Waarom 2021 het jaar zal zijn van thought leadership

30 december 2020, 07:00

Oktober is dan misschien wel de maand van de geestelijke gezondheid, maar 2021 wordt het jaar van de geestelijke gezondheid

Met ingang van 2021 zullen bedrijven en merken hun PR-inspanningen moeten bijstellen en heroriënteren. Er heerst nog steeds een pandemie en traditionele PR-evenementen en stunts voor naamsbekendheid zijn nog steeds uitgesloten. Kortom, 2021 wordt het jaar van thought leadership.

De pandemie heeft het afgelopen jaar moeilijk gemaakt voor bedrijven en dit zal in de nabije toekomst niet snel veranderen. Dit betekent dat traditionele leadgeneratie-marketing moeilijk zal zijn voor bedrijven die het hardst zijn getroffen door covid. Het is niet genoeg om brandjes te blussen wanneer ze zich voordoen en je te concentreren op kortetermijndoelen, een merk moet impact hebben en zich richten op zijn lange levensduur.

In 2021 zijn de meest succesvolle bedrijven en CMO’s degenen die zichzelf voortdurend opnieuw uitvinden om zo te voldoen aan de maatschappelijke en emotionele behoeften van hun klanten. Een opinieleider zoekt naar mogelijkheden om discussies te leiden, begeleiding en begrip te bieden aan anderen en duidelijkheid en visie te tonen in tijden van onzekerheid. Momenteel zijn er meer dan een miljard blogs online, het is niet alleen een wedstrijd om een ​​aanzienlijk klantenbestand te verwerven, het is ook essentieel om zinvolle en nuttige inhoud te bieden die je zowel een opinieleider maakt als echte banden creëert tussen klant en bedrijf.

Deel je expertise en zorg ervoor dat je een leider in je branche wordt

Een opinieleider worden en een betekenisvol merk creëren zorgt voor vertrouwen van de klant en terugkoopintentie: 70 procent van de betekenisvolle merken heeft een hogere terugkoopintentie, vergeleken met slechts 30 procent van de merken die niet als betekenisvol worden beschouwd.

Geef educatieve content vrij

Zoekmachines rangschikken op content gebaseerde pagina’s hoger dan pagina’s die diensten en producten aanbieden. Doordat je educatieve content vrij geeft, deel je jouw expertise met anderen. Dit zorgt ervoor dat je een leider in jouw branche wordt en dat je autoriteit opbouwt in je merk. Profiteer van het E-A-T Google-algoritme. Google wil prioriteit geven aan content die niet alleen relevant maar ook correct is. Er wordt voorrang gegeven aan pagina’s met expertise, autoriteit en betrouwbaarheid, niet aan sites die mogelijk schadelijk zijn voor het mentale, fysieke of financiële welzijn van consumenten.

Met zo’n sterk verzadigde markt is het belangrijk om te blijven produceren en jouw klanten aan nieuwe informatie te helpen. Het produceren van consistente, up-to-date educatieve content kan leiden tot een toename van verkeer met meer dan 25 procent. Bij het vaststellen van jouw content als E-A-T is het belangrijk om te bedenken wat jouw publiek wil weten en een eenvoudig maar allesomvattend antwoord te geven.

Het gebruik van links of het simpelweg vermelden van gezaghebbende en vertrouwde bronnen is een andere manier om deze factoren in jouw eigen content te versterken. Het delen van details en contactgegevens van je bedrijf vergroot de betrouwbaarheid door transparant en toegankelijk over te komen. Het vrijgeven van informatie die jouw klant helpt en informeert, is een geweldige manier om je merk als betekenisvol af te stemmen en terugkerende interesse aan te moedigen.

Emotionele intelligentie

Middelen en de functionele voordelen van een bedrijf zijn een essentiële basis voor succes. Toch zijn deze elementen alleen niet voldoende om deze wereldwijde crisis te overstijgen. Door waarde toe te voegen aan jouw content, kunt je mond-tot-mondreclame vergroten en een zinvolle thought leader worden. Nu er een onvermijdelijke recessie aanstaande is, zullen klanten kritischer zijn over het geld dat ze uitgeven: ze zullen op zoek gaan naar bedrijven die zowel ethisch als financieel waardevol zijn.

