Waarom gaming ervoor zorgt dat jouw medewerkers beter presteren

24 juni 2020, 13:00

Gaming en multitasking

We weten dat we niet goed zijn in multitasking, maar we doen wel steeds vaker aan task switching. Ook omdat het werk erom vraagt. Wat blijkt? Wie game-ervaring heeft, is beter in het wisselen tussen taken als het gaat om accuraatheid, snelheid en het filteren van informatie.

Millennials bevinden zich inmiddels ruimschoots op de arbeidsmarkt en ook generatie Z komt er met rap tempo aan. Waar de oudste millennial-werknemers het begin van de invloed van de technologisering op de werkvloer meekregen, kan de nieuwste generatie Z-werknemers zich een wereld zonder computers niet eens voorstellen.

Dankzij die technologisering is de gaming-industrie ontstaan. Vooral millennials maakten kennis met deze nieuwe, enerverende manier van vermaak. In de begintijd van games werd er met argusogen gekeken naar negatieve gevolgen van al dat gamen, maar tegenwoordig hoor je steeds meer geluiden van positieve invloeden die games kunnen hebben op de ontwikkeling van jongeren.

Geïnteresseerde neurowetenschappers

Zo kan gamen kinderen en jongeren helpen snel beslissingen te maken, leren ze om samen te werken en vervult het de behoefte om onderdeel te zijn van een community. Ondanks het betoog dat kinderen die veel gamen minder sociale vaardigheden hebben in de offline wereld.

Gamen kan kinderen en jongeren helpen snel beslissingen te maken

In deze discussie zijn we nu al zo ver dat de afgelopen jaren neurowetenschappers zich interesseren in de effecten van gamen op de cognitieve ontwikkeling van mensen. De discussie wordt nog interessanter als we kijken naar de invloed van gamen op de mogelijke prestaties op de werkvloer. Want, als gamen het brein beïnvloedt, wat zijn dan de effecten van gamen op de manier waarop medewerkers hun werkzaamheden uitvoeren?

Finse jongeren

In een recent onderzoek onder Finse pubers en jongvolwassenen (13 – 24 jaar) is gekeken naar de invloed van gamen op de prestaties van het werkgeheugen van deze groep.

Uit dit onderzoek blijkt dat jongeren vooral voordeel hebben van gamen wanneer de taken die zij moeten uitvoeren complexer worden. Op het moment dat er meer informatie verwerkt moest worden, zagen de onderzoekers dat de prestaties op het gebied van accuraatheid en snelheid beter waren naarmate de pubers en jongvolwassenen meer gamede. Ook kwam naar voren dat de onderzochte groep beter reageert op onverwachte gebeurtenissen terwijl zij met een bepaalde taak bezig waren.

De resultaten in dit onderzoek suggereren dat gamen een positieve invloed heeft op het uitfilteren van irrelevante informatie en het terugschakelen naar een bepaalde taak wanneer iemand de aandacht even verliest. Dit spreekt natuurlijk in het voordeel van de gamende puber en jongvolwassene. Maar hoe vertaalt zich dit dan naar de invloed op prestaties op de hedendaagse werkvloer?

Werkgevers zien in dat service vaak doorslaggevend is en dankzij deze race naar betere en betere service, wordt vanuit alle hoeken verwacht dat je als bedrijf 24/7 in staat bent om klantvragen te beantwoorden. Dit betekent ook dat dit meer gevraagd wordt van werknemers. De dagelijkse 9-tot-5-werkdagen zijn er nog maar sporadisch, medewerkers zijn constant online.

De dagelijkse 9-tot-5-werkdagen zijn er nog maar sporadisch, medewerkers zijn constant online

Dit zien we steeds vaker. Zeker nu door de covid-19-pandemie veel overheden nog steeds dringend verzoeken vanuit huis te werken, waardoor werknemers werk en privé nu op dezelfde plek door elkaar zien lopen. Dit houdt niet alleen dat men voortdurend online is voor het werk, maar ook dat mensen altijd online bereikbaar zijn voor familie en vrienden (en andere afleidingen). Dit is iets waar je als werkgever ook rekening mee dient te houden en wat in goede banen geleid moet worden.

Niet kunnen multitasken

Er is al veel gezegd en geschreven over het feit dat de mens niet goed is in multitasking en eigenlijk is het zelfs zo dat wij het helemaal niet kunnen. Wat wij doen is eigenlijk task switching: het schakelen van de ene taak naar de andere.

