Viral Friday Week 09/2007

2 maart 2007, 01:27

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

iPhone: Hello

Er zijn twee momenten waarop bedrijven verzekerd kunnen zijn van een (Amerikaans) miljoenenpubliek voor hun tv-spotje: tijdens de Superbowl en tijdens de jaarlijkse Oscar-uitreiking. Apple kocht zondagnacht (25 februari) voor 1,7 miljoen dollar 30 seconden zendtijd tijdens de Oscars. In de live uitzending van de Oscar-uitreiking in Los Angeles van afgelopen weekend stal Apple de show met de vertoning van de iPhone commercial in de eerste reclame onderbreking.

De commercial is een opeenvolging van 31 scènes uit verschillende films waarin we mensen de telefoon zien opnemen. In de commercial zijn zo’n 30 bekende acteurs te zien in scènes van verschillende films die de telefoon aannemen, van Marilyn Monroe en Clark Gable tot Michael J. Fox en animatiefilm-figuur Mr. Incredible. Gevolgd door een beeld van de iPhone, “Hello”, “Coming in June” en het Apple logo. Nergens wordt er tijdens de commercial verwezen naar de naam iPhone zelf. (Bron: Computeridee)

Shutdown day

Wat zou er gebeuren als alle computer bezitters hun pc eens voor een dagje in de hoek lieten staan? Kunnen mensen nog wel een dag zonder de computer? Misschien komen we er over een aantal weken achter. Op de site www.shutdownday.org verzoeken computerprogrammeur Denis Bystrov en aandelenhandelaar Michael Taylor eenieder om op 24 maart de computer eens een etmaal niet aan te zetten. Die dag hebben zij uitgeroepen tot International Shutdown Day. Het idee erachter is dat mensen het tegenwoordig “extreem moeilijk”, zo niet onmogelijk vinden om te leven zonder computers, verklaart Taylor.

De van oorsprong Russische Bystrov (29) ontmoette Taylor tijdens een vakantie. De twee bespraken het idee van een computerloze dag en spraken af om samen dit project op te zetten. Er werd een site gebouwd waar mensen kunnen aangeven of ze denken wél of niet in staat te zijn 24 uur zonder hun computer te kunnen. Meer dan 23.000 mensen klikten tot dusver op I can en bijna drieduizend op I cannot. In een forum is te zien op welke manier zij de computerloze dag denken te gaan doorbrengen. Een suggestie daarvoor wordt alvast gegeven in een YouTube-filmpje. De meeste respondenten zeggen de dag te gaan doorbrengen met vrienden. De meeste respondenten zeggen de dag te gaan doorbrengen met vrienden. (Bron: Zdnet.be)

The Passenger

Nokia maakt meer dan alleen mobiele telefoons. Om de nieuwe CK-20W Multimedia Car Kit te promoten heeft de fabrikant van mobiele telefoons een online videospel ‘The Passenger‘ laten maken, waarin men door de straten van Parijs kan scheuren, alwaar je doel is om een mysterieuze dame naar drie bestemmingen te brengen. Tijdens de rit dien je de functies van de Nokia Multimedia Car Kit CK-20W op de juiste manier te bedienen, waarmee je de goede bestemming bereikt. Verkeerd rijden? Het levert je een scheldkanonade op van de Femme Fatale op de achterbank.

Het decor is het Parijs van de Film Noir en het concept van ‘The Passenger’ is bedacht door Hyper Happen, en de uitvoering is van Fuel Industries & Karbon Arc. De opnames van de rit zijn geschoten in november, waar er drie nachten is rondgescheurd op Ile Saint Louis, het eiland waar de Notre Dame staat. Verder is er geschoten rond de Eiffeltoren, de Arc de Triomphe en de Heliport. (Bron: Vue Royale)

John West

Op basis van schattingen door The Viral Factory, presenteerde BBC News eind 2006 een overzicht van de meest populaire virale video’s allertijden. Fier bovenaan met 900 miljoen views stond Star Wars Kid. Iets lager in de Top 10 met 300 miljoen views het spotje uit 2001 (gemaakt door Leo Burnett, Londen) van John West, de Schotse visverwerker, waarin te zien is hoe een visser bij een beekje het aan de stok krijgt met een beer, die het op zijn zalm heeft voorzien.

