Viral Friday Week 21/2007

25 mei 2007, 00:15

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Warner Bros

Warner Bros: The Dark Night
Warner Bros heeft ter promotie van het vervolg op Batmin Begins, “Batman: The Dark Knight“, die in juli 2008 zal verschijnen, een ongekend ingenieuze viral marketing en guerrilla campagne op internet bedacht! Batman fans, die al reikhalzend uitkijken naar het vervolg werden vorige week verrast met een mysterieuze pagina met het Batman teken op thedarkknight.warnerbros.com. Wanneer men klikte op de afbeelding werd men verwezen naar een andere site Ibelieveinharrydent.com.

In een Californische stripwinkel werden Joker kaarten gevonden met erop gekrast “I believe in Harvey Dent too! HAHAHAHAHAH!”. Al snel ontdekte internetters de site IBelieveInHarveyDentToo.com met deze poster. Internetters konden nu ook hun e-mailadres achterlaten en een X,Y coördinaat kiezen, wat ervoor zorgde dat de foto op IBelieveInHarveyDentToo.com, nu pixel voor pixel onthuld werd. Doordat fans al snel de site doormailden naar vrienden en andere fans kon men de eerste foto van Heath Ledger als The Joker aanschouwen. Zoals je inmiddels kan zien staat op IBelieveInHarveyDentToo.com een rode error tekst. Wanneer je met “CTRL + A” alles selecteert, verschijnen weer een aantal letters, die ontcijferd moeten worden. Pronetadvertising.com is inmiddels achter de tekst gekomen: seeYOuInDECeMbER. Warner Bros heeft vooralsnog alleen de domeinnaam Seeyouindecember.com geregistreerd. De zoektocht wordt waarschijnlijk verder gezet in december 2007 … (Bron: Slashfilm.com, Pronetadvertising.com)

WWF

Klimaatverandering is momenteel een hot thema. Met zijn film ‘An Inconvenient Truth‘ heeft Al Gore bij de gewone mensen de ernst doen inzien wat de gevolgen zijn van klimaatverandering. In de film is te zien hoe rap onze natuur, met name Antarctica, lijdt onder de alsmaar toenemende uitstoot van broeikasgassen. Nederlandse bedrijven waaronder Essent en BCC ontwikkelen zich steeds meer als milieubewuste ondernemingen, die niet alleen bedrijven en consumenten informeren over het verantwoord omgaan met energie, maar ook intern flink investeren in eigen winkels en kantoorpanden om schonere en milieubewuste energie te gebruiken.

Ook het WWF probeert continu met opvallende reclamespotjes en guerrilla campagnes aandacht te vragen voor het milieu. DraftFCB te Toronto, maakte deze zeer ingenieuze outdoorcampagne. Gedurende de dag wordt het steeds duidelijker wat de opwarming van de aarde tot gevolg kan hebben in deze uiting voor de Canadese afdeling van het Wereld Natuur Fonds. (Bron: Adfoblog)

Elave (NSFW)

De reclamespot van het Britse cosmeticabedrijf ‘Elave’ is een groot succes op het internet. Dat is niet verwonderlijk want iedereen in de spot is naakt, zelfs de 38-jarige CEO Joanna Gardiner. De verkoop van het bedrijf is dankzij de campagne al met 500 procent de hoogte in geschoten. De video wordt vooral via mail rondgestuurd en werd al meer dan 350.000 keer bekeken.

Joanna Gardiner is de enige vrouw in de spot die geen professionele actrice is. ‘Uiteraard was ik heel zenuwachtig’, vertelt ze. ‘De opnames duurden maar liefst 16 uur, na een tijdje waren we het dus gewoon om naakt rond te lopen’. Om iedereen op het gemak te stellen, was de volledige crew naakt, ook de cameramannen. De slogan van de campagne luidt ‘Nothing to Hide’ en verwijst naar het merk dat claimt puur te zijn, volledig ontdaan van alle schadelijke stoffen voor de huid. (Bron: Het Nieuwsblad)

