Wat is de gemiddelde conversie ratio voor een retail website?

Wat is de gemiddelde conversie ratio voor een retail website?

Volgens Fredrick Marckini (Clickz) kun je beter je geld uitgeven aan website optimalisatie dan aan zoekmachine marketing als de conversie ratio (te) laag is. De cruciale vraag is natuurlijk, wat is een acceptabele conversie ratio?

In 2001 heeft volgens Shop.org de gemiddelde retail website een conversie van 2% (conversie van 5% is acceptabel).

In datzelfde jaar komt Forrester met de volgende cijfers waarbij onderscheid is gemaakt in type product en het aantal kanalen dat de retailer inzet (internet-only of multichannel):

Wat is de gemiddelde conversie voor een retail website?

Het geeft daarbij een tabel met de conversie ratio’s van een groot aantal retailers. De conversies varieren daarbij van ruim 30% (quillcorp.com) tot minder dan 0.2% (compaq.com) met een gemiddelde conversie ratio van ca. 3.4%.

In 2003 is door e-consultancy een (beperkte) studie uitgevoerd waarbij men komt tot de volgende uitspraak:

A typical range would be 0.5%-8% depending on the sector, target market and quality of the site and proposition. Within retail financial services online, for example, 1 - 2% would be typical with 2% being very good. For retailers the high end can go up to 8% but this is exceptional and only the case for the very best pure-play e-tailers. For a ?clicks to bricks? e-commerce site targeting consumers you would more usually expect between 1% and 2% of visits to culminate in a sale with 5% representing ?best in class?.

Wie heeft andere (en recentere cijfers)? Referenties naar publicaties zijn ook welkom!

Geinteresseerden die willen meewerken aan het opstellen van een benchmark kunnen contact met mij opnemen (en evt. een kopie van onderstaande rapporten ontvangen).

Bronnen:
1. Ass-Backwards SEM, Clickz , March 2004
2. Online Marketing Benchmarks: Setting realistic goals and how to achieve them, e-
consultancy, June 2003
3. Online Conversion Rates: One Size Does Not Fit All, Forrester Research, October 2001


Geplaatst in

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Hallo,

    Ik heb op tourweb een leuke vergelijking gevonden voor ons bedrijf dat werkzaam is in het (kampeer)toerisme:
    http://www.tourweb.nl/content/j_columns/035-05.pdf

    Wij zijn echter geïnteresseerd in meer cijfers m.b.t. conversie ratio's van Nederlandse websites. Nog tips voor me?

    Alvast bedankt,

    Niels Welten
    ACSI Touroperating BV
    T: 0488 452 055

    geplaatst op
  • De data van tourweb zijn wel erg out-of-date. Bestaat tourweb uberhaupt nog? De laatste update is van 2001!?

    Ik heb (helaas) geen benchmarkgegevens vwb conversie ratio's van Nederlandse reissites. Uit verschillende internationale casestudies blijkt een gemiddelde conversie ratio van ca. 1%. Uiteraard is dit sterk afhankelijk van een groot aantal factoren.

    In dit document een schatting van de conversie ratio's voor de Amerikaanse markt:
    http://www.eyefortravel.com/papers/Recommendation_Technology_in_Travel.doc

    Conversion rates (look-to-book ratios) serve as an important indicator of the travel website functionality, the effectiveness of the eCRM tools deployed, the breadth and uniqueness of the travel products offered, the loyalty factors, etc. The higher the ratio, the better. With average conversion rates of 5%-8% for most online travel sites, 92%-95% of the website traffic falls into the category of "Lookers Only", which means that most of your online travel marketing dollars spent are a waste.

    Cijfers lijken mij overigens wel erg hoog!

    Een aardige site mbt trends in online travel industry:
    http://www.crt.dk/uk/staff/chm/trends.htm

    Iemand anders referenties naar conversies voor reissites? Ben zelf ook wel benieuwd :-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.