"Ik heb geen idee waar ik over drie jaar sta. Maar mijn doel wel is om te starten met bloggen in het begin van mijn opleiding. Je moet een bepaalde eigenheid of stijl in het bloggen krijgen vind ik, en dus moet je het vaak doen. Daar heb ik dankzij deze opleiding mooi drie jaar de tijd voor." Marion van Vroonhoven is marketeer, en zocht naast haar functie ("de mooiste baan ter wereld") naar 'verdieping'. En die vond ze in een opleiding Natuurvoedingskunde, waarbij ze zich heeft voorgenomen om tijdens de cursus regelmatig blogs te schrijven. Want om verschillende redenen is dat best slim.
Bloggen tijdens je cursus: Een expert in ontwikkeling
"Ik merkte dat ik erg vermoeid was, na het werk kon ik meteen naar bed. Maar bij het bloed prikken kwam er niet echt een oorzaak uit. Op een bepaald moment kwam ik in gesprek met iemand die hetzelfde had, en die me heeft doorverwezen naar een alternatieve arts voor een analyse. Het bleek vooral in suiker te zitten." En nu? "Ik eet nu niets meer met toegevoegde suikers, en dat werkt wonderbaarlijk goed. Het heeft mij zoveel goeds gebracht om het anders aan te pakken dat ik overtuigd ben dat voeding een levensbehoefte is die we teveel hebben genegeerd. En daarom ben ik begonnen met een opleiding tot 'voedingscoach'. Het gaat niet alleen om het leren koken dus, ik coach ook mensen naar een gezonder leven."
En dan kan het schrijven van een blog tijdens de opleiding een goede ondersteuning bieden, op meerdere manieren. Wat voor Marion reden was om nu al de blog 'Marion's Manier' op te starten. En dat is slim, want veel mensen durven pas te bloggen als ze expert zijn.
Ik hoor het vaak als ik studenten of cursisten aanraad om parallel aan de opleiding een blog te schrijven: "Ja, maar ik weet er toch nog niks van?" of "Ik kan dan toch niet de expert uithangen?". Een logische reactie, maar wel jammer. Want niemand vindt het erg als je kennis deelt zonder dat je expert bent. Het is zelfs de vraag of je in deze snelle tijden überhaupt nog wel de ultieme expert in een onderwerp kunt worden.
Er is altijd wel iemand op de wereld jouw vakgebied verder aan het ontwikkelen zonder dat je het weet. En dus mag je tijdens een cursus al best delen wat je hebt geleerd, mits je dat natuurlijk met de juiste toonzetting doet. Zoals Marion: "Ik noem mijn blog 'Marion's Manier' omdat ik anderen niet wil opleggen hoe ze iets moeten doen, ik wil gewoon laten zien hoe ik het doe. Het is aan de ander wat ze ervan gebruiken." Door je bescheiden en kwetsbaar op te stellen, voorkom je dat je te arrogant overkomt. Niets weerhoudt je er dus van om te bloggen tijdens je opleiding, het kan je zelfs helpen.
De baten van studentenblogs
"Je kunt in een blog je gedachtegang een beetje kwijt tijdens de opleiding, je vormt je visie op het onderwerp een beetje." Marion formuleert het goed: zelfs als niemand je cursusblog leest, helpt het schrijven toch in het vormen van je gedachten. Je wordt gedwongen om na te denken over de stof, waarmee je een eigen visie op het onderwerp ontwikkelt. Met als bijkomend voordeel: omdat je geleerde stof alleen kunt doorgeven als je het begrijpt, word je gedwongen om het te begrijpen.
Zo heeft het schrijven van een blog over hetgeen dat je, bijvoorbeeld gisteren, hebt geleerd een positief effect op je eindcijfer: je begrijpt het, je herhaalt het en je gaat erover nadenken. Maar bloggen over je opleiding heeft ook een 'commercieel' effect.
Iedereen heeft ze wel in de kennissenkring: mensen die een opleiding doen tot manicure, schoonheidsspecialiste of zelfs pedicure en die na die opleiding ook klanten willen. Het mooie is dat je daar tijdens je opleiding al aan kunt bouwen. Sterker nog: je hebt niet veel keus. Want ook op deze onderwerpen gaan mensen steeds vaker online zoeken en dan moet je dus zorgen dat je online gevonden wordt. Dat kan met Google-advertenties, maar het is goedkoper en effectiever als je online de antwoorden op de vragen van mensen geeft over problemen of onduidelijkheden waar ze mee zitten.
Inbound marketing heet dat: mensen niet onderbreken bij wat ze interessant vinden, maar ZIJN wat ze interessant vinden. Geen irritante reclame dus op het moment dat iemand er niet op zit te wachten, maar het antwoord op de vraag die men bij Google intypt. Dit heeft een nadeel: Google heeft tijd nodig om jouw kennis (blogs) te vinden en 'ranken' (in de zoekresultaten). En dus moet je tijdig beginnen met het delen van je kennis. Tijdens je opleiding dus. Mensen gaan je vinden, volgen, vertrouwen en uiteindelijk worden ze klant. Dat geldt niet voor iedereen die op een blog terecht komt, maar anderzijds kost het je niets extra als mensen je blog lezen natuurlijk. Wat bij advertenties wel het geval is.
Niets houdt je dus tegen om zodra je kennis opdoet, deze meteen weer delen. Als je met een cursus begint, is dat dus een mooi moment om ook met een blog te beginnen. Het verbetert je studieresultaat en het effect van de cursus. Het kan je ook meteen klanten opleveren. Meteen doorgeven dus die kennis, je helpt jezelf en anderen. En via die route ook weer jezelf. Net zoals Marion, die zichzelf hielp en straks ook anderen kan helpen.
Delen is vermenigvuldigen: bij een wiskundeproefwerk zou je er een onvoldoende voor krijgen. Bij kennis klopt het helemaal, een tien met een griffel.