Viral Friday Week 33/2007

Viral Friday Week 33/2007

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur 'm op!

Battle at Kruger

Een filmpje van een spectaculair, acht minuten durend gevecht tussen buffels, leeuwen en een krokodil om een buffelkalf kreeg afgelopen week de nodige media aandacht. De Texaan David Budzinski, die het amateurfilmpje in het Zuid-Afrikaanse Kruger National Park maakte, plaatste het op 3 mei van dit jaar op Youtube. Begin augustus was de video al zo'n 7 miljoen keer bekeken. Nadat ABC News en AOL Videoblog er melding van maakten, kreeg het filmpje al snel massale aandacht van de wereldpers (BBC, The Guardian, World Hum, Telegraaf, Trouw). Inmiddels staat de teller van "Battle at Kruger" op 14 miljoen views! (Bron: AD)

Halo 3

Op internet woedde afgelopen week een verhitte discussie over de echtheid van twee ufo-filmpjes. Op de amateurbeelden, die ergens aan de kust van Haïti en in de Dominicaanse Republiek zouden zijn opgenomen, zijn diverse ufo's te zien die met hoge snelheid laag over de palmboomtoppen scheren. De kwaliteit van beeld en geluid is ongekend: antennes op de vreemde vliegmachines zijn haarscherp te zien en het gezoem van de aandrijving is duidelijk te horen. Bewijs van buitenaards leven of een ordinaire hoax?

Het blijkt te gaan om een virale marketing campagne van Microsoft voor het Xbox 360 spel Halo 3. Op de virale actiesite Society of the Ancients is meer te vinden. Microsoft maakte vorige week bekend, dat Halo 3 in Noord Amerika al meer dan één miljoen pre-orders binnen heeft, Volgens retailers is de snelheid waarmee Halo 3 verkoopt ongeëvenaard en zijn alle oude records verpulverd. (Bron: De Limburger, IPUB, InsideGamer)

Sexy Webcam girl


De gratis videochatdienst ooVoo, heeft naast de grappige viral "PeeWee Baby" van 3 weken geleden, nog vier virale spots (Emoticon Suicides, Doomface, Long Tease en Freaky Human Skills) laten ontwikkelen door The Viral Factory USA. Het bovenstaande spotje is een enorme hit op Break, waar het na 8 dagen al meer dan 2,5 miljoen keer bekeken is. De virale video's zijn gemaakt door directors James Rouse en Theodore Melfi. Volgens Alexa is het website bezoek van ooVoo.com in de campagne periode met zo'n 400% toegenomen. (Bron: Raging Artists)

PostSecret

In 2004 verspreidde de Amerikaan Frank Warren voor een kunstproject 3.000 ansichtkaarten in stations, kunstgalerieën en verstopt in bibliotheekboeken. Zijn boodschap: "You are invited to anonymously contribute a secret to a group art project. Your secret can be a regret, fear, betrayal, desire, confession, or childhood humiliation." PostSecret was geboren. Nu ontvangt hij zo'n duizend kaarten per week. Grote en kleine geheimen, soms grappig, soms ontroerend. Inmiddels zijn er al 3 PostSecret boeken (1, 2, 3) uit. Warren wordt niet rijk van zijn project. Een gedeelte van de opbrengst van zijn boeken doneert Warren aan Hopeline.com, een zelfmoordpreventie-hulplijn.
(Bron: Viva, Wikipedia, Young Marketing)

Dexter

Dexter
Eind vorig jaar schreef ik over de virale actie "Win een seriemoordenaar" ter promotie van de horrorfilm "The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning". IN10 bedacht voor RCV in samenwerking met SlamFM het idee om Leatherface, compleet met kettingzaag op je vrienden af te sturen om ze zo de stuipen op het lijf te jagen. Voor de virale campagne van de Amerikaanse televisieserie Dexter, over een seriemoordenaar die als een forensisch rechercheur bij de politieafdeling van Miami werkt, kun je wederom je vrienden de nodige angst aanjagen. Op de site Icetruck.tv kun je vrienden laten weten, dat zij de volgende zijn op Dexters lijst! Uiteraard geheel gepersonaliseerd. Marco, scared yet? (Bron: Wired, TV Squad, Wikipedia)

Maak Jij Straks Naam?

