Waarom onderzoek doen naar games?

13 oktober 2005, 05:38

Waarom onderzoek doen naar games?Nog niet iedereen is ervan overtuigd dat de bestudering van computerspelletjes een serieuze wetenschap is. Maar het economisch en cultureel belang ervan staat inmiddels vast (ook voor mij na het beluisteren van de presentatie eerder deze week over Habbo Hotel).

In het nieuwe vakgebied van de Game Studies zijn ludologen op zoek naar de nieuwe Shakespeare. En passant ruimen zij wat mythes uit de weg over de invloed van games op hun spelers.

David B. Nieborg, PhD-student en docent bij de opleiding Media Studies aan de Universiteit van Amsterdam, gaat in het artikel Spelend leren: De ontluikende relatie tussen wetenschap en games, nader in op de relatie tussen wetenschap en games.

Met dank aan Bas Schutte.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Cem

    Helemaal mee eens, er is zeker een grote behoefte om meer onderzoek te doen naar games. Ook interessant voor adverteerders, met alle ingame advertising die eraan staat te komen.


    13 oktober 2005 om 08:35
    Rick

    Er moet meer onderzoek naar games worden gedaan. Bijna iedereen speelt tegenwoordig wel een computerspel. Vooral onderzoek naar games met veel actie. Er moet veel meer duidelijkheid komen over de invloed is van games op de mens.


    28 oktober 2005 om 11:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!