Volvo test bluecasting

18 mei 2005, 03:45

imageVolvo start binnenkort een test met Bluecasting op vliegveld Heathrow. Daarbij krijgen gebruikers van een device zoals een telefoon of PDA met Bluetooth ingeschakeld automatisch content zoals clips, mini ad’s etc. aangeboden, zodra zij in de buurt van een plasma screen van Volvo komen. De telefoon moet dan wel als waarneembaar voor andere devices ingesteld staan. Diegene die Bluetooth niet aan hebben staan, worden via de schermen opgeroepen dit als nog te doen.

Tim Ellis, advertising director bij Volvo ziet Bluecasting als “the perfect way to reach our target audience at different stages of their air travel experience and provide them with an opportunity to interact and engage more deeply with the Volvo brand”.

Diverse initiatieven.

Partijen als OneZeroOne, Maiden Transvision en Filter zijn al enige tijd actief met Bluecasting. In Bristol (Engeland) ontvangen gebruikers van via Bluetooth vindbare devices de vraag of ze aanbiedingen van Carling willen ontvangen op hun device inclusief een kortingsvoucher. Ook Victoria Station in Londen heeft een Bluecasting area voor promotie van popgroepen door het aanbieden via Bluetooth van wallpapers en ringtones.

Ook aanbieder Hypertag, die eerder hiervoor gebruik maakte van infrarood, heeft voor Warner Bros een Bluetoothcampagne gelanceerd waarbij gebruikers een MP3-file konden downloaden

Jim Mullen van Arc Worldwide, heeft voor een fabrikant van vendingmachines Bluetooth zenders geinstalleerd in automaten. Bluetooth maakt het daarbij mogelijk voor de beheerders van de automaten via Bluetooth de voorraad te checken zonder de automaat te moeten openen. Maar Bluetoothpromoties via de automaat behoren ook tot de mogelijkheid; dat wat gedurende de dag minder verkocht wordt kan gepromoot worden via Bluetooth en vaste gebruikers van de machines kunnen zodra zij in de nabijheid komen speciale aanbiedingen ontvangen etc.

Voorzichtigheid geboden.

Volgens Rachel Harker, sales en marketing director bij Hypertag is voorzichtigheid geboden. “Bluetooth means more people can download the same content at the same time, so it’s very interesting. However, people are suspicious of opening up their mobile to brands because they’re worried they’ll be bombarded or their number will be sold on. So we don’t store any numbers and so we’re not trying to personalise campaigns to subscribers.”

Het feit dat de gebruiker op zijn mobiele devices wellicht ongewild gevraagd wordt of hij content van een aanbieder wil ontvangen is voor een aantal aanbieders al voldoende af te zien van Bluecasting. Liz Ross Martyn hoofd Marketing bij JCDecaux: “We’ve used infra-red for an O2 competition to win a holiday, but that required people to go up to the poster and enter. We’ve never done anything with Bluetooth and we’ve not got anything on the roster. I think that’s because we share the view of many brands that reaching consumers’ mobiles has to be their choice and, if you send them a message to see if they want to opt-in to receive some content, it could be seen as not totally leaving it up to the consumer.”

Drempels richting succes..

Hoewel technisch gezien er diverse mogelijkheden zijn, heb ik zo mijn twijfels. Menig mobiele gebruiker kent Bluetooth onvoldoende en zit er niet op te wachten lopend door een station diverse malen op zijn mobiele device te moeten aangeven geen informatie te willen ontvangen, wat dat betreft ben ik het met JCDecaux eens.

Ook het aantal gebruikers dat momenteel Bluetooth heeft aan staan en daarbij ook nog eens zijn device als waarneembaar heeft ingesteld, schat ik niet hoog in, hoewel ik geen cijfers voorhanden heb. Ook de toenemende populariteit van Wifi om devices met elkaar te verbinden, zorgt er voor dat Bluetooth niet vaak aangezet zal worden. Er zijn dus nogal wat drempels richting succes. Ik ben benieuwd naar de eerste resultaten van de Volvo campagne.

Bron: Protein OS

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Robert Gaal

    Doet me denken aan Vanilla Sky: dat scannen van gebruikers door ads. Komt nogal opdringerig over, de dremples lijken me inderdaad nogal hoog.


    18 mei 2005 om 05:38
    rene italiano

    Hey, interessante ontwikkeling!

    Ik zou zelf, als ik Heathrow was, mij meer focussen op essentielere (push|pull) based content, zoals een overzichts map van het vliegveld, connection transportation timetables, bagage afhandeling, etc.

    Ik denk dat voor zulk soort content veel meer belangstelling bestaat en dat mensen bereid zijn om eventueel voor dit soort informatie te gaan betalen.


    18 mei 2005 om 07:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!