Wat doe je als je land verdwijnt onder de zeespiegel?

"Nu ons land verdwijnt, hebben we geen andere keuze dan de eerste digitale natie ter wereld te worden."

28 november 2022, 14:45 2538 x gelezen

Verder in deze Week van Koot over Branded Entertainment, media, cultuur en digitale merkinnovatie: Het verhaal van MrBeast en een mooi verhaal over een driehoek. Nike en virtuele co-creatie in Dot Swoosh. En de nieuwe Frank Peters is uit.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

#1 Tuvalu

Hoe maak je duidelijk dat de toekomst van je land in gevaar is? Dan kan je natuurlijk terugvallen op het wetenschappelijk onderzoek dat de zeespiegel stijgt en dat als er niets gebeurt het voortbestaan van het land in gevaar is. Tuvalu heeft gekozen voor een niet alledaagse verhaallijn. Zij hebben tijdens de Cop27, de klimaatconferentie in Sharm-el-Sheikh, vertelt dat ze zijn begonnen met het digitaal nabouwen van Tuvalu als eerste digitale natie. Domweg omdat het echte Tuvalu straks niet meer bestaat. De stijgende zeespiegel dreigt Tuvalu namelijk onder water te zetten. Beginnend met de re-creatie van een van de eilanden van Tuvalu, heeft het project tot doel het land, de cultuur en de geschiedenis van het land in de Metaverse te behouden. Simon Kofe, minister van Justitie, Communicatie en Buitenlandse Zaken van Tuvalu, sprak er vanaf een van de eerste digitale eilandjes van Tuvalu. “Nu ons land verdwijnt, hebben we geen andere keuze dan de eerste digitale natie ter wereld te worden. Ons land, onze oceaan, onze cultuur zijn de kostbaarste bezittingen van onze mensen en om ze te beschermen tegen schade, wat er ook gebeurt in de fysieke wereld, zullen we ze naar de cloud verplaatsen.” Wat een schokkend maar ook briljant verhaal. Maar laten we hopen dat het helpt…

#2 YouTube podcasting gids

Ja, je leest het goed. Niet Podimo, Apple of Spotify maar YouTube neemt je mee in het hoe en waarom van de podcast. Grappig want je zou verwachten dat dit eerder over een vodcast zou moeten gaan dan een podcast. Toch is dit wel een interessante gids omdat alle onderwerpen die aan bod komen voor iedereen die een podcast wil gaan maken (als je dat nog niet gedaan hebt) of van belang kunnen zijn. Met name ook omdat ook podcasts voor een kleiner publiek van toegevoegde waarde kunnen zijn. Denk dan aan de relatief onderbenutte kanalen waarmee je een specifiek publiek aan kunt spreken of het verzamelen van first-party data. Misschien zelfs het genereren van inkomsten via abonnees. Deze gids, 67 pagina’s, neemt je mee van het creëren van een nichemerk tot opvallen als je eenmaal gevestigd bent. Met onderwerpen als: contentstrategie en – planning, design, publicatie en promotie. Kanaalstrategie en kanaalbeheer en natuurlijk de FAQ’s.

#3 Het verhaal van de omgekeerde driehoek

Het is een verhaal uit de oude doos maar kwam de afgelopen tijd weer wat naar boven drijven via verschillende sites. Dan zal het wel een goed verhaal zijn denk ik dan. Het zoomt in op het verschil tussen verhalenvertellers en merken. Een merk begint volgens de auteur niet met de doelgroep (het publiek) als uitgangspunt want een merk begint als een idee over zichzelf (het product) en probeert dat idee vervolgens aan een publiek (de markt) te verkopen. Dit is waarom het “product-market fit” wordt genoemd. De echte marketeers weten natuurlijk dat dit verhaal niet klopt maar helaas denk ik dat het in de praktijk niet altijd goed wordt uitgevoerd. En misschien is daarom goed om nog een kritisch naar deze driehoek te kijken.

