Wat is de prijs van waarde? En wat is de waarde van prijs?

Webinar op dinsdag 9 mei kon ‘kostentechnisch’ weleens het best bestede uur van het jaar worden. Gratis, maar niet goedkoop.

3 mei 2023, 12:30 1895 x gelezen

Dat de P van Prijs een wat vergeten P van de marketingmix leek, dat hebben we afgelopen jaar geweten. Tegen de achtergrond van grondstoffenschaarste, een oorlog en boycot was de wereld nét bekomen van een cornacrisis, of de opkrabbelende economie kreeg te maken met uitzonderlijke kostenstijgingen. Tegelijk klinkt de roep om de werkelijke doorberekening van kosten – die rekening houden met eerlijke arbeidsomstandigheden en duurzame productie – steeds luider. De tweede NIMA Lunchbreak van dit jaar in de serie Toekomst van Marketing staat daarom geheel in het teken van Pricing & Value.

We gaan op 9 mei van 12.00 tot 13.00 uur live in gesprek met drie gasten die ieder op hun manier bezig zijn met waarde en prijs, en waarmee we je een nieuwe blik willen gunnen op de wereld van Pricing. Deze lunchwebinar geeft je inzicht in het belang van strategische pricing, natuurlijk, maar we pakken er direct een aantal zeer actuele marketing-topics bij.

Want in de eerste plaats heeft vrijwel iedere marketeer momenteel te maken met vormen van prijsstijgingen en inflatie. Het jaarlijkse rondje prijs-indexactie waar veel organisaties jaren mee werkten – en waar de marketingmanager vaak niet eens bij betrokken was – heeft in sommige gevallen plaatsgemaakt voor geregeld of zelfs dagelijks overleg. Centraal staat niet alleen de vraag hoe de kosten kunnen worden gedekt (of de winst gemaximaliseerd) maar ook ‘wat de klant nog bereid is te betalen’. Of de vraag wie de rekening pakt, wat de concurrent doet, waar de kosten worden gemaakt en vooral: hoe we het uitleggen aan de klant.

En in dat krachtenspel van percentages en enorme bedragen speelt een vrij nieuw fenomeen dat juist verband houdt met een ander groot marketingthema van nu: verduurzaming en eerlijke handel via de prijs, ofwel True Cost Accounting en True Pricing. Het meenemen van kosten die niet op de balans terechtkomen, maar die wel van groot belang zijn voor mens en milieu, voor aanbieders en producenten. Vraag je het de klant, zegt die vaak best iets meer te willen betalen om milieuschade en onrechtvaardige arbeidsomstandigheden te compenseren met een bijdrage via de prijs. Zet je diezelfde klant voor het schap of in de webshop, blijkt dat ‘verhaal’ vaak nog best lastig te vermarkten.

De ‘dagprijs’ voor zonnebloemolie

In deze webinar ontvangen we drie gasten: Tijs Rotmans van The Pricing Company (en schrijver van één van de pijlers onder het NIMA Marketingfacts Jaarboek) legt ons uit waaróm marketeers zich moeten toeleggen op prijsmanagement en prijsstrategie, waar het vaak aan ontbreekt en hoe zij zich dienen bij te scholen om hun specifieke kennis over mensen en markten in te zetten voor een optimaal bedrijfsresultaat. Onze tweede gast Michel Scholte is voormalig Minister van de Nieuwe Economie, directeur en medeoprichter van True Price en Impact Institute. Met hem spreken we vooral over de échte prijs van waarde, hoe je de echte prijs berekent (en doorrekent) en natuurlijk over de ontwikkelrichting die marketeers kunnen kiezen als ze met hun organisatie commercieel overeind willen blijven en tegelijk hun ecofootprint willen verkleinen.

Als derde gast stellen we je voor aan Ilco Kwast, EMEA Sales & Marketing Director bij agro-industrieel concern Cargill. Zijn organisatie levert onder meer aan private labels en brands en deed in de afgelopen jaren veel ervaring op in de zeer volatiele markt voor ingrediënten. De prijs voor grondstoffen was altijd al aan schommelingen onderhevig maar wie maar denkt aan de ‘dagprijs’ voor een liter zonnebloemolie in de supermarkt afgelopen jaar, begrijpt dat de hele industriële keten worstelt met de vraag ‘wie, waar’ de rekening neemt of krijgt. En op welk moment.

Tijdens de webinar kunnen deelnemers achter de laptop hun vragen live stellen via de chat-app. Met alle drie bespreken we de grotere issues rond pricing: Wat is de meest effectieve manier om met hoge inflatie om te gaan? Hoe moeten of kunnen kosten worden doorberekend? Hoe kan True Pricing werken voor organisaties die besluiten de werkelijke kosten in rekening te brengen? En wellicht de twee meest belangrijke vragen: welke rol speelt de marketeer bij deze afwegingen en hoe communiceren we erover met klanten en afnemers?

We gaan aan een uur niet genoeg hebben om deze lastige dilemma’s tot op de bodem uit te zoeken en met pasklare antwoorden te komen, maar dit kon ‘kostentechnisch’ weleens het best bestede uur van het jaar worden dus meld je aan en neem deel. Deelname aan de webinar is gratis, maar dus allerminst goedkoop 🙂

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!