Wat e-mailmarketing kan leren van social media: 4 tips voor likeable e-mailmarketing

1 mei 2014, 04:59

E-mailmarketing is anno 2014 een belangrijk medium voor marketeers, simpelweg omdat het werkt. Het levert voor bedrijven een hoge ROI op en zorgt voor tot 40 keer meer nieuwe klanten dan social media. Social media heeft daarentegen ook een vaste positie in de marketingmix van bedrijven. Zoals bij veel dingen geldt, leidt een kruisbestuiving tot betere resultaten dan wanneer iedereen op zijn eigen eilandje blijft zitten. In deze blog bespreek ik hoe marketeers de sterke punten van social media kunnen gebruiken om de aandacht van de consument te trekken met likeable e-mailmarketing. E-mailmarketing waarbij je het liefste een 'vind ik leuk'-knop tot je beschikking zou hebben.

Kansen voor marketeers

Het op de juiste manier inzetten van e-mailmarketing kan veel waarde toevoegen voor het imago van je bedrijf. Als contentmanager bij een e-mailmarketingbureau ben ik in het kader van praktijkvoorbeelden geabonneerd op een flinke hoeveelheid nieuwsbrieven. Hierbij zie ik veel e-mails voorbij komen die amper opvallen. Jammer, want probeer met een onopvallende e-mail tussen al die e-mails in de inbox maar eens de aandacht te krijgen van je e-mailabonnee. Daarbij is het natuurlijk wel belangrijk om op de juiste manier op te vallen: omdat mensen je e-mails interessant vinden of omdat de e-mails een hoog likeable gehalte hebben.

Er is momenteel een schaarste aan likeable e-mailcampagnes. Een kans dus voor marketeers om op in te haken. Want juist doordat weinig bedrijven dit doen, trek je hiermee al snel de aandacht van je lezer. Zulke e-mails zijn voor een ontvanger leuk om te krijgen, blijven extra lang hangen na het lezen en vergroten de kans op positieve mond-tot-mondreclame.

Social media versus e-mailmarketing

Social media en e-mailmarketing hebben ieder hun eigen kracht. Bij social media gaat het vooral over het creëren van interactie met als ultiem doel het opwekken van een viral. Om deze doelen te behalen, worden via social media inhakers en human interest-berichten gepost. Deze tactiek zorgt ervoor dat social media door veel mensen als 'leuk' wordt ervaren. Leuk is iets waar bedrijven graag mee geassocieerd worden. Veel marketeers zweren dan ook bij het belang van de inzet van social media als hoeksteen voor het imago van hun bedrijf. Het enige probleem is dat je de resultaten niet goed kunt meten.

E-mailmarketing is in tegenstelling tot social media een uitstekend kanaal om de resultaten te meten. Met de informatie die bedrijven over hun klanten hebben, kun je gesegmenteerde e-mails versturen, A/B-tests doen en zelfs de directe conversie vanuit e-mail meten. Stel je voor dat je de succesformule van social media implementeert bij e-mailmarketing, dan zou je e-mailmarketing zowel likeable als goed meetbaar worden. Goed voor je doelgroep en voor jou als bedrijf. Het overhevelen van de concepten vanuit social media kan zorgen voor een frisse wind in de content van je e-mailmarketing.

1. Gebruik inhakers

Een veelgebruikte socialmediatactiek is inhaken op de actualiteit. Bedrijven bedenken grappige, slimme inhakers waarbij het aantal likes binnen no time explosief toeneemt. Uitstekend om het imago van je bedrijf te verbeteren. In e-mailmarketing wordt relatief weinig ingespeeld op de actualiteit, terwijl je bedrijf zich hiermee onderscheidt ten opzichte van concurrentie. Dat is al een reden op zichzelf om meer inhakers te gebruiken in e-mailmarketing, maar minstens even leuk: inhakers maken je e-mailmarketing likeable. En e-mails die leuk zijn, worden beter gelezen en zijn goed voor het imago van je bedrijf.

Een voorbeeld van een bedrijf dat hier gebruik van maakt, is Gamma. Iedere keer als tijdens de Olympische Spelen een medaille werd gewonnen door het Nederlandse team, verstuurde Gamma een e-mail met een kortingsbon naar haar e-mailbestand. Het Nederlandse team won deze Olympische Spelen maar liefst 24 medailles. Telkens als een nieuwe medaille werd gewonnen, wist je dat een nieuwe e-mail met kortingsbon naar je werd verstuurd. Hierbij zorgt de kracht van herhaling voor een buzz rondom je merk.