#4 Picsart

De snelheid waarmee AI-generatietools worden ingebouwd in bestaande tools is amazing. Neem bijvoorbeeld Picsart. Deze tool is een variant op Canva waarmee je met behulp van templates makkelijk afbeeldingen en posts in elkaar kunt zetten. Maar ook Picsart voegt nu een AI Image Generator en een AI Writer toe om afbeeldingen en advertentieteksten te maken. Picsart zegt dat naarmate “tekst-naar-afbeelding-generatoren” in populariteit toenemen, het er een rechtstreeks naar zijn platform brengt. Net als bij andere modellen kunt je met de AI Image Generator van Picsart eenvoudig afbeeldingen maken door een woord, zin of alinea in te voeren. De AI Image Generator is momenteel beschikbaar in het Picsart-platform op iOS. Ze introduceerde deze tool op 2 november en inmiddels zijn er al 10 miljoen afbeeldingen gegenereerd.

#5 The Future of News

Deloitte heeft een onderzoek gedaan naar de toekomst van het “nieuws”. Wat kunnen we op basis van wat we nu weten verwachten voor de toekomst. Ze vatten het geheel samen door een viertal scenario’s te beschrijven die de verschillende uitkomsten beschrijven.

  1. Multidimensionale tribes: Weinig vertrouwen/gediversifieerde nieuwsuitzendingen, minder gedomineerd door technische platforms.
  2. Het Nieuws Utopia: Veel betrouwbare/gediversifieerde nieuwsuitzendingen, minder gedomineerd door technische platforms.
  3. Welwillende technische platforms: Veel vertrouwen/weinig nieuwsuitzendingen, gedomineerd door technische platforms.
  4. Onwetendheid is gelukzaligheid: Weinig vertrouwen/weinig nieuwsuitzendingen, gedomineerd door technische platforms.

Het is duidelijk dat alles draait om een tweetal aspecten namelijk de rol van de (grote) techbedrijven en de vertrouwensrelatie tussen de lezers en de schrijvers van het nieuws. Het rapport is op 22 november gepresenteerd in Beeld en Geluid. Het rapport kan je  hier downloaden en de presentatie in beeld en Geluid is te zien via deze link.

#6 MrBeast

Hij is de meest bekende YouTuber van de wereld. En toch hebben nog veel mensen nog nooit van dit talent gehoord. 24 jaar oud en goed voor een omzet van meer dan 50 miljoen dollar. Hoe Jimmy Donaldson alias MrBeast tot deze hoogte kon stijgen lees je in dit verslag van Shopify. Met een beetje lef en een goed inzicht wat de doelgroep drijft kan je dus bizar succesvol worden.

#7 Metaphor Search

We zoeken op het internet eigenlijk al zo’n 20 jaar op dezelfde manier. Maar dan is de vraag relevant wat de mogelijke impact zou kunnen zijn van de nieuwe ontwikkelingen zoals de AI generatoren in relatie tot het zoeken. Dus stel dat je dezelfde ideeën achter DALL-E en Stable Diffusion gaat gebruiken om een nieuwe zoekmachine te ontwikkelen? Een zoekmachine die taal begrijpt en creatievere toepassingen gebruikt om je van goede, en soms verrassende, resultaten te voorzien. Deze week deed Metaphor Search de deuren open. In het werkt inderdaad op een andere manier. Voorlopig zal het nog niet kunnen tippen aan de grote leiders op dit gebied maar het is wel een mooi voorbeeld van hoe het ook anders kan. Op de homepage kan je vast wat spelen met templates.