Maak Jij Straks Naam?
Na de Carrierevoorspeller van Randstad en de 50 leukste banen van Tele2 lijkt de strijd om de werkzoekende door middel van 'virals' los te barsten. Ook Reed Business is van de partij. Afgelopen maandag lanceerde de uitgever van o.a. bizz en zibb een virale wervingscampagne, speciaal gericht op salesmensen. Het mediabedrijf wil met de campagne tientallen salesprofessionals en jonge talenten binnenhalen. De campagne, getiteld Maakjijstraksnaam.nl, is zeer voortvarend van start gegaan. Na drieënhalve dag hebben 20.000 mensen de site bezocht en al bijna honderd mensen hun cv ingestuurd, laat het bedrijf weten in een persbericht. Maakjijstraksnaam werd gemaakt door Co-Unlimited (concept en begeleiding) en Total Experience (realisatie). De campagne draait om de 'Namerator', een instrument waarmee bezoekers de succesfactor van hun naam kunnen berekenen. (Bron: HRlog, Persberichten.com)

Happiness Factory: The Movie

The Happiness Factory, de prachtige, artistieke en veel bekroonde commercial van Coca Cola, gemaakt door Psyop en Wieden + Kennedy Amsterdam is al menig keer op Marketingfacts en Viral Friday voorbij gekomen. Wieden+Kennedy Amsterdam heeft voor Coca-Cola nu een opvolger gemaakt van de succesvolle commercial, die wederom een blik geeft op de levendige wereld in de Coca-Cola-automaat. In het 3,5 minuten durende filmpje is te zien hoe de frisdrankautomaat op tilt slaat en een heroische arbeider een ongewisse reis aflegt om de 'tree of life' weer tot leven brengen. De première van "Happiness Factory: The Movie" vond afgelopen week plaats in Second Life. (Bron: Adfoblog)

Elle Macpherson: Intimates

Het Britse lingeriemerk Agent Provocateur deed in 2001 een gouden greep door de Australische zangeres Kylie Minogue in haar sexy lingery viral te casten. Op basis van schattingen door The Viral Factory, belandde het virale filmpje vorig jaar op plek 4 in de top 10 van de meest populaire virale video's allertijden. In september 2006 koos Agent Provocateur wederom voor een virale campagne, ditmaal met fotomodel Kate Moss. Zou zij Kylie kunnen doen vergeten? De viral met Kate 'coke' Moss haalde het bij lange na niet!

Het Australische model Elle Macpherson doet een nieuwe poging. Met een serie virale video's, gemaakt door The Names Agency, brengt ze haar eigen lingeriemerk Intimates onder de aandacht. De virale campagne toont zes soorten type 'girls' in lingerie. Elk personage heeft haar eigen MySpace profiel: Saucergirl, Bubblegirl, Balloon Girl, http://www.myspace.com/intimatebombergirl " title="Bomber Girl" target="_blank">Bomber Girl, Drummer Girl, Tuba Girl en Joker Girl. Zal het Elle lukken net zoveel succes te vergaren als haar landgenote Kylie?

Sue Zero

Sue Zero
Begin februari presenteerde Coca Cola een nieuwe smaak in Nederland: Coca-Cola Zero, de Coca-Cola Light voor mannen. In Amerika was de campagne rondom Coke Zero al een tijdje gaande. Crispin Porter + Bogusky uit Miami ontwikkelde destijds de campagne "Coke vs Coca Cola Zero", medewerkers van Coke Classic klaagden hun collega's van Coca Cola Zero aan vanwege "taste infringement". Crispin Porter + Bogusky doet dat nu kleinschalig over in Atlanta met de "Covet & Yourminy" campagne. Een fake advocatenkantoor zoekt medestanders in hun rechtzaak tegen Coca Cola, vanwege smaakverwarring. Middels lokale abri's, radiospotjes en vrachtwagenreclame werd gevraagd te bellen naar het gratis nummer 1-877-SUE-ZERO. Maar liefst 17.000 mensen reageerden!! (Bron: Infopub, Urbaneola)

Film by the Sea: Georgina Verbaan & Peggy Vrijens

De negende editie van het Film- en Literatuurfestival Film by the Sea vindt dit jaar plaats van vrijdag 14 tot en met zondag 23 september in CineCity, in het Zeeuwse Vlissingen. Ook dit jaar is er weer een overdaad aan films, premières en bijzondere evenementen. Meer dan tachtig nieuwe films beleven hun avant-première tijdens het festival. Een groot aantal van de films is alleen en uniek tijdens het festival in Nederland te zien. Georgina Verbaan en Peggy Vrijens maakten een geestige promo voor de FilmXperience van Film by the Sea. Wat een gezellige promotie voor Film by the Sea moest worden, liep uit op een catfight ... (Bron: Filmfocus, DVD web-log)


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.