Wat vindt Nederland van Linkedin anno 2013? Jouw mening telt!
Na het succes van vorig jaar wederom een enquete van eigen bodem naar Linkedin gebruik in Nederland
Vorig jaar mei schreef ik in de blogpost “Hoe gebruiken wij in Nederland Linkedin” de eerste resultaten van de Linkedin enquete 2012. Opmerkelijk was toen het verschil in gebruik door ZZP'ers en mensen in loondienst, oftewel salesactiviteiten versus netwerken en personal branding. Gevolgd door een tweede blog begin juli “Hoe connecten Nederlanders op Linkedin” die inging op hoe makkelijk Nederlanders wel/niet contact maken via Linkedin en hoe actief ze ermee omgaan. Het afgelopen jaar hebben er veel wijzigingen plaatsgevonden, zowel in de interface als in de functionaliteit. Daarnaast is de Nederlandse Linkedin community gegroeid van 3,1 naar bijna 4 miljoen leden. Hoogste tijd dus om opnieuw de meningen te peilen van de gebruikers middels de Linkedin Enquete 2013!
Verdwenen!
Medio vorig jaar verdween de App “Events” binnen LinkedIn, waarmee je activiteiten kon aanmaken en je status (attending of interested) kon aangeven. Voor vele gebruikers een ideale voorbereiding op het fysieke netwerkevent. Voor LinkedIn echter geen reden om deze App te sparen. In het najaar was ook de koppeling met vrijwel alle andere Apps aan de beurt, zo verdween de directe koppeling met oa. Google Presentations, Trip IT, WordPress en Slideshare. Inmiddels bestaat er een vernieuwde manier om “Media” te importeren op je Linkedin profiel, maar deze functionaliteit is nog steeds niet voor iedereen beschikbaar. Recent werd ook de sectie “Questions and Answers” de nek omgedraaid. Voor de reguliere LinkedIn gebruiker wellicht geen verlies, voor de doorgewinterde expert verdween hiermee een kwalitatieve gelegenheid om je kennis te etaleren binnen deze interne “Quora” look-a-like.
Uit de hoge hoed!
Hallo nieuwe interface, vaarwel saaie zakelijke uitstraling! Met het toevoegen van meer beeldmateriaal (foto's, logo's en media) wordt de look eindelijk wat speelser en meer te vergelijken met de andere grote social media. Via “Media toevoegen” kunnen er diverse documenten, video en websites onder de aandacht gebracht worden bij je netwerk, ook de profielfoto verdient aandacht, want is prominenter in beeld. Ook nieuw zijn de Endorsements (of in de belabberde Nederlandse vertaling' overschrijving'), waarmee je de kennis en expertise van je netwerkcontacten kunt bevestigen, ook hierbij is de nieuwe layout duidelijk te zien. Het logaritme om aan een 100% compleet profiel te komen, is eveneens verdwenen en vervangen door een cirkel die zelfs bij de titel “All Star” suggereert dat er ruimte is voor verbetering. Dat Linkedin steeds meer inzet op betaalde accounts (Premium Users) is inmiddels ook te zien aan het aantal verschillende abonnementen waaruit men kan kiezen, 12(!) inmiddels.
Company Page
Het bedrijfsprofiel heeft de afgelopen jaren (terecht) veel aandacht gekregen in de ontwikkeling van LinkedIn. Was dit twee jaar geleden nog een amateuristisch niemandalletje, tegenwoordig laten bedrijven als ABN AMRO en Achmea zien dat deze pagina een volwaardig onderdeel is van hun social presence. Naast het nodige beeldmateriaal (headers en banners), kan een bedrijf status updates richten aan een gedifferentieerd publiek, hun producten en diensten een prominente plek geven binnen LinkedIn en hun arbeidsmarktcommunicatie een boost geven door de betaalde optie “Careers”. Alhoewel veel bedrijven nog worstelen hoe het aantal volgers omhoog te brengen, neemt de gewenste interactie ook hier langzaamaan toe.
Like or Not Like?
In de enquete van vorig jaar sloten we af met een open vraag naar wat mensen waardeerden of juist niet aan LinkedIn. Not Like? Met stip op nummer 1 stond de interface; veel tekst, onoverzichtelijke indeling en weinig ruimte voor additionele informatie of beeldmateriaal. Daarnaast irriteerden velen zich aan de hoeveelheid spamberichten (veelal commerciele berichten over de eigen dienstverlening) , met name in Groups en via Status Updates. Ook de problemen om één geheel CV met een handeling te uploaden, de koppeling (die inmiddels verroken is) tussen Twitter en Linkedin, en de onduidelijkheid over wat nu wel en niet een betaalde functie is werden als negatief ervaren. Like? Het inzicht in een immens zakelijk netwerk, het makkelijk in contact komen met oude en nieuwe bekenden en op de hoogte blijven van hun activiteiten wordt als de absolute toegevoegde waarde van Linkedin ervaren.
