Waarom Kraantje Pappie de beste inbound marketeer is van Nederland

28 september 2018, 06:00

Inbound marketeers werken vanuit een mindset waarbij de klant en diens uitdagingen centraal staan, niet het bedrijf waar ze voor werken of wat ze verkopen. Een goede inbound marketeer is veelzijdig: hij denkt strategisch en is een specialist in SEO, PR, contentcreatie en tal van andere disciplines. Eén van de beste inbound marketeers van ons land is Alex van der Zouwen, beter bekend als Kraantje Pappie. Het bewijs: vijf best practices van ‘inbound hiphop’.

1. Kraantje heeft een inbound-mindset

Zonder een inbound-mindset – focus op het helpen van de klant, niet het verkopen van je product – ben je als inbound marketeer nergens. En Lil Craney bezit deze mindset als geen ander.

Waar andere artiesten vast blijven houden aan één sound, en hier tegen beter weten in een publiek voor proberen te vinden, pakt Kraan dit anders aan. Wanneer je zijn hits op een rij zet, wordt meteen duidelijk: hij brengt niet de muziek uit die hij wil maken, maar wat het publiek op dat moment wil horen.

Zijn eerste twee singles sluiten meteen perfect aan bij wat Nederland in 2012 wil horen. Partystarter ‘Waar is Kraan’ laat zien dat hij zowel in de behoefte kan voorzien voor de dan opkomende badboy-hiphop-club-sound, terwijl ‘Wat nou als het lukt’ naadloos aansluit bij de ideale-schoonzoon-sound die Gers Pardoel met hits als ‘Bagagedrager’ en ‘Ik neem je mee’ in datzelfde jaar over Nederland uitstort.

“Lil Craney bezit de juiste mindset”

In de jaren die volgen wordt zijn inbound mindset steeds verfijnder. De EDM remix van ‘Handen omhoog’ komt precies op het moment dat DJ’s als Afrojack en Martin Garrix de muzikale scepter zwaaien. ‘Ja’, samen met Bizzey, is de perfecte toevoeging aan de dancehall-sound die de jaren daarna de clubs domineert en de onvermijdelijke dolfijnensound in het refrein van ‘Liefde in de lucht’ laat geen ruimte meer voor twijfel: Crane weet zijn publiek precies te geven wat ze willen, op het moment dat ze het willen.

2. Crane houdt rekening met zijn buyer persona’s

Niet iedereen is geïnteresseerd in dezelfde informatie en niet iedereen wil op dezelfde manier aangesproken worden. Wanneer inbound marketeers content produceren, houden zij daarom rekening met meerdere buyer persona’s. Een goede inbound marketeer onderzoekt zijn buyers en stelt zichzelf altijd de vraag: voor wie schrijf ik dit stuk?.

Kraantje Pappie is zich als geen ander bewust van zijn verschillende buyers en maakt voor iedereen op maat gemaakte content.

“Kraantje Pappie maakt content op maat”

Zo weet hij in ‘Feesttent’ met provinciale jongeren te levelen door teksten als “Iedereen kent iedereen en dat is hoe het hoort op deze party in de feesttent”. Maar in zijn bijdrage op ‘Weekend’ laat hij zien dat hij de stadse clubkids ook begrijpt, met literaire hoogstandjes als “Dip wat natte vingers in M”.

Daarnaast durft hij ook in te zoomen op microniveau, op inwoners van Volendam bijvoorbeeld, door samen te werken met Jan Smit op ‘Handen Omhoog’.

3. Focus op evergreen-content

Met evergreen-content bedoelen we content die niet alleen nu, maar over tien jaar nog steeds relevant en actueel is. Inbound marketeers zijn gek op evergreen-content, omdat eenmalige inspanningen dan niet tijdelijk, maar jarenlang effectief zijn.

