Viral Friday Week 12/2008

21 maart 2008, 04:09

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Bulgarian Idol: Ken Lee


De 29-jarige Valentina Hasan uit het dorpje Zvezdelina in Bulgarije is afgelopen maand met haar vertolking van Mariah Carey’s Without You bij het programma “Music Idol”, de Bulgaarse versie van Idols, een ware sensatie in eigen land en op internet geworden! Haar eigen interpretatie “Ken Lee” in de audities van de talentenjacht is in slechts twee weken meer dan 3 miljoen keer bekeken op YouTube. Ondanks dat ze volgende ronde niet haalde, kreeg de populaire Valentina van het programma een herkansing om het nummer nogmaals ten gehore te brengen.

Boston Dynamics: Big Dog


Een vierbenige robot van het Amerikaanse bedrijf Boston Dynamics is een grote hit op YouTube. BigDog, zoals het mechanische lastdier heet, is met geld van het Amerikaanse ministerie van Defensie ontwikkeld om de spullen van soldaten te dragen op ruig terrein. De robot weegt 120 kilo en kan volgens Boston Dynamics ongeveer veertig kilo extra dragen. Het muildier is in staat ruw terrein te bedwingen, waarbij rotsen, sneeuw en hellingen tot 35 graden geen probleem vormen. Het filmpje dat begin deze week op YouTube werd geplaatst, is inmiddels meer dan twee miljoen keer bekeken. (Bron: Tweakers, VPRO)

Awareness Test


Gorgeous Enterprises en WCRS uit Londen creëerde voor Transport for London de awareness campagne voor fietsers Do The Test, met de doelstelling het aantal gewonde fietsers in het verkeer te verminderen. Kort na plaatsing werd het spotje verwijderd door YouTube, vanwege copyright schending. Professor Daniel Simons van de Universiteit van Illinois vond het filmpje wél erg lijken op zijn idee uit 1999, die als instructie video op DVD wordt uitgegeven door Viscog Productions. Een woordvoerder van WRCS ontkent op BrandRepublic de copyright schending. Na overleg met YouTube is het filmpje weer te bekijken op de populaire videosharing site.

Case 1017


Een week geleden startte Eric Brody een videoblog, waarin hij o.a. vertelt over zijn nieuwe job, hoe verveelt hij is en hoe hij hoopt vrouwen te ontmoeten via zijn blog. Totaal onverwacht wordt hij ontslagen en naar huis gestuurd met een doos met zijn persoonlijke dingen. Thuis aangekomen vindt hij in de doos een video, gelabeld ‘case 1017’, een schokkerig gefilmde scene à la Cloverfield. Geruchten op o.a. Slash Film, The Next Web en in de YouTube comments suggereren dat het gaat om de remake van de Spaanse zombie horror film [Rec], met de titel Quarantine. (Bron: The Next Web)

The Kings of Youtube


De rappers Eric Ochoa, Tim Chantarangsu, Pedro D. Flores, makers van The Kings of Myspace, zijn na een afwezigheid van anderhalve jaar terug met een nieuwe rap video: The King of YouTube met special guest Milo Ventimiglia. De Tubedeedo Rap van het drietal is op YouTube na een week 1,2 miljoen keer bekeken.

Kotex Beaver


Een commercial van Kotex maandverband heeft afgelopen week in Australië voor de nodige ophef gezorgd. De TV reclame, met rating M (Mature), die pas ’s avonds na half 9 wordt uitgezonden toont een aantrekkelijk jongedame die de hele dag in de weer is met haar “beaver”. Het gewraakte filmpje eindigt met de voice-over: “You’ve only got one. So for the ultimate care down there, make it U.” De Australische Reclamecode Commissie werd met name afgelopen zondag (de dag na International Women’s Day) overstelpt met klachten over de Kotex tv-commercial, die ook op YouTube is te zien. Op de U by Kotex® site zijn ook behind the scenes beelden te vinden van de reclame.

Uit onderzoek van Kotex bleek dat de doelgroep maar liefst 181 alternatieve namen wist te noemen voor vagina. 94 procent gaf toe ook hun eigen vagina van een nickname te voorzien. De term “beaver” stond in het onderzoek op nummer 11 als meest genoemde term. (Bron: News.com.au)

Tipping Pot


Unilever’s Pot Noodle heeft in het Verenigd Koninkrijk voor St Patrick’s Day een virale spoof bedacht op de Tipping Point commercial van biermerk Guinness. Een scheet van een zatte bierdrinker in Westport Inn, is het startschot van omvallende pakjes sigaretten, aanstekers, mobiele telefoons, kliko’s, magnetrons, koelkasten en melkflessen, die uiteindelijk uitmond in een Pot Noodle moment. Cake uit Londen ontwikkelde de viral video. (Bron: Adfoblog)

MySpace: A Horrific Tale of Obsession


YouTube gebruiker therealPeilo plaatste precies een maand geleden de documentaire, MySpace: A Horrific Tale Of Obsession online, met de intentie de gevaren van MySpace te belichten. In het 7 minuten durende filmpje is te zien hoe Dan’s kleine broertje totaal verslaafd is geraakt aan het sociale netwerk MySpace.

Saaphyri’s Lip Chap


De 27-jarige Amerikaanse haarstyliste en actrice Saaphyri Windsor won in 2007 de VH1 reality show Flavor of Love Girls: Charm School. Met het prijzengeld, $50,000 (omgerekend zo’n 32.000 euro), lanceerde Saaphyri haar eigen unisex lipbalsem, genaamd Saaphyri’s Lip Chap.

Dell: IT Through The Decades


Dell’s virale campagne Betterin2008.com, met in de hoofdrol de sexy G4TV presentatrice Olivia Munn, probeert in te spelen op de jarenlange onkundige IT beslissingen van de Baby Boom generatie. De campagne wordt ondersteund door een komische virale video, waarin te zien hoe Mike’s (dé IT guy) adviezen stelselmatig genegeerd worden sinds 1978. (Bron: Duncans.tv)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!