Klanten zoeken naar bedrijven die zowel ethisch als financieel waardevol zijn

Forrester voorspelt dat de uitgaven aan loyaliteits- en retentiemarketing in 2021 met 30 procent zal toenemen. Het is belangrijk om een ​​beroep te doen op de overtuigingen en waarden van jouw doelmarkt, je moet erkennen hoe jouw klanten zich voelen en wat ze nodig hebben in deze moeilijke tijden. In het boek ‘Emotional Intelligence’ introduceert Daniel Goleman vijf ideeën die emotionele intelligentie creëren:

  • Zelfbewustzijn: je merk kennen, wat je te bieden hebt en hoe je publiekelijk wordt gezien.
  • Empathie: hoe wordt je marketing ontvangen? Wat zal de klant uit deze transactie halen en zal het een positief verschil maken in hun leven?
  • Sociale vaardigheden: communiceer effectief met je klanten, maak je interacties authentiek en transparant.
  • Motivatie: wat wil je bereiken en hoe wil je gezien worden?
  • Zelfregulering: zet je eigenbelang en onoprechtheid opzij om je primair op de klant te richten.

Mensen zullen eerder betrokken zijn bij je output als ze het gevoel hebben dat hun waarden, verlangens en emoties worden erkend en gerespecteerd. Oktober is misschien wel de maand van de geestelijke gezondheid, maar 2021 wordt het jaar van de geestelijke gezondheid. Herken de pijnpunten van je publiek en richt je op deze problemen in jouw communicatie. Deze identificatie zal een positief marktsentiment creëren.

Technologische vooruitgang

In 2021 zullen persoonlijke interacties niet levensvatbaar zijn, dus het is van vitaal belang dat jouw bedrijf technologie optimaal gebruikt. Zo wordt er bijvoorbeeld geschat dat 50 procent van alle zoekopdrachten afkomstig zal zijn van spraakopdrachten tegen het einde van 2020. Over het algemeen zal dit op een gemoedelijke toon worden gevraagd, en zal je bedrijf mogelijk de zoekwoorden opnieuw moeten evalueren. Door van je product of diensten een VR-demonstratie te maken, kan de klant inzichten krijgen die anders misschien niet mogelijk waren geweest zonder persoonlijke interactie.

Door terug te gaan naar emotionele intelligentie en betrekking te hebben op de klant, kan het personaliseren van jouw e-mails met de naam, de stad en de interesses van de ontvanger de verkoop met 10 procent verhogen. Ga technologisch een stap verder om in contact te komen met jouw klanten, het zal resultaten opleveren.

Je concurrentie plaatst voortdurend content waarvan je kunt leren en die je kunt verbeteren

Stop nooit met leren. Om een thought leader te zijn en inspiratie en advies te geven aan anderen, is het van belang dat ook jij blijft leren en groeien. Vind mentoren, volg online lessen, bereik mensen die je inspireren en luister naar hun ideeën en inzichten. Er is zoveel gratis content online waar je toegang toe hebt en waar je kennis van kunt opdoen – blogs, podcasts, YouTube en zelfs TikTok en Reddit kunnen fascinerende perspectieven bieden op de wensen van je consumenten en de sociale kwesties die voor hen belangrijk zijn. Je concurrentie plaatst voortdurend content waarvan je kunt leren en die je kunt verbeteren. De wereld van PR evolueert voortdurend en een thought leader moet blijven leren en zich aanpassen. 2021 is een tijd van grote verandering en nu is het tijd om de discussie te leiden en een thought leader te worden.

Matias is de oprichter en CEO van PRLab en heeft meer dan 10 jaar ervaring in de PR. Van het managen van PR voor IBM en Google in Argentinië tot het oprichten van zijn eigen PR-bureau in hartje Amsterdam. Ook is hij de oprichter van de PRLab Community, de eerste in zijn soort, met meer dan 1200 leden is het is een platform voor marketing- en communicatieprofessionals om hun kennis, inzichten en expertise te delen met andere professionals. Daarnaast heeft Matias ook een boek geschreven 'The PR Paradox'. Check ook www.matiasrodsevich.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!