Viral Friday Week 30/2008

25 juli 2008, 04:21

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Christian The Lion


In 1969 werd het leeuwtje Christaan gekocht door de Australiërs John Rendall en Anthony Bourke van het Britse warenhuis Harrods. John Rendall, Jennifer Mary (John’s vriendin), Anthony Bourke en Unity Jones verzorgden Christiaan liefdevol in Londen, totdat hij te groot werd om nog als huisdier te houden. Rendall en Bourke, besloten na hun ontmoeting Bill Travers en Virginia McKenna uit de film Born Free, Christaan te plaatsen in Kora National Park in Kenia.

Een jaar later zochten Rendall en Bourke hun geliefde viervoeter weer op. De leeuw herkende het tweetal nog en sprong zijn verzorgers liefdevol tegemoet! De video “Christian the Lion”, die in 2006 al ruim één miljoen keer bekeken werd, is nog steeds ongekend populair. Nieuwe uploads in april en juni 2008, zorgen opnieuw voor ongekende aandacht en massale verspreiding. De meest recente video’s zijn respectievelijk 6,1 miljoen en 4,8 miljoen keer bekeken!

Ode To Joy


Een maand geleden plaatste patrioticeagle de video “Stars & Stripes FOREVER! (Muppets Variation)” op YouTube. Sinds vorige week hebben verschillende gebruikers meepmeepmeepow, deumnborkborkbork weirdowhatever, heckleu247 nog meer Muppets video’s geupload. Dat er een mogelijk verband bestaat tussen de filmpjes, blijkt uit het feit dat ze via Favorites en Subscriptions met elkaar verbonden zijn. Beaker’s “Ode To Joy” is de populairste video met meer dan 860.000 views in slechts 9 dagen en een waardering van 5 sterren op basis van 7.000 stemmen. (Bron: VideoGum)

Font Conference


CollegeHumor, onderdeel van Connected Ventures, blijft scoren met hun Original Videos. Na Internet Commenter Business Meeting, Where The Hell Is Matt’s Girlfriend?, 24: The Unaired 1994 Pilot is Font Conference de nieuwste video in de CollegeHumor’s original video series. Met 1.159 likes, 5.637 diggs, 840 del.icio.us bookmarks en postings op Gizmodo, Neotorama, Swiss Miss, Geek Sugar en diverse font blogs Typeoff, Typophile is het filmpje in enkele dagen razendsnel verspreid op internet.

Obama Love


Terwijl Senator Barack Obama op rondreis is in Afghanistan, Jordanië, Israël, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië lanceert de Republikeinse presidentskandidaat en oorlogsheld John McCain zogenaamde ‘attack ads’. Het campagne team van McCain signaleert “een bizarre fascinatie voor Barack Obama” van de media. Het zou zelfs gaan om een “heuse liefdesaffaire”.

Om het gedweep aan de kaak te stellen slaat de Senator van Arizona terug met de video Obama Love. In een e-mail roept McCain zijn aanhangers op te stemmen op hun favoriete video op zijn website Johnmccain.com. De winnende video wordt op tv uitgezonden. Met 86% is de video met het nummer “Can’t Take My Eyes Off of You” momenteel het populairst. (Bron: ReclameWeek, NOS, Huffington Post)

Bert & Ernie Gangsta Rap


Bert en Ernie, het bekende poppenduo uit Sesamstraat, zingen en dansen er op los met M.O.P’s Ante Up. Het Amerikaanse rap duo Mash-Out Posse, bestaande uit Billy Danzenie en Lil’ Fame, tekenden in 2005 een contract bij 50 Cent’s G-Unit Records. De mashup, die 3 weken geleden door Stian Hafstad uit Noorwegen op YouTube werd geplaatst, is inmiddels zo’n 350 duizend keer bekeken en te vinden op honderden weblogs, waaronder de populaire sites E! Online, Andrew Sullivan’s The Daily Dish en Neatorama.

Luchtmacht Experience: BASE-X


Op 1 juli opende de Koninklijke Luchtmacht de poort van haar nieuwe virtuele basis, genaamd Base X. De wervingscampagne, gecreëerd door ARA, Momkai en INDG, krijgt ongekend veel lof in Nederland en in ’t buitenland. Enkele reacties: “OMG Amazing Work“, “The website is absolutely amazing” en Whow, echt geniaal!. Een overzicht van alle postings is te vinden op ARA’s weblog.

Zie ook de uitgebreidere posting Luchtmacht komt met virtuele basis van Bas van den Haterd.

Nikelab: Spider


Wieden+Kennedy Tokyo en a52 hebben bovenstaande commercial voor Nike Lab gemaakt. Het idee is simpel; een spin maakt een web dat eruit ziet als een driedimensionale schoen. Nike introduceert nieuwe “super light” schoenen waarbij gebruik gemaakt wordt van de Flywire technologie. W+K Tokyo creëerde nog twee Nike Lab commercials: Moon Jump en Pillows.

Coke Zero Rooftop Racer

Coke Zero Rooftop Racer
Na North Kingdom’sThe Coke Zero Game” is het nu de beurt aan Cripsin Porter + Bogusky, bekend van Burger King’s Subservient Chicken en Simpsonize Me, om een Coke Zero game te ontwikkelen: “Rooftop Racer“.

Amazing Yawning Lions


Ter promotie van Samsung’s NV24 HD camera creëerde The Viral Factory de viral video “Lions” en verzorgde de seeding voor de campagne See The Whole Story. In de user-generated achtig geschoten clip, geproduceerd door Patrick Dugiud, zingen leeuwen en een aangevreten stuk wild de Banana Boat Song van Harry Belafonte.

Speed Walking With Mr T


Voor de campagne “Get some nuts!” ontwikkelde het Londense reclamebureau Abbott Mead Vickers BBDO (Omnicom) het spotje “Speed Walker” voor de Engelse markt met opnieuw Mr T in de hoofdrol, oftewel BA Baracus uit de populaire jaren ’80 serie The A-team, die al eerder te zien was in de wereldwijde campagne. (Bron: Adweek)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!