Axe Beach Cam

Axe Beach Cam
Deodorant merk Axe blijft maar scoren met haar mini-sites! Afgelopen jaar haalde Axe de Viral Friday met o.a. Axe Extra Sexual Perception, Axe Milli

on Dollar Homepage, Miami Mynxes, Bom Chicka Wah Wah en Let The Game Continue. In deze nieuwste Axe viral “Axe Beach Cam” kan men middels een webcam de stranddouche op Dawson Isle zien, die voorzien is van een RFID-tag. En als toevallige bezoeker van de site kan je de temperatuur van de waterstraal op afstand besturen! Je kan kiezen uit koud, warm, hot en too hot! Overigens weten Christophe en het Duitse RFID blog te melden dat bezoekers van de populaire funsite I-Am-Bored.com, de viral niet kunnen waarderen. ‘This is crap’, ‘stupid’ en ‘lame’ zijn reacties, die duidelijk de bovenhand hebben. Wie graag alle Axe mini sites wil volgen, kan zich abonneren op de RSS feed van het Axeads Blog. (Bron: Reclamewereld.blog.nl, Christophe)

A Fair(y) Use Tale

Hoe zit het ook al weer met copyright? Wat mag wel en wat mag niet? Professor Eric Faden van de Bucknell University legt in een tien minuten durende video en met gebruik van zeer veel korte Disney fragmenten het copyright principe uit. Het ‘Fair Use Project’ van de universiteit is vorig jaar opgezet om projecten te ondersteunen die de grenzen van rechtmatig gebruik moeten verduidelijken en verleggen, ter vergroting van de creatieve vrijheid. De video werd o.a. door BoingBoing en de Stanford University onder de aandacht van het grote publiek gebracht. Sindsdien is het filmpje de hele wereld rondgegaan. (Bronnen: Fok!, Young Marketing)

Sprite Zero

Na de zeer succesvolle en explosieve Quiksilver viral (ontwikkeld door Saatchi Denemarken en geseed door GoViral), met wereldwijd inmiddels meer dan 10 miljoen views komt Sprite Zero met een soortgelijke “amateur video” viral. In het filmpje zien we hoe een kite surfer, plotseling meegesleurd wordt door een landend vliegtuig.

HP: Michel Gondry

Regisseur Michel Gondry, bekend van de prachtige film Eternal Sunshine of the Spotless Mind met in de hoofdrollen Jim Carrey en Kate Winslet, maakte in navolging van Prinses Fiona vorige week dit zeer creatieve spotje voor de campagne “The Computer is Personal Again”. Een overzicht van alle commercials met onder meer Jay-Z, Mark Cuban, Paulo Coelho, Vera Wang en Mark Burnett is te vinden op het weblog Direto do Forno.

SNS Bank

Nu het overnamegevecht om ABN AMRO door de Britse bank Barclays en het consortium Royal Bank of Scotland (RBS), Fortis en Santander in volle hevigheid woed, probeert de concurrentie een slaatje te slaan uit de ongerustheid bij de ABN AMRO klanten. Ondanks het charme offensief met pagina grote kranten advertenties begin mei waarin de ABN AMRO haar klanten over de mogelijke overname informeerde, wijzen enquêtes van RTL Nieuws en marktonderzoekbureau De Vos & Jansen uit Nijmegen, dat 40 procent overweegt over te stappen naar een andere bank als deze in buitenlandse handen valt. SNS Bank is de eerste bank, die probeert te profiteren van deze ongerustheid via de actiesite OverstappennaarSNS.nl met daarop twee YouTube filmpjes “Engelse les” en “Bonus aanbieding” inc

l. e-mail forward en social bookmarks van Nujij.nl, eKudos, MSN Reporter en een TwitThis button.

Get the message

Get the message
The Royal Navy (Britse Marine) biedt je de mogelijkheid om je bericht aan een vriend of een vriendin op een wél heel bijzondere manier af te leveren, namelijk via een helikopter piloot, duiker, F16 piloot, onderzeeër of speciale commando’s. De website is beloond met een FWA Site of the Day Award. Bovenstaand het zeer vertrouwelijke bericht (CLASSIFIED!) speciaal aan de Viral Friday lezers via een F16 piloot.

Windows Live Hotmail

Windows Live Hotmail

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!