Waarom RSS-marketing doorbreekt

Waarom RSS-marketing doorbreekt

E-mail marketing is erin geslaagd om binnen vijf jaar door te dringen tot de top van de marketingmix. Op eMarketer was recent te lezen dat e-mail marketing zelfs een bedreiging vormt voor TV als dominante marketingkanaal. RSS marketing zal echter binnen twee jaar een bedreiging vormen voor e-mailmarketing, aldus Frank Janssen van Frankwatching.com in de Emerce-column deze week.

Het artikel deed me een beetje denken aan een artikel in Adformatie waarin Robert Rebergen (E-village) en Hans-Peter Harmsen (Oberon Medialab) ingaan op de vraag of e-mail marketing plaats gaat maken voor RSS. Ook nu een goed verhaal (met erg veel interessante verwijzingen), maar opnieuw wordt voorbij gegaan aan het feit dat RSS pas echt zal doorbreken als het geintegreerd is in de browser. Niet de weblogs maar de userexperience gedragen door de browsers zullen RSS groot maken (zie ook: Welke RSS-reader gebruik jij?).


Delen

0
0


Er zijn 15 reacties op dit artikel

  • Dank voor je compliment. Ik ben het overigens niet met je eens dat RSS pas door zal breken als het in de browser is geintegreerd. Uiteraard zal opname van RSS in de browsers de doorbraak ervan zeker bespoedigen, maar een belangrijke kracht van RSS vind ik nou juist dat het op allerlei manieren kan worden aangeboden. En ook al wordt aangeboden, zoals ik eerder in mijn artikel Tien manieren om RSS-feeds te lezen heb geschreven. Ook de recente bewegingen van My MSN vallen onder deze categorie. En RSS gekoppeld aan Instant Messaging, ook dat lijkt me een boeiende variant.

    geplaatst op
  • Misschien heb je gelijk maar ik heb (zeker op dit moment) nog het idee dat veel mensen zitten vastgeroest aan hun browser. Als iets niet door de browser wordt ondersteund en je dit zelf handmatig via internet moet downloaden en/of installeren, dan verwacht ik niet dat het bij de massa zal doorbreken (uitzonderingen daargelaten, bijv. MSN Messenger bij jongeren). Mijn stelling is en blijft dan ook dat RSS pas zal doorbreken als het is geintegreerd in de browser cq surfproces (als RSS-lezer of als button waar je automatisch RSS-feeds kunt toevoegen aan je RSS-reader, automatisch RSS- feeds herkennen, etc).

    Desalnietemin een goed verhaal Frank!

    geplaatst op
  • Ben overigens benieuwd wat de usability-experts hierover te zeggen hebben. Ik denk namelijk dat het veel meer met usability heeft te maken of iets wel of niet doorbreekt.

    geplaatst op
  • Laat ik om te beginnen zeggen dat ik het absoluut eens ben met de stelling dat usability erg zwaar weegt. Daarnaast zie ik een ontwikkeling dat het mensen steeds meer hun eigen weg zoeken op internet. De browser is uiteraard dominant, maar desondanks (of daarnaast) is Instant Messaging groot geworden.

    Ook is van belang wat bedrijven gaan doen. Binnen het bedrijf waar ik werk zijn we bezig met de installatie van een eigen reader, zodat we niet afhankelijk zijn van webbased readers als Bloglines (security-problematieken!). Ik weet ook van een ander (eveneens groot) bedrijf dat ze met eenzelfde stap bezig zijn. RSS zou in bedrijfsomgevingen juist wel eens de productiviteit kunnen gaan verhogen. Een effect dat eerder bij Instant Messaging ook al aangetoond is, zie onder meer Instant Messaging rukt verder op. Zoals bekend is een belangrijk deel van het internetverkeer van zakelijke netwerken afkomstig.

    We zijn het eens over de belangrijke invloed die het RSS-geschikt maken van browsers zal kunnen hebben. Ik twijfel er niet aan dat dit binnen nu en twee jaar zover is en dat - gecombineerd met andere RSS-varianten - RSS-marketing een enorme boost te zien zal geven.

    geplaatst op
  • Ik denk zeker dat dit bij uitstek een snel en laagdrempelig kanaal zou moeten zijn. Dit kan geintegreerd in een browser, maar beter nog: webbased.

    geplaatst op
  • EJ, geintegreerd in een browser en webbased sluiten wat mij betreft elkaar niet uit. Waar het mij veel meer om gaat is dat het een onderdeel moet worden van het surfproces.

