Viral Friday week 34/2016: inkt en kunst van smog, skidmarks en konijntjes

26 augustus 2016, 13:00

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week inkt en kunst van smog, skidmarks en konijntjes. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

1. Pact | The Skidmark

We trappen de Viral Friday maar meteen af met een controversiële viralhit van ondergoedfabrikant Pact Apparel. In de ad wordt op een zeer doeltreffende manier aandacht gevraagd voor de maatschappelijke misstanden en milieuvervuiling die verbonden zijn aan de kledingindustrie. En hoe (tip: leg de bittergarnituur, maar even aan de kant als je besluit op de playknop te drukken). In dit controversiële concept ligt ook meteen de kracht van deze viralhit. De video is inmiddels al meer dan 35.000 keer bekeken.

2. Ray-Ban | Loudini by Conor & Tyler Byrne and Sounds by Car Seat Headrest

Zo, bijgekomen van de Pact video? Dan gaan we maar snel door naar de viralhit van zonnebrillenfabrikant Ray-Ban die deze week de tweede plaats pakt. In deze filmische productie zien we een goochelaar die ongetwijfeld betere tijden heeft gekend. Ondanks dat het leven het hem bepaalt niet makkelijk maakt, blijft hij trouw aan zichzelf tot het tij keert. Wat Ray-Ban precies wil bereiken met deze productie is niet helemaal duidelijk, maar de video – waarin de muziek waarschijnlijk een belangrijke rol heeft gespeeld in het succes – scoorde wel meer dan 7.000 views in een week tijd.

3. IKEA | Meet the stars of the new IKEA catalogue.

De Belgische tak van de Zweedse meubelgigant IKEA scoort deze week met een leuke video waarin ze de modellen die in de catalogus te zien zijn interviewen. De kwinkslag zit hem in het feit dat ze eigenlijk niet beseffen hoe beroemd ze worden. De catalogus zal namelijk door zo’n 220 miljoen(!) mensen bekeken worden. En dat maakt de modellen natuurlijk in één klap beroemd. “No pressure” zullen we maar zeggen. Inmiddels is de video al bijna 5.000 keer bekeken en wij verwachten dat daar nog heel veel views bij gaan komen.

4. Annie’s Homegrown | Brand Campaign – Anthem FB

Tja, een viralhit scoren doe je met schattige dieren. Dat zullen de marketeers van Annie’s Homegrown waarschijnlijk gedacht hebben bij de creatie van deze video. Om aandacht te vragen voor de