Wat zijn en hoe werken Non Fungible Tokens?

19 mei 2021, 06:00

Eén van de redenen voor de hype rond NFT’s is dat ze niet alleen een aankoop zijn, maar ook een investering.

Krantenkoppen die we tot nu toe over NFT’s hebben gelezen, werden gedomineerd door de meest lucratieve of bizarre transacties. Denk aan de eigenaar van Twitter die de eerste tweet verkocht voor 2,9 miljoen dollar. Of de Nyan cat-gif, die werd verkocht voor bijna 600.000 dollar. De nieuwe wereld van NFT’s is bizar voor de gewone kijker, die waarschijnlijk vragen zal hebben over de levensduur van de trend en zich afvraagt of het niet gewoon een gimmick is.

Sinds de opkomst van Bitcoin in 2009 is het ontelbaar keer uitgeroepen tot een irrelevante technologie. De site 99Bitcoins heeft zelfs een overzicht gemaakt van alle keren dat Bitcoin in de afgelopen 11 jaar dood is verklaard, waarin er meer dan 400 claims zijn verzameld met antwoord op de vraag waarom Bitcoin geen waarde heeft.

Het lezen van deze ironische lijst van momenten dat de Bitcoin dood is verklaard zou pijn doen als je ooit twijfels had over cryptocurrency, want de waarde van Bitcoins blijft alleen maar stijgen. In de periode van maart 2020 tot april 2021 van 5000 naar meer dan 50.000 euro. Sinds grote banken en bedrijven eindelijk ook meedoen, is er nog nooit zoveel interesse in cryptocurrency geweest.

Een acroniem in de zee van acroniemen binnen crypto

Temidden van deze bloeiende cryptomarkt ontstaat de opkomst van een andere disruptieve kracht, de NFT. Weer een acroniem in de zee van acroniemen binnen crypto. Die van de NFT is echter wel het leren waard, aangezien de NFT-markt met 300 procent is gegroeid tot maar liefst 250 miljoen dollar. Maar wat ís de NFT-markt precies en welk potentieel heeft het?

Wat zijn NFT’s?

NFT staat voor Non-Fungible Token en is in feite een digitaal verzamelobject. Fungible betekent dat een goed of bezit kan worden uitgewisseld met een ander in zijn soort. Stel iemand leent je een biljet van tien euro, dollar of pond. Je hoeft die persoon dan niet terug te betalen met exact hetzelfde biljet, je kunt ook een ander biljet gebruiken of bijvoorbeeld twee briefjes van vijf euro teruggeven. Het punt is dat we het er allemaal over eens zijn dat het dezelfde waarde heeft. Iets wat Non-Fungible (niet-vervangbaar) is, kan niet op die manier worden uitgewisseld, omdat elke NFT uniek is.

Kunst is een makkelijke manier om dit concept uit te leggen. In een parallel universum, waarin het Louvre je de Mona Lisa een tijdje leent om aan je muur te hangen, kan deze niet vervangen worden met een kopie van het schilderij. Het schilderij kan ook niet worden teruggegeven in verschillende delen. Dit komt doordat niet-vervangbare items ondeelbaar zijn en exclusief bestaan als geheel.

Alles wat een gemeengoed is, kan als vervangbaar worden beschouwd, aangezien het geen unieke eigenschappen heeft die het onderscheidt van een andere versie ervan. Aan de andere kant is alles wat in beperkte mate beschikbaar bestaat, niet-vervangbaar. Denk aan ruilkaarten, eigendommen, voertuigen of de online avatars en bewegende clips van katten die we tegenwoordig verhandeld zien worden, de NFT’s.

Kortom: De NFT is een niet-inwisselbaar, onvervangbaar eigendomscertificaat. Dit certificaat kun je digitaal creëren en koppelen aan een digitaal object zoals een afbeelding en koppelen aan een blockchain, waarmee je kunt bewijzen dat het digitale object jouw eigendom is.

Hoe werken NFT’s?