Anno 2013
Maar hoe staat het met onze gebruikerservaringen na deze turbulente periode binnen LinkedIn? Hoe worden de nieuwe functionaliteiten ervaren? Spenderen we meer of minder tijd aan online netwerken ten tijde van economische uitdagingen? Graag horen we u mening hierin! Het invullen van de enquête kost ongeveer 15 minuten, de deadline van de enquête is hoe toepasselijk “Koningsdag” op 30 april. Medio mei publiceren wij dan de eerste resultaten op Marketingfacts.
Klik hier om naar de enquete te gaan!
Leuk zo’n onderzoek. Helaas vind ik enkele vragen/antwoorden toch wel suggestief, die hadden beter gekund. De opbouw van enkele antwoordcategorieën laat bij een paar vragen ook te wensen over.
Kan geen kwaad om de volgende keer een marktonderzoeker mee te laten kijken. Ondanks dat heb ik de enquête toch gewoon helemaal ingevuld en ben ik uiteraard erg benieuwd naar de resultaten.
Wat een waardeloos ‘onderzoek’. Geheel oppervlakkig en dan heb ik het nog niet eens over de typo’s. Als je de merknaam nog niet eens goed kan spellen (LinkedIn i.p.v. Linkedin), dan kan je beter je energie aan iets anders besteden.
Typisch voorbeeld van – wederom – een oppervlakkige benadering. Van een vraag als “klikt u wel eens op een advertentie?” gaat mijn hele lichaam spontaan jeuken. Ik begrijp niet dat er misschien personen/organisaties zijn die gelijksoortige bedrijven, die blijkbaar zelf geen enkele kijk hebben op het bedrijfsleven, inhuren om zich te laten ’trainen’.
Anyways, ik heb deze trieste enquête ingevuld en kijk uit naar de resultaten.
@Bert, eens dat bij een paar vragen suggestieve antwoorden gegeven worden. Echter we willen de enquete zo laagdrempelig mogelijk maken, nadat vorig jaar een aantal mensen de vragen te moeilijk vonden (teveel voor insiders, te weinig voor gemiddelde gebruikers). Ik nodig je volgend jaar uit om even mee te sparren.
@Job Joris, knap dat je de enquete helemaal heb ingevuld ondanks dat je er overal jeuk van krijgt. Wellicht dat bovenstaande motivatie een beetje helderheid geeft, waarom hij zo ‘oppervlakkig’ is. Echter aan jouw manier van schrijven, durf ik zomaar aan te nemen dat ik je aversie niet kan wegnemen.
@RichardvdBlom Ach, aan de ene kant kan ik je het ook niet kwalijk nemen dat dit onderzoek oppervlakkig is omdat je een toegankelijk onderzoek wil opzetten. Aan de andere kant zou ik zo graag zien dat er bedrijven/ZZP’ers zijn die een wat meer verruimende blik in de wereld werpen. Desalniettemin en nogmaals; ik ben benieuwd naar de resultaten.
Het moet mij nog wel van het hart dat jouw typo’s niet echt een professionele indruk geven. Zonde! Zeker als het je dagelijkse boterham betreft.
Erg interessante enquête voor mij als jonge gebruiker. Zelf toon ik erg veel interesse in dit netwerk en ben ik dan ook benieuwd naar de hieruit volgende resultaten, goed onderzoek!
@Richard, ik pak die handschoen graag op! Je hoeft ook echt niet te wachten tot volgend jaar, mocht je eerder iets hebben..;-)
Ha Richard, mooi initiatief. Het gaat zicht geven op het gebruik van LinkedIn door:
– grote organisaties/corporates
– kleine ondernemers/zzp
– werkzoekers
– recruitment.
Bij vraag 56. mis ik de optie ‘vacatures vinden’. Vele werkzoekers gebruiken LinkedIn niet alleen om slim te netwerken, maar ook om vacatures ‘heet van de naald’ te vinden zoals je die vindt in Signal/updates en in groepen. En via de betaalde vacature sectie.
Ik ben benieuwd!
Hoi Rcihard,
Leuk geprobeerd, maar een vragenlijst van 70+ vragen kan geen valide resultaten opbrengen.
Buiten het feit dat de vragenlijst te lang is en de vermoeidheid bij de respondent toeneemt, maak je ook de verkeerde keuzes bij o.a. antwoordschalen, radiobuttons wel/niet bij de juiste vraag, geen optie ‘geen mening’ enz.
Maak voor de volgende keer keuzes en focus je niet op alle functionaliteiten binnen LinkedIn
Gegroet,
R
@Aaltje, thanks voor je commentaar en inderdaad gemiste optie bij vraag 56.
@Richard (leuke alias), vragenlijst van maar liefst 70 vragen te ‘vermoeiend’. Tja, dankzij Social Media hebben we natuurlijk een hele lage concentratieboog gekregen ;-). Anyway, ik zou zeker iets met je commentaar willen, ware het niet dat wij nergens pretenderen een representatief onderzoek te willen voeren dat voldoet aan alle steekproefcriteria en vraagfiletering. Zie het maar als een huis-, tuin- en keukeninitiatief. Vind je het leuk, doe je mee, vind je het niet leuk, ga je iets anders doen.
ZIjn de resultaten al bekend, ik kan deze niet terugvinden op de website.
@Daniel: de blogpost met de resultaten is momenteel in de maak, dus waarschijnlijk volgende week hier te vinden.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!