    Iemand komt op een website, vindt het interessant en wil hier in de toekomst van op de hoogte blijven via een alert-service. Dan moet er een mogelijkheid zijn om je via een simpele klik-op-een-knop te abonneren op de betreffende website. Op dit moment moet je maar net weten dat je de hyperlink achter de oranje RSS-button (of erger nog de tekstlink met als beschrijving XML of RSS) moet kopieren naar je RSS-reader. Gebruikers die er nu op klikken krijgen een pagina met technische code en denken oeps, er gaat hier iets fout, snel wegwezen!

    Vervolgens zal de gebuiker via zijn favoriete RSS-reader (geeks zullen daarbij altijd hun eigen tools houden; de massa zal gebruik gaan maken van een standaard RSS-reader) een overzicht willen van de actuele feeds van de sites waarop hij is geabonneerd. Net als bij e-mail zou dit kunnen door een nieuw programma op te starten (vergelijk met Outlook; RSS plugins voor Outlook zouden een optie kunnen zijn) of door dit te doen via een webbased-applicatie (vergelijk met Hotmail). Hier zijn tal van varianten voor te bedenken maar zolang de manier waarop we ons moeten abonneren op feeds blijft zoals deze nu is, dan zal RSS nooit de massa bereiken.

    Derhalve denk ik dan ook dat RSS op de een of andere manier in het surfproces (lees browser) moet worden geintergreerd. De manier waarop je de feeds leest is minder relevant en ik verwacht dat daar altijd tig verschillende oplossingen voor blijven bestaan. Een aardige discussie over dit onderwerp is gaande in de VS; zie bijvoorbeeld: internetnews.com.

    Wellicht ben ik in mijn eerdere betoog onoldoende duidelijk geweest: het gaat mij niet zo zeer om hoe je de feeds leest maar veel meer om hoe je op de feeds wordt geattendeerd en hoe je je op de feeds kunt abonneren!

    geplaatst op
  • RSS gaat pas doorbreken als het bekend wordt bij het grote publiek. Ze weten niet eens wat een weblog is, dus laat staan RSS (lekker technische term :-)). En als ze eenmaal van het bestaan afweten, dan moeten ze er een voordeel in zien. Hier zit de grootste uitdaging.

    Een ander belangrijk probleem is inderdaad het abonneren op een RSS-feed, want dat is voor de normale gebruiker nog niet te begrijpen. Gelukkig zijn er een paar websites die een aanmeldscript hebben waarin (bijna) alle readers zijn vertegenwoordigd. Je hoeft dan alleen maar op de 'knop' te drukken en je eigen reader te selecteren. Ik zie geen probleem in integratie met de browser want het ligt er maar aan hoe je hier naar kijkt. Bloglines is een online reader (en hiermee browser) en dat vind ik integratie. En volgens mij is deze reader daarom ook het populairst.

    Mijn bezwaren zitten vooral op het volgende vlak:
    E-mailmarketing is groot geworden omdat er gigantische gegevensbestanden waren opgebouwd en behouden. E-mailbestanden (verrijkt met namen ed.) werden gekocht/verkocht en met RSS is dat zodirect niet meer mogelijk. Een abonnee is veel meer in control dan vroeger. En de massa bepaald toch voor een deel het succes...

    geplaatst op
  • Arnoud, alhoewel 'doorbreken' voor mij synoniem is aan het 'bekend worden bij het grote publiek', begrijp ik wat je wilt zeggen. Vraag is nu, hoe raakt het bekend bij het grote publiek? Ook dan is integratie (lees: ondersteuning) in de browser (lees: Microsoft IE) noodzakelijk voor definitieve doorbraak.

    Er gaan overigens geruchten dat Bill Gates een email heeft gestuurd naar Dave Winer en andere RSS-evangelisten. Ik moet er nog even goed induiken maar dit kon wel eens te maken hebben met de wijze waarop internetgebruikers zich kunnen abonneren op RSS-feeds.

    geplaatst op
  • Het ziet er inderdaad naar uit dat er misschien een standaard komt voor de wijze waarop je je kan abonneren op webfeeds, de laatste paar dagen zijn er veel discussies over.

    De doorbraak bij het grote publiek zal deels afhangen van het totale aanbod van webfeeds. Nu zijn het vooral de weblogs en nieuwswebsites die ze aanbieden, maar hopelijk komen daar snel de andere websites bij. Het AD en Nu hebben door het aanbieden van de combinatie webfeed + RSS-reader een goede stap richting het grote publiek gezet. Ik weet niet of het bij hun een succes is, maar van dit soort initiatieven moeten we het op dit moment hebben. En initiatieven zoals de online instructievideo van AdvancedBusinessBlogging.

    geplaatst op
  • @arnoud: Mag ik je erop attenderen dat RSS inmiddels al het personalisatie niveau heeft bereikt, hierin gaat ook de kracht zitten voor de marketeer (en consument). Je abonneert je niet op een algemene of categorie feed maar je geeft echt aan waar je in geinteresseerd bent (welke boeken, CD's, reistraject, aanbiedingen etc. afhankelijk van de branche) en minimaal je naam. Dit alles genereert een voor jouw unieke RSS url gekoppeld aan je profiel. Kortom RSS feeds obv van een profiel.