Ook Crane heeft een neusje voor evergreen-content. Zo galmt anthem ‘Weekend’ al jaren op vrijdagmiddag om 17:00 uur stipt door de speakers van talloze kroegen en kantoren en heeft hij zichzelf vereeuwigt in de Nederlandse geschiedenisboeken door een bijdrage te leveren aan het ‘Koningslied’.

4. Kraantje Pappie produceert 10x content

Naast het maken van evergreen-content, zijn inbound marketeers ook gek op het creëren van 10x content (spreek uit als ‘Ten Ex Content’). Hiermee bedoelen we een stuk content op basis van een short tail keyword met veel concurrentie, dat tien keer beter is dan alles wat er tot op heden over dit onderwerp geproduceerd is. Vaak manifesteert zich dit in complete online boekwerken van tienduizenden woorden.

Waar de meeste artiesten zo af en toe een single de wereld in gooien en één keer in de paar jaar met veel bombarie een album uitbrengen, doet Crane dit op een andere manier. Namelijk op een inbound manier. In 2015 produceert hij zijn eerste stuk 10x content door in één keer drie albums uit te brengen: Guardian Van De Real Shit I, II en III. Drie cd’s met in totaal 39 nummers.

5. Koning van de delight-fase

De promotie rondom deze triIogie verraadt wederom dat Kraantje vanuit een inbound-strategie te werk gaat. Zelfs de delight-fase van de inbound marketingfunnel gaat hem gemakkelijk af. Waar veel inbound marketeers moeite hebben met de conversie van klant naar promoter, is dit voor De Trots Van De Stad een fluitje van een cent.

Onaangekondigd verschijnen de drie albums op een blauwe maandag online en zijn zelfs voor nieuwsbrief-abonnees tijdelijk gratis te downloaden. Dit zorgt voor veel goodwill bij zijn huidige publiek en fans, die de boodschap als vanzelf beginnen te verspreiden.

“Fans ontvangen albums nietsvermoedend in de brievenbus”

Maar het wordt nog gekker. Door onaangekondigd cd’s van het eerste deel van het drieluik gratis via de post naar trouwe fans te sturen, laat De Rapgame’s Max Verstappen zien dat hij de absolute koning is van de delight-fase. Social media stroomt vol met foto’s en berichten van uitzinnige fans die het album nietsvermoedend in de brievenbus aantreffen en al snel is heel Nederland van het nieuws op de hoogte. Organisch, zonder ook maar een cent uit te geven aan advertenties.

Stefan van de Wetering
Contentmarketeer bij Studio Inbound

Stefan werkt als contentmarketeer bij Studio Inbound, een ambitieus inbound marketing bureau dat opereert vanuit hartje Den Bosch. In de avonduren beunt hij solo bij als SEO specialist Steef The Brave

Categorie

4 Reacties

    Jordi Bron

    Leuke en vooral nuttige vergelijking. Contentmarketing is overal en dit is een mooi out-of-the-box voorbeeld!


    28 september 2018 om 07:34
    Martijn Brons

    Dank voor dit artikel. Erg tof om te lezen en een mooi voorbeeld van hoe geniaal artiesten marketing inzetten.


    28 september 2018 om 15:12
    Martijn de Nijs

    Leuk artikel, maar “inzoomen op microniveau, op inwoners van Volendam bijvoorbeeld, door samen te werken met Jan Smit” gaat wel een paar bruggen te ver lijkt mij. Als je een samenwerking aangaat met -ik noem maar iets- de Efteling, dan zoom je toch ook niet op microniveau in op de inwoners van Kaatsheuvel?


    1 oktober 2018 om 11:20
    Paul Clappers

    Beetje gezochte vergelijking maar wel lekkere clickbait natuurlijk. Een artiest brengt muziek uit die aanslaat, dat is zijn vak. 9 van de 10 Nederlandse rappers maken tegenwoordig muziek dat het publiek wilt horen.

    Wanneer komt het interview met Kraantje Pappie over hoe hij al sinds 2012 succes is dankzij inbound? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar!


    4 oktober 2018 om 13:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!