Het overgrote deel van NFT’s worden gemaakt met gebruik van Ethereum’s blockchain-technologie. Zonder te diep in de technische details te treden, een blockchain is een is een nieuw soort database, waarin transacties kunnen worden opgeslagen. Dat kunnen allerlei soorten transacties zijn en hiermee kun je het eigendom van een bepaalde hoeveelheid cryptocurrency, of in dit geval eigendom van een NFT verifiëren en bewijzen.

Je kunt je eigendom van een NFT niet ongedaan maken of er een kopie van maken, omdat blockchains permanent zijn en niet kunnen worden gewijzigd. Ze staan ook bekend als ‘permissionless’, wat eigenlijk betekent dat ze openbaar zijn. Iedereen kan een NFT maken, kopen of verkopen.

Hoe kunnen mensen er zoveel geld mee verdienen?

Het is moeilijk te begrijpen waarom iets dat je gewoon online kunt kopiëren en downloaden zoveel geld waard is. Maar is het echt zo anders dan het originele schilderij willen bezitten in plaats van een kopie ervan? Of de limited edition-versie van een verzamelkaart? We zijn geobsedeerd door authenticiteit en eigendom, en met de enorme hoeveelheid digitale content die we tegenwoordig creëren, zijn NFT’s in zekere zin een logische stap om waarde toe te voegen aan onze cultuur, die steeds meer bestaat in de online ruimte.

Eén van de redenen voor de hype rond NFT’s is dat ze niet alleen een aankoop zijn, maar ook een investering. Je kunt een NFT met een aanzienlijke winst verkopen als daar vraag naar is en bij elke verkoop gaat een percentage van de royalty’s naar de oorspronkelijke maker van die content. Niet zelden maken mensen 1000 procent winst op het verhandelen van NFT’s en een deel van die winst gaat elke keer terug naar de maker, op het moment dat het wordt verhandeld. Dit wetend, maakt het makkelijker te begrijpen waarom mensen zo snel op het nieuwe model van digitale distributie springen. Maar wát verhandelen mensen nou precies?

Ooit gratis, worden ze inmiddels verkocht voor bedragen met 7 cijfers

Hoe worden NFT’s gebruikt?

Op dit moment worden NFT’s gebruikt als verzamelbaar digitaal bezit om te verkopen en verhandelen. Voorbeelden hiervan zijn de pioniers van deze technologie, namelijk Cryptopunks en CryptoKitties, beide een set van verzamelbare cartoonfiguren. Die zijn elk uniek en worden uiteindelijk gebruikt om te ruilen of verhandelen met anderen. Oorspronkelijk werden ze gratis weggegeven, maar inmiddels worden ze verkocht voor bedragen met 6 of zelfs 7 cijfers.

De krantenkoppen die we tot nu toe hebben gelezen, werden gedomineerd door de meest lucratieve of bizarre transacties. Denk aan de eigenaar van Twitter die de eerste tweet verkocht voor 2,9 miljoen dollar. Of de Nyan cat-gif die werd verkocht voor bijna 600.000 dollar. Deze nieuwe wereld van NFT’s is bizar voor de gewone kijker, die waarschijnlijk vragen zal hebben over de levensduur van de trend en zich afvraagt of het niet gewoon een gimmick is.

Het NBA-platform Top Shot is ook in de schijnwerpers gekomen, omdat het maar liefst 230 miljoen dollar (!) uitgaf aan video’s van NBA-highlights die zijn geverifieerd op blockchain en vervolgens werden verhandeld. In de kunstwereld verkopen digitale kunstenaars hun kunst met NFT’s op markten als Nifty Gateway, SuperRare en OpenSea. Vanwege de royalty’s verdienen de artiesten niet enkel aan één verkoop, maar blijven ze inkomen genereren van hun werk wanneer dat onder fans en andere geïnteresseerden wordt verhandeld.

Wat betekent dit voor digitale content?

