Viral Friday Week 45/2008

Viral Friday Week 45/2008

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur 'm op!

McCain Wins!


Na het enorme succes van News3Online, de ludieke virale campagne van chatbedrijf Paltalk, scoort ook MoveOn.org een internethit met een gelijksoortige gepersonaliseerde virale campagnesite. In het filmpje van de Grassroots-actiegroep, die zich al jaren via internet inzet voor linkse kandidaten, kan je de naam opgeven van diegene die de doorslaggevende stem aan de Republikeinse presidentskandidaat John McCain heeft gegeven. De video is afgelopen week massaal rondgestuurd. Stond de teller vorige week donderdag nog op 9,7 miljoen, vandaag is dat aantal 15.658.915! The New York Times, The Huffington Post, Salon.com, Indecision 2008, Guy Kawasaki en ruim 700 andere blogs schreven over de MoveOn.org virale campagne. Vanwege de massale belangstelling is CNNBCvideo.com regelmatig onbereikbaar.

Sarah Palin Got Pranked


Vice-presidentskandidaat Sarah Palin is vorige week zaterdag telefonisch in de maling genomen door de Canadese komiek en radiomaker Marc-Antoine Audette die zich voordeed als de Franse president Sarkozy. In het gesprek hebben Audette en Palin het onder andere over jagen en Sarkozy's echtgenote Carla Bruni. Na zes minuten vertelde de Canadese DJ dat hij niet de echte Sarkozy was, waarna Palin het gesprek afbrak. In een week tijd is de grap op YouTube ruim 1,5 miljoen keer bekeken en haalde ruim 400 blogs.

Eeder leidde Audette, de helft van het duo Les Justiciers Masqués, ook Mick Jagger, Bill Gates en de Franse oud-president Jacques Chirac om de tuin. (Bron: Trouw, Elsevier, NOS)

Heidi Klum Guitar Hero (Director's Cut)


Na onder meer Michael Phelps en Kobe Bryant heeft ook supermodel Heidi Klum haar medewerking verleend aan een reclamespot voor de game Guitar Hero: World Tour. In het spotje, een parodie op 'Risky Business', rockt het 35-jarige Duitse topmodel erop los in sexy lingerie. Guitar Hero: World Tour is vanaf vandaag verkrijgbaar voor de Xbox 360, PlayStation 3, Wii en PlayStation 2. Eerder gooide het Duitse topmodel haar welgevormde borsten in de strijd om promotie te maken voor de Victoria's Secret Fashion Show. (Bron: Gamersnet, Het Laatste Nieuws)

Best Air Race Pilot Ever!


Vorige week dook op verscheidene blogs bovenstaande video op, getiteld "Best Air Race Pilot Ever!". In het (fictieve) filmpje, dat op het eerste gezicht lijkt op een echte amateurvideo, weet een Redbull stuntpiloot na het verliezen van zijn rechtervleugel knap een noodlanding te maken. Fans van de Red Bull Air Races ontdekten al snel dat de piloot James Andersson, geen échte Red Bull Air Racer is. Zijn naam komt namelijk niet voor op de officiële lijsten van Red Bull. Het blijkt een viral campagne van de Duitse kledingfabrikant KillaThrill. In slechts 11 dagen is het filmpje op YouTube ruim 2,3 miljoen keer bekeken. (Bron: Neptunus Lex, Reggie Paulk)

Vote & Get Free Coffee from Starbucks


Afgelopen dinsdag trokken Amerikaanse kiezers massaal naar de stembus om hun stem uit te brengen, onder hen een groot aantal kiezers die voor het eerst gingen stemmen. De hoge opkomst zorgde dan ook op sommige plaatsen voor lange wachtrijen van soms 6 uur! Diverse Amerikaanse ketens speelden hier slim op in de door te strooien met verkiezingsfreebies.

Zo bood koffieketen Starbucks op 4 november een gratis kop koffie aan, aan Amerikanen die aantoonbaar hadden gestemd. Daarbij zette Starbucks slim YouTube in om de actie te communiceren. De internet commercial van een minuut, muzikaal ondersteund door "Trillium Glance" van Michael Montes, is zo'n 450.000 bekeken en door 379 blog blogs opgepikt. Andere Amerikaanse ketens met freebies: Krispy Kreme (gratis donut in de kleuren van de Amerikaanse vlag) en Ben & Jerry's (gratis verkiezingsijsje). (Bron: Het Laatste Nieuws, FD)


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.