    Dus laten we niet alleen focussen hoe we de gebruiksdrempel voor RSS verlagen maar ook hoe we kunnen zorgen dat marketeers er het nut van zien (zoals men ook e-mail opgepakt heeft....).

    geplaatst op
  • M'n oog viel zojuist op een passage in een artikel op de BBC-site waarin gemeldt wordt dat 5% van de 'online Americans' al RSS-aggregators gebruiken. Dat zijn 6 miljoen Amerikanen (!).

    Ik denk dat we ons ook moeten realiseren dat er nog maar een klein deel van de mogelijkheden van RSS gebruikt wordt. Het bericht van Hans over de mogelijkheden om feeds te personaliseren laat zien dat ook in Nederland de RSS-innovaties inmiddels goed op gang beginnen te komen.

    Laten we met z'n allen vooral doorgaan met pionieren en het bijbehorende 'zendingswerk' rond RSS en RSS-marketing. De bloggers hebben RSS 'in the slipstream' van hun succes meegenomen en ik heb het sterke vermoeden dat er bij sommige bedrijven achter de schermen al wel degelijk serieus over de mogelijkheden van RSS nagedacht wordt.

    geplaatst op
  • Even ter aanvulling. De BBC-gegevens zijn uiteraard afkomstig uit het befaamde PEW-rapport. Dat is hier door Marco natuurlijk ook al eerder belicht.

    Verder nog een wellicht persoonlijke noot in de categorie usability. Ik vind het zelf op dit moment heel prettig om browser en reader gescheiden te gebruiken. Heb er zelfs meer behoefte dat de reader van wat extra snufjes wordt voorzien, dan andersom. Misschien ook een teken dat gebruikers steeds meer tools op maat gaan kiezen?

    geplaatst op
  • @Marco: dat is dan ook uiteraard wat ik bedoel met webbased. Juist een webomgeving gebruiken om het binnen het surfproces te plaatsen. Het surfproces wordt m.i. niet ondergaan vanuit een browser, maar vanuit een website. Daar ligt namelijk de attentiewaarde van de bezochte informatie. Onder webbased versta ik dus niet de 'techniek' webbased, maar het communicatiemiddel webbased.
    Het creatieve concept van webbased rss (vorm- en beeldtaal, plaats, concept) communicatie bepaalt tenslotte de ervaring (lees usability) en daarmee het succes.

    geplaatst op
  • @Hans: Ik ben erg benieuwd naar jullie aanpak voor private rss-feeds. Niet alleen lijkt me dit technisch een lastige klus (alleen HTTP authorisatie is onvoldoende omdat userid en password immers als tekst over het net worden meegestuurd), dus je zult het moeten combineren met SSL. Veel RSS-readers ondersteunen deze authorisatieprocessen niet. Of heb ik het mis?

    Daarnaast vraag ik me af of je niet voorbij gaat aan de kracht van RSS op het moment dat je gebruikers eerst weer laat registreren. Wat is dan nog de meerwaarde (voor de gebruiker) tov e-mail?

    geplaatst op
  • @marco, er is een onderscheid tussen secure RSS feeds en gepersonaliseerd. Ik doel op het laatste, dus iedere gebruiker ontvangt een unieke RSS Url. Het is niet zo dat hier beveiligde content over het Net wordt gestuurd (wel content gebaseerd op voorkeuren en profiel) dus extra beveiliging is hier niet noodzakelijk. Dit is hetzelfde principe als gepersonaliseerde, dynamische content via e-mail marketing. Indien we wel gebruik gaan maken van confidentiele informatie dan is uiteraard wel het door jouw beschreven proces noodzakelijk, ook dit is nu al in de maak (zie ook RSS project bij Rhinofly).

    Mbt de meerwaarde en de registratie moet je het voornamelijk plaatsen in de reeds bestaande inlog omgevingen waarbij je al een usernaam en wachtwoord hebt en nu al transacties uitvoerd of voorkeuren hebt aangegeven. Het is hier natuurlijk eenvoudig om ook RSS aan te bieden naast bijv. een e-mail nieuwsbrief en de gebruiker is al geregistreerd. Je moet dan uiteraard als bedrijf wel een duidelijke keuze maken waar je e-mail voor inzet en waarvoor RSS (marketing mix).

    Kij voor wat ik bedoel op Demo

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.