Ook Aldi haakte met humor in op de actualiteit met een onderwerpregel: 'Hoezo hoge olieprijzen?', waarbij ze in de e-mail de frituurolie promoten als Beste Koop van de Consumentenbond. Zulke e-mailcampagnes vinden consumenten leuk en worden onthouden.

2. Creëer human interest

Verhalen die op social media de meeste aandacht krijgen, zoomen in op de verhalen van individuen of bedrijven. Dit is op social media een veelgebruikte manier om interesse te creëren in je merk. Natuurlijk hoeft dit niet bij traditionele human interest te blijven. Je kunt het ook naar een disruptive niveau tillen.

Bij e-mailmarketing is Intermediair een partij die disruptive te werk gaat. De onderwerpregel die Intermediair onlangs stuurde, was: “Hoe heeft die lelijke vent die knappe vrouw gekregen?”. Als je dat ziet, wil je toch weleens weten waar dat artikel over gaat? Een effectieve manier om het human interest-gehalte van je e-mail te verhogen dus.

Wat hierbij wel van belang is, is dat je rekening houdt met de customer journey van je klanten. Hoe maak je het bruggetje van de human interest naar je daadwerkelijke content? Dat bruggetje moet namelijk wel behapbaar blijven, anders haakt de lezer af. Overweeg bij het opmaken van je e-mail dus wat voor onderwerpregel je wilt toepassen.

3. Stimuleer interactie

Bedrijven zien social media vaak als dé manier om de interactie met hun klant op gang te brengen. Dat doen zij door middel van hiervoor benoemde punten: het plaatsen van inhakers en het creëren van human interest. Het stimuleren van interactie is echter iets dat ook juist bij e-mailmarketing toepasbaar is. Denk hierbij verder dan alleen inhakers en human interest, zoals interactie als reflectiemogelijkheid.

Zo vraagt Bol.com bij haar e-mails altijd wat de lezer van de e-mail vindt: “Heb je even? Wat vind jij van deze e-mail?”, waarna je kunt kiezen uit een 'thumbs up' of 'thumbs down'. Dit is een slimme manier om te laten merken dat je oog hebt voor wat de lezer vindt.

De no-reply-functie

Interactie wordt door sommige bedrijven flink met de kop ingedrukt. Zij stellen een no-reply-functie in, waardoor e-mailmarketing alleen nog maar een traditioneel zender-ontvangerfunctie heeft. Met een no-reply-functie blokkeren bedrijven de mogelijkheid voor reacties van hun klanten. Bedrijven sturen deze e-mails bewust vanuit ” no-reply”, wat jammer is, want e-mailmarketing heeft juist de potentie voor een interactie met klanten. Wat is er mis mee als iemand zijn mening over je product, dienst of verstuurde e-mail wil geven? Dat is juist feedback waar je jouw bedrijfsprocessen mee kunt verbeteren.

4. Go viral

Een viral teweegbrengen is voor veel bedrijven op social media een ultiem doel. Het bereik van je campagne stijgt exponentieel. Bij e-mailmarketing is de kans op een viral-effect een stuk lager dan via social media. Toch kun je de content zo insteken, dat het aantrekkelijk is voor de e-mailontvanger om de e-mail door te sturen naar anderen.

Zo stuurde Marktplaats onlangs een e-mail waarin ze gebruikers erop wezen dat je ook aanbiedingen in de directe omgeving van je woning hebt. Deze e-mail valt in de categorie “Wist je dat?”, waarbij de kans groot is dat lezers dit doorvertellen of doorsturen aan anderen.

Conclusie

Benut de sterke punten van social media en gebruik deze bij je e-mailmarketing. Zo wordt je e-mailmarketing een stuk meer 'likeable'. Belangrijk voor een aantal doeleinden:

  • Mensen ontvangen je e-mails graag.
  • Je e-mails worden vaker geopend.
  • Ze zullen de e-mail eerder lezen.
  • E-mailontvangers melden zich minder snel af.

Dus: maak je e-mailmarketing likeable en zorg voor een frisse wind in je e-mailcontent!

Charlotte Eggens
Interim Head of Marketing / Content Marketeer bij 07:22 CEST

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!