We doen eigenlijk niet aan multitasking maar aan task switching

Dát is wat er gebeurt op het moment dat je een e-mail typt en ondertussen een whatsappje leest dat binnenkomt. We zijn al best heel snel geworden in het schakelen tussen deze taken. Maar het grote probleem van dit schakelen is dat de verschillende taken invloed hebben op elkaar. Ten eerste kost het schakelen tijd, je wordt dus minder efficiënt, maar ook de foutmarge wordt groter. Daarnaast wil je vervolgens weer terugschakelen naar de originele taak, wat ook weer extra energie kost, omdat je weer moet uitzoeken waar je precies was.

Dat we moe worden van task switching is een publiek geheim. Mensen uit het zakenleven die veel ‘multitasken’ raken eerder uitgeblust, hun prestaties gaan omlaag en ze krijgen eerder een burn-out. Experts zijn duidelijk over ‘multitasking’: stop ermee. Maar is dit wel haalbaar in een tijd waarin we verwacht worden constant online te zijn en gereed te staan om problemen te verhelpen? Als dit geen optie meer is, moeten we dan kijken of we sneller en beter leren schakelen? Om de efficiëntie te vergroten en de foutmarge te verkleinen.

Positieve resultaten

Kan het stimuleren van een gezonde hoeveelheid gamen bijdragen aan het verbeteren van task switching en zo de prestaties op de werkvloer verbeteren? De eerste onderzoeken naar deze vraag geven positieve resultaten. De gamende jongere presteert beter in taak wisselen op accuraatheid, snelheid, het filteren van informatie en het terugschakelen naar de oorspronkelijke taak ten opzichte van de niet-gamende jongere.

Betekent dit dat werkgevers in gamen als hobby een nieuw selectiecriterium voor het aannemen van nieuwe werknemers hebben gevonden? Of dat er speciale game-trainingen moeten worden toegevoegd in het persoonlijk ontwikkelingsplan voor de werknemer? Wellicht dat medewerkers als secundaire arbeidsvoorwaarde naast een sportschoolabonnement ook een PlayStation Store-tegoed krijgen voor de aankoop van nieuwe games? Dit zijn vragen die nu misschien nog ver weg en onrealistisch lijken, maar het aantal taken en groeiende hoeveelheid indrukken waar wij als mens mee te maken krijgen, blijven groeien. Daarmee groeit óók de noodzaak om hier goed mee om te gaan. Het is daarom zaak om open te staan voor innovatieve en verantwoorde initiatieven die bij kunnen dragen aan betere prestaties op de werkvloer.

Tjerk van der Maten
Esports manager bij Home of esports

Tjerk is sinds 2016 actief in het fenomeen esports. Vooral op het gebied van (digital)marketing, content, teammanagement en merkactivaties is hij actief in deze groeiende wereld. Als esports manager bij Home of esports probeert hij de brug te slaan tussen esports en het bedrijfsleven, esports als middel in te zetten voor het bereiken van de jonge doelgroep, potentiële helden te creëren en onvergetelijke esports events op te zetten.

Categorie

4 Reacties

    Wesley Singh

    Lijkt me beter om de processen in het bedrijf te veranderen i.p.v. het gedrag van de mens, dat dus eigenlijk niet bij ons past


    25 juni 2020 om 05:01
    Tjerk@homeofesports.nl

    Interessante invalshoek Wesley, naar mijn mening zijn die processen bij veel bedrijven al zo verankerd dat het enorm lastig is om hier verandering aan te brengen. De status quo bias komt hier vaak bij kijken en mensen maar ook bedrijven zijn niet happig op grote veranderingen.

    Het investeren in de denk en werkwijze van de huidige starters, is iets wat volgens ons enorm belangrijk is.


    25 juni 2020 om 07:58
    Desire van Liempt

    Nooit met zo een point of view erover nagedacht! Leuk dat gamen helpt bij taak wisselen. Persoonlijk ben ik geen gamer en merk inderdaad dat ik verbeteringen eis op het gebied van taakwisselingen. Ik zou wel een stapje willen nemen om dit uit te proberen. Bedankt voor dit artikel!


    29 juni 2020 om 13:00
    Tjerk@homeofesports.nl

    Hi Desire,

    Tof dat je interesse toont in deze upcoming tak van sport! We zien stiekem dat steeds meer bedrijven in pauze’s of tijdens de vrijmiddag borrels een console hebben staan. Enerzijds voor de fun maar anderzijds ook om het trainen van cognitieve vaardigheden te stimuleren en/of een op een informele manier nieuwe medewerkers te leren kennen!


    7 juli 2020 om 09:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!