Het concept van het verkopen van digitale content is niet per se nieuw. Zo hebben game-ontwikkelaars als Valve miljoenen verdiend met hun digitale markt voor Counter-Strike. Op een community-handelsmarkt kunnen spelers skins verhandelen; in-game outfits of items die je kunt verzamelen. Ondanks dat ze geen echte voordelen voor het spel bieden, kunnen deze skins honderden en zelfs duizenden euro’s waard zijn, afhankelijk van de zeldzaamheid en de vraag.

Het verschil met NFT’s is dat het volledige eigendom van de content wordt verhandeld. Valve bezit nog steeds de digitale skins die op hun markt worden verhandeld. Door het het gebruik van blockchain-technologie kan het eigendom nu in handen van het individu worden gelegd, waarbij authenticiteit en waarde wordt gecreëerd. Het zijn deze kwaliteiten van NFT’s die zulke grote mogelijkheden bieden voor makers van digitale activa. Nooit eerder was er een manier om te bewijzen dat er een ‘origineel’ bestond van een digitaal kunstwerk.

Naast digitale beeldend kunstenaars zien we dat ook muzikanten hun muziek verkopen als een NFT. Kings Of Leon, Grimes en Deadmau5 zijn voorbeelden van grote artiesten die gebruik maken van deze nieuwe technologie. Minder bekenden verdienen ook geld aan NFT’s, met underground-artiesten zoals Jaques Green die het eigendom van één van zijn nummers verkocht voor meer dan 20.000 dollar.

Nu cryptocurrency in populariteit blijft groeien, wordt het onwaarschijnlijk dat NFT’s verdwijnen

Kijkend naar de toekomst

Zoals het er nu uitziet bieden NFT’s enorme mogelijkheden voor artiesten en kunstenaars, die nu hun brood kunnen verdienen met de digitalisering van hun materiaal, een ontwikkeling die in het verleden juist een bedreiging hen vormde. Nu cryptocurrency in populariteit blijft groeien, wordt het onwaarschijnlijk dat NFT’s zullen verdwijnen. De vraag is of het mogelijk is dat de technologie verandert van wat nu nog slechts een nieuwigheid is, naar iets dat uiteindelijk geïmplementeerd wordt in ons dagelijks leven en in andere branches.

Het is goed mogelijk dat NFT’s in de toekomst ook het eigendom van een echt object kunnen vertegenwoordigen. Onze huidige financiële systemen vereisen geavanceerde handels- en leensystemen om onze bezittingen te verhandelen. NFT’s kunnen een nieuwe infrastructuur bieden. Door fysieke activa om te zetten in een digitale activa en het te verifiëren op blockchain, worden tussenpersonen overbodig en zouden bedrijfsprocessen beter gestroomlijnd kunnen worden.

Een bedrijf kan niet alleen rechtstreeks met zijn klanten interacteren (zonder een tussenpersoon nodig te hebben om de transacties te verifiëren), maar een NFT-vorm van producten maakt het ook veel gemakkelijker om de herkomst, productie en verkoop ervan te volgen. Daarnaast zou het ook investeringen als een NFT mogelijk maken, waarbij een digitaal token het eigendom van een percentage van een fysieke of financiële bezitting vertegenwoordigt.

Op dit moment staan NFT’s nog in de kinderschoenen. Er is nog een lange weg te gaan totdat het op dit niveau wordt geïmplementeerd. Er zitten nog wat haken en ogen aan de technologie zelf, waarvan een groot deel te maken heeft met de huidige beperkingen van cryptocurrency. Maar het lijkt er steeds meer op dat de wereld van crypto er één is die zal blijven en de NFT is absoluut een technologie om naar uit te kijken.

Matias is de oprichter en CEO van PRLab en heeft meer dan 10 jaar ervaring in de PR. Van het managen van PR voor IBM en Google in Argentinië tot het oprichten van zijn eigen PR-bureau in hartje Amsterdam. Ook is hij de oprichter van de PRLab Community, de eerste in zijn soort, met meer dan 1200 leden is het is een platform voor marketing- en communicatieprofessionals om hun kennis, inzichten en expertise te delen met andere professionals. Daarnaast heeft Matias ook een boek geschreven 'The PR Paradox'. Check ook www.matiasrodsevich.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!