Wat is de toekomst van shoppen?

20 november 2013, 14:44

Verslag van Online Tuesday #39

Vorige week dinsdag stond Felix Meritis tijdens Online Tuesday editie 39 in het teken van ‘Shoppen 5.0’. Wat dat ook mag betekenen. In ieder geval ging het over de toekomst van retail en de belangrijke rol die de integratie van offline, online en mobiel daarin speelt. Hierbij het verslag in woord en (vooral) beeld over de presentatie van Bol.com, Hoogvliet, 9straatjesonline en Shopping 2020!

Mobiel bij Bol.com

Maurice Jongerius, manager mobile bij Bol.com, vertelde boeiend over de manier waarop Bol.com omgaat met met name mobiel. Zo speelt mobiel een belangrijke rol bij de oriëntatie van kopers en is de transactie daarbij veel minder belangrijk. En een belangrijk punt: de tablet absoluut niet mobiel. Voor de apps maakt Bol.com gebruik van externe developers, omdat die veel sneller en creatiever kunnen ontwikkelen voor de vele platforms dan de online retailer dat zelf zou kunnen. En wil je weten welke dag dé ‘showrooming’-dag van de week is? Kijk dan onderstaand Maurice’ verhaal terug.

Video

Slides

Het nieuwe boodschappen doen bij Hoogvliet

Supermarktketen Hoogvliet, vooral goed vertegenwoordigd in het midden van het land, gaat een nieuw e-commerceconcept lanceren. Onder de noemer ‘coole tas‘ maakt Hoogvliet het mogelijk voor klanten om via internet de boodschappen te bestellen, om ze vervolgens op te halen in de supermarkt – in die handige, ‘coole’ tas dus, die zorgt voor voldoende koeling.

Video

Shoppen in het jaar 2020

Jerry Stam, werkzaam bij IBM en lead van de expertgroep ‘Selection‘ binnen Shopping 2020, een onderzoeksprogramma over de behoeften van shoppers in het jaar 2020, gaf voorbeelden uit het buitenland waarop retailers inspelen op de nieuwe behoeften van de ‘super consumer’.

Video

Foto’s

De foto’s van de avond, gemaakt door Laisa Maria, zijn te vinden op Facebook.

Volgende keer

In december staat voor Online Tuesday de editie ‘The Floor Is Yours‘ op de agenda. Twaalf sprekers krijgen ieder 5 minuten om hun idee, product, dienst of bedrijf te pitchen. Zin om op het podium te staan? Meld je aan!

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!