#8 Dot Swoosh

Metaverse commerce groeit en brengt een nieuwe reeks winkelformules met zich mee. Voor Nike is Nike Digital is het snelst groeiende segment van het merk en omvat nu meer dan een kwart (26%) van de totale omzet van het merk. De virtuele Nikeland-ervaring op Roblox heeft vanaf september 2022 21 miljoen mensen aangetrokken, en na de overname van RTFKT door het merk in december 2021 hebben de Web3-producten vanaf augustus 2022 $185 miljoen aan inkomsten gegenereerd. Misschien is dat dan ook wel de reden dat Nike een nieuw virtueel platform introduceert. “Dot Swoosh“. Nike beschrijft het platform als deels een virtuele marktplaats, deels een VIP-loyaliteitsgemeenschap en deels een creator-economie. Het platform wordt een plek om virtuele goederen van Nike te kopen en te verhandelen, deel te nemen aan community-uitdagingen om exclusieve toegang tot evenementen en producten te ontgrendelen, en Nike-uitrusting samen te creëren. Zoals Wunderman Thompson in de conclusie van het verhaal over Nike beschrijft zal de toekomst van virtuele retail co-creatief zijn. Creativiteit wordt het nieuwe statussymbool voor het aanbrekende Web3-tijdperk en merken zullen hun virtuele activeringen moeten aanpassen om naast traditionele producten creativiteit en co-creatie in te ruilen. Zij verwachten dat meer merken v-commerce democratiseren door hun consumenten creatieve controle te bieden.

#9 Pineapple

En nog een mooie insight van Wunderman Thompson. De werkplek evolueert. Werknemers vragen om betere arbeidsvoorwaarden, flexibele omgevingen en virtuele verbeteringen. Nu zijn jonge medewerkers op zoek naar nieuwe manieren om online en in de directiekamer verbinding te maken, waarbij ze creativiteit en communicatie omarmen voor een betere werkomgeving. En dus is er ruimte voor nieuwe tools. De verder gaan dan LinkedIn en alle andere bestaande platformen. Min of meer in lijn liggen met de stormachtige groeiers als BeReal en Gas. Zon’n tool is Pineapple. De networking app die je de mogelijkheid geeft om jezelf te laten zien en niet alleen je rationele data.

#10 Van Winst naar Waarde

Zoals jullie weten ben ik met een paar vakgenoten een mooi project gestart. De Iris Academy. Een Academy die wil voorzien in de lacune in het vakgebied waar er voor professionals momenteel weinig ruimte is om te groeien. Zowel voor jezelf als voor de organisatie. Een van de partners van Iris is Frank Peters. In de verkiezing voor het Management Boek van het jaar 2022 was zijn boek “Het juiste doen als niemand kijkt” bijna de winnende titel. Alleen de titel is al de moeite waard om dit boek te lezen. Maar er is nog beter nieuws. Frank heeft zojuist een nieuwe titel aan zijn lijst toegevoegd. “Van Winst naar Waarde”. Dit boek staat stil bij de opkomst van het stakeholderkapitalisme. In het boek beschrijft Frank hoe bedrijven en hun bestuurders kunnen voldoen aan de verwachtingen, waarden en normen van alle belanghebbenden. Bovendien schetst hij een roadmap voor het proces van stakeholderengagement, dat essentieel is om waarde te creëren op de lange termijn en te kunnen voldoen aan de nieuwe wetgeving. Wat mij betreft het thema voor leiders van dit moment. In zowel de commerciële als de non-profit sector. Dus je kunt het boek bestellen via de link in dit verhaal (geen affiliate link) maar net zo leuk is het om in te schrijven voor de opleiding die Frank heeft samengesteld voor de Iris Academy. Dan krijg je vast dit boek erbij!

 

En dan nog even een laatste berichtje over deze nieuwsupdate. De afgelopen jaren verschijnt de update iedere zondagochtend behalve in de zomermaanden en de kerstperiode (Iedere maandag drie uur op Marketingfacts /red). Maar het samenstellen kost iedere week een behoorlijke berg tijd. En die is niet altijd vanzelfsprekend beschikbaar. En omdat ik de kwaliteit van de informatie wel van waarde wil laten zijn heb ik bedacht dat het beter is om de frequentie te veranderen in één update per twee weken. Dat geeft ruimte en zorgt voor nog beter nieuws!

Tot volge…. over twee weken!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!