Waarom de gunfactor steeds belangrijker wordt voor ondernemers

Laat zien waarom je gepassioneerd bent over wat je doet, geef klanten de ruimte om feedback te geven en je bent hard op weg om zichtbaarder te zijn.

21 juni 2022, 12:30 1322 x gelezen

Een derde van de kleine en middelgrote ondernemingen maakt zich zorgen over hun online zichtbaarheid, zo blijkt uit onderzoek. Ondernemers onder de dertig liggen het meest wakker van dit onderwerp. Bijna de helft van deze groep ziet het soms als een onmogelijke missie om terrein te veroveren op grote spelers in de markt. Dat is jammer, want juist voor kleine en middelgrote ondernemers nemen de kansen toe.

Hier vind je trouwens de overige cijfers van het door ons bedrijf verrichte onderzoek. Door de coronapandemie zijn steeds meer consumenten lokaal gaan kopen. Uit de Global Consumer Insights Survey van PWC uit 2021 blijkt dat 43 procent van de consumenten het liefst bij lokale ondernemers koopt. De gunfactor lijkt dus steeds belangrijker te worden voor ondernemers. En die factor kan een belangrijke rol spelen in de online zichtbaarheid.

Kansen op lokaal niveau

In de zoektocht naar meer zichtbaarheid richten ondernemers zich meestal op strategieën om te concurreren met de grote spelers. Een logische eerste reflex, maar niet altijd de handigste optie. Er liggen nog veel kansen voor kleine en middelgrote ondernemingen op lokaal niveau. Door eerst die markt te veroveren, kan er geleidelijk aan worden uitgebouwd.

De waarde van reviews

Het verkennen van de opties die lokale vergelijkingsplatforms bieden kan een interessante optie zijn voor ondernemers die streven naar meer online zichtbaarheid. Veel van die platforms werken met een waarderingssysteem. Deze waarderingen kunnen vervolgens weer worden gebruikt op bijvoorbeeld de website van een onderneming. Goede reviews zorgen daar voor een hogere ranking in zoekmachines.

Lars Freriks, de medeoprichter van onze lokale vergelijkingssite, ziet veel mogelijkheden voor kleine en middelgrote ondernemingen op het gebied van zichtbaarheid: “Voor kleine ondernemers die het moeten hebben van lokale afzet kan de marketingpower van grote spelers intimiderend zijn. Door de digitale opvoeding is dit besef bij jongeren nog meer aanwezig dan bij ouderen. Toch hebben lokale dienstverleners nog altijd een bepaalde gunfactor, die zij met gerichte online marketingactiviteiten kunnen versterken. Samen met wat creativiteit kunnen zij zo prima de strijd aan met grote partijen.”

Nieuwe regelgeving positief voor kleine en middelgrote ondernemingen

Een interessante ontwikkeling is de nieuwe Europese regelgeving voor online reviews. Deze afspraken zijn eind mei ingegaan en binden de strijd aan met nepreviews. Deze regels vloeien voort uit een onderzoek waaruit bleek dat er op grote schaal wordt gefraudeerd met recensies. Als gevolg van dit onderzoek komt er een verbod op nepreviews. Iedereen die online zakendoet moet beleid opstellen over op welke manier wordt gecontroleerd of reviews echt zijn. Ook mogen negatieve reviews niet verwijderd worden.

Loyaliteit en verbondenheid als marketingmiddel

Deze nieuwe regelgeving is interessant voor kleine ondernemingen die het opnemen tegen grote internationale concurrenten. Omdat de bereidheid van consumenten is toegenomen om lokale ondernemers te steunen, zijn onderlinge netwerken ook verstevigd. Als die verbondenheid zichtbaar is in de recensies van klanten, is de kans op meer online zichtbaarheid groot. Ook is het voor kleine ondernemers vaak makkelijker te realiseren om een band met klanten te onderhouden. Dit kan zorgen voor een positief sentiment. Die verbondenheid en loyaliteit ontbreken vaak bij grote internationale ondernemingen. Klanten zijn dan ook sneller geneigd om een negatieve recensie achter te laten als er iets mis gaat. Als je opereert op lokaal niveau, is de kans groot dat je onderling tot een oplossing komt, voordat er een negatieve review op de website prijkt.

Ruim tijd in voor de gunfactor

Het is als ondernemer dus raadzaam om bij je bedrijfsvoering rekening te houden met de gunfactor, die steeds bepalender wordt. En het mooie is: om die factor te krijgen en te behouden hoef je geen tonnen aan marketingbudget uit te geven. Het is belangrijk om jouw verhaal als ondernemer duidelijk neer te zetten. Laat zien waarom je gepassioneerd bent over wat je doet en geef klanten de ruimte om feedback te geven op jouw product en service en je bent hard op weg om zichtbaarder te zijn. Een mooi verhaal over een mooie onderneming wint aan waarde. Daar kunnen kleine en middelgrote ondernemingen hun voordeel mee doen.

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!