Eindelijk is er nu de opvolger, gemaakt door het Australisch reclamebureau Grey in Melbourne! Ditmaal is “Dave the Fisherman” in Zuid-Alaska te vinden om daar de allerbeste zalm weg te kapen, en vervolgens zijn buit triomfantelijk te tonen aan de beer langs de kant. (Bron: Reclamewereld.blog.nl)

Audi S3

Reclamebureaus raken steeds vaker geïnspireerd in succesvolle user-generated ideeën, zo maakte Kleenex een variant op de immens populaire Free Hugs campagne en ging Grolsch met de rode paperclip aan de haal. Ook Audi heeft zich voor de nieuwe S3 commercial laten inspireren door “Mozart on Rollerblades“.

Tila Tequila

De 25-jarige Tila Tequila is model en zangeres. Ze verscheen in populaire Amerikaanse bladen en presenteerde een aantal tv-shows. Haar echte doorbraak kwam echter op MySpace, waar ze sinds april 2006 de positie heeft van ‘meest populaire persoon’ met maar liefst met inmiddels 1,6 miljoen (!) vrienden en een half miljard pageviews op haar MySpace profiel.

Emerce meldde gisteren dat de MySpace superster een overeenkomst heeft getekend met Endemol. De vrucht van de samenwerking is een videoclip, die via de mobiel wereldwijd in première zal gaan. De eerste single van Tequila, I Love U, is op dinsdag via iTunes uitgebracht. Over twee weken gaan ook andere internetmuziekwinkels de clip aanbieden. De bijbehorende videoclip is de eerste twee weken gratis op iTunes, voor wie het liedje voor 99 dollarcent heeft gedownload. De mobiele video is in Nederland verkrijgbaar via de portals van Vodafone Live en Orange World. En ook via de Wap-portal misstila.mobi en tilashotspot.com. Zouden 1,7 miljoen vrienden een platenlabel kunnen vervangen? (Bron: Emerce)

D66 Hyves Viral


Na Jan Marijnissen en Femke Halsema heeft nu ook Boris van der Ham, kamerlid van D66, een heuse politieke viral opgenomen. In het geval van Van der Ham is het filmpje niet bedoeld om de verkiezingen voor de Provinciale Staten luister bij te zetten, maar de eerste verjaardag van zijn Hyves account te vieren. In die periode heeft hij talloze Hyves-vrienden verzameld (2.329) op zijn Hyves pagina. De viral is volledig in Polygoon stijl opgenomen, omdat volgens van der Ham: “We met dit nieuwe kabinet volgens sommigen een beetje terugkeren naar de jaren vijftig”. (Bron: Bright)

Pilobolus

Pilobolus is een gezelschap dat wereldwijd een grote reputatie heeft opgebouwd met repertoire dat uitblinkt door vernuftige, acrobatische en visueel spectaculaire danskunst. Sinds hun optreden tijdens de jaarlijks uitreiking van de Oscars afgelopen weekend is er een enorme belangstelling rondom de dansgroep ontstaan, met o.a. artikelen in The USA Today, een rapportage met TED, nieuwe MySpace friends aanmeldingen en een posting op Digg.

Ook de Hyundai commercial (eind 2006 opgenomen) voor de SUV Santa Fe, waarin Pilobolus te zien is geniet weer ruime belangstelling.

Coca Cola Light

Vorig jaar zagen we al de prachtig geanimeerde Psyop commercial van Coca Cola. Het spotje, gemaakt door een motion design bureau in New York dat creativiteit en autonomie hoog in ’t vaandel heeft staan, zorgde bij menig marketeer voor de nodige superlatieven. Het Argentijnse reclame bureau Santo uit Buenos Aires heeft voor de nieuwe commercials voor Coca Cola Light, ook erg goed gebruik gemaakt van design en animatie. De drie commercials (Corny Moments, Caterpillars en Casual Friday) zijn op een prachtige wijze, zeer artistiek en creatief gemaakt.

Renault Clio

In de nieuwe commercial van de Franse autofabrikant Renault probeert een scooter rijder, met de nodige charme het hart te veroveren van de vrouwelijke Renault Clio bestuurder. Bij gebrek aan succes weet hij toch nog op ingenieuze wijze goed voor de dag te komen.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!