Voetbal International (VI) is met een oplage van 171.543 veruit het grootste sportblad van Nederland. Golf Journaal volgt met een oplage van 99.257. Dit blijkt uit de oplagecijfers van HOI over 2002.
Grote spelers op het gebied van sportmedia zijn de ANWB (Waterkampioen, Promotor, Ski 2000), Uitgeverij Veldhuis - onderdeel van Sanoma (Fiets, Fiets Actief, Formule 1, Moto `73, Wieler Revue), WP Sportmedia (Sport International, Runner`s World, Voetbal International), BCM Publishing (Voetbal Magazine) en Wegener Golf bv (Golfblad, Golfjournaal, Golfers Magazine, Golfnieuws). De sportbladen worden vooral door mannen gelezen. Volgens Auke Visser, algemeen directeur Sanoma Men`s Magazines, lezen vrouwen liever general interest-bladen als Libelle. Mannen daarentegen geven de voorkeur aan special interest-bladen, zoals Voetbal International en Computable. Visser is uitgever van twee motorbladen. `De gemiddelde leesduur per nummer blijkt vijf uur te zijn! Daar kan geen vrouwenblad tegenop. Als mannen eenmaal geinteresseerd zijn in een onderwerp, dan willen ze er ook alles van weten. En sport is dan dominant.` Volgens Johan Derksen van VI lezen vrouwen hooguit mee.
Bron:
Uitgever, de nr. 3, p. 34, 3 p.