VNU experimenteert met advertenties in RSS-feeds

31 maart 2005, 12:19

VNU experimenteert met advertenties in RSS-feeds

VNU, dat recentelijk in zee is gegaan met RSS-aggregator Newsgator, experimenteert al een tijdje met advertenties in RSS-feeds. Eerder zagen we al advertenties (via Feedburner) van Amazon in de RSS-feeds van Emerce. Vandaag hebben zowel Emerce, PCM en Computable een advertentie (als nieuw bericht) van Getronics in de RSS-feeds.

In Nederland hebben we deze manier van adverteren ook al gezien bij de RSS-feeds van Kluwer (o.a. Adformatie).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

11 Reacties

    c. vd berge

    ben erg benieuwd naar de uitkomsten van deze manier van adverteren… heb er zelf eerlijk gezegd niet erg hoge verwachtingen van


    31 maart 2005 om 12:44
    Arnoud

    Is de advertentie van de Emerce echt het gevolg van de samenwerking met Newsgator of een slimme HTML-truuk? Je kan natuurlijk “gewoon” een bericht publiceren en daarna een doorrolscript op de pagina plaatsen. Dan moet je alleen op de één of andere manier voorkomen dat het bericht op de startpagina en het archief verschijnt.

    De advertentie in de RSS-feed van Adformatie is zwaar irriterend, in elk bericht zit dezelfde advertentie!

    Jammer dat Amazon voor Nederlandse RSS-feeds niet goed werkt, misschien een kansje voor Bol.com?


    31 maart 2005 om 13:11
    media

    Arnoud, de advertentie heeft – voor zover ik weet – niets met Newsgator te maken.


    31 maart 2005 om 13:11
    Celine

    Wat vreselijk zeg! Ben je overgestapt op RSS omdat het (volgens Marco en vele RSS-apostelen met hem) zo veel makkelijker/overzichtelijker/beter/sneller/leesbaarder is dan een ouderwetse e-mail nieuwsbrief… oh ja, en omdat je dan ZELF kan kiezen voor informatie die JIJ wilt ontvangen… ??? … krijg je alsnog berichten opgedrongen die je niet wilt ontvangen…

    BTW: ik geef eerlijk toe dat ik nog nooit ge-RSSt heb 😉 ik zie het alleen als ik meekijk over de schouder bij mijn collegae


    31 maart 2005 om 13:19
    media

    Hey Celine (wat goed dat je aan het rss’en bent nu! ;-), de rss-feed van Marketingfacts is voorlopig nog advertentievrij (net als duizenden andere feeds) en ik ben het helemaal met je eens dat uitgevers en adverteerders moeten oppassen dat ze het medium niet verpesten voordat het uberhaupt in de markt staat. Hmmm, of zou dat nu juist de bedoeling zijn omdat ze bang zijn voor de kanibalisering van andere kanalen (email en website)?


    31 maart 2005 om 13:25
    Arnoud

    Gelukkig zijn veel feeds nog advertentie-vrij en dit zal ooit wel veranderen. Maar ik denk dat het uiteindelijk wel zal meevallen en dat er een evenwicht ontstaat tussen de content en de advertenties. De RSS-feed van Adformatie is een voorbeeld van hoe het niet moet.


    31 maart 2005 om 13:33
    marc

    Ik snap de irritatie. Maar de effectiviteit van het plaatsen van een advertentie in onze feed (Adformatie) is heel hoog. Wij hebben getest met een eigen actie in de vorm van een banner, een tekst in onze nieuwsbrief en in onze feed en deze laatste scoort minimaal vier maal zo hoog als de andere vormen.

    Wij hebben eerst ge-experimenteerd als apart bericht zoals elsevier nu ook blijkbaar doet, laatste tijd zijn we het aan het proberen met een toegevoegde tekst bij elk artikel. Niet zo origineel, deze optie geeft feedburner ook met advertenties voor Amazon.


    31 maart 2005 om 14:32
    evroekel

    Als dit soort berichten starten met Advertentie: Kun je er op wachten totdat je in je RSS-reader een filter krijgt voor dit soort berichten o.b.v. keywords, om vervolgens een echt RSS-spamfilter te krijgen.


    31 maart 2005 om 14:47
    Anders

    De allergische reactie op de advertentie is m.i. ook wel erg overtrokken. Je ziet dat ding helemaal niet, tenzij je bewust een RSS-headline aanklikt. Op dat moment is het je dus al om de content te doen, is die blijkbaar relevant, en dan moet een advertentie kunnen, lijkt me. Voor niets gaat de zon op, moet je maar denken.

    Persoonlijk maak ik me drukker om advertenties die het gebruik van een medium in de weg staan, zoals die gruwelijk irritante Flash-screenads die dikwijls over de hele content liggen. Daar is irritatie terecht, bij de RSS-feed vind ik de reactie dus wat overdreven. En wen er maar vast aan, want deze vorm van adverteren wordt een blijvertje en zal in deze (tekst-)vorm zeer moeilijk uit te filteren zijn.


    31 maart 2005 om 14:55
    media

    Een filter op (tekst)advertenties heeft inderdaad weinig zin en het is ook maar de vraag of dat nu RSS(-gebruikers) helpt. Immers, uitgevers zullen op de een of andere manier hun inkomsten moeten krijgen. Lijkt mij dan ook goed dat uitgevers en adverteerders nu experimenteren met de verschillende mogelijkheden om het straks goed te kunnen uitrollen met optimaal effect en minimale irritatie voor de lezer. Wel van belang is dat ze dat nu niet overdrijven omdat ze daarmee potentiele gebruikers afschrikken.


    31 maart 2005 om 16:21
    evroekel

    Een simpel tekstfilter heeft weinig zin maar dat zal stap één zijn, een spamfilter waarin gebruikers een bepaalde posting als advertentie kunnen ’taggen’ om vervolgens te worden gefilterd bij andere gebruikers behoort zeker tot de vervolgmogelijkheden. RSS is ‘slechts’ XML dus zaken uitfilteren of uitschakelen zal minder moeilijk zijn dan irritante banners disablen op sites of popups killen.

    Tuurlijk zouden uitgevers en adverteerders moeten experimenteren voor maximaal verkoopeffect en minimale irritatie maar we weten allemaal dat die balans o zo moeilijk te vinden is en dat er altijd aanbieders zijn die over de schreef gaan. En dus zul je ongetwijfeld tegenmaatregelen krijgen in de vorm van filters alvorens de gebruiker definitief besluit een rss-feed te verwijderen.


    31 maart 2005 om 17:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!