je een schuld waarover je steeds rente moet betalen.


    16 april 2009 om 12:27
    Dan Biesterbos

    Het is vrij simpel. Een domeinnaam is waard wat iemand ervoor wil betalen. Volledig relatief. Je kunt alleen berekenen wat de waarde voor jouw is. En of je hem ervoor kunt kopen hangt helemaal af van hoe graag de verkoper hem kwijt wil. Hier is geen kant en klare formule voor. Een goede naam draagt zeker weten bij aan goede vindbaarheid en branding van je product. Als een grote organisatie een nieuw product in de markt wil zetten en net die naam past goed bij het product dan zijn er nog wel gekkere bedragen betaald voor een domeinnaam. Dan is die 50.000 helemaal geen gek bedrag. Ervan uitgaande dat de naam ook goed is. Of dat van invloed is op de waarde? Dat ligt volledig aan de verkoper zou ik zeggen.


    26 september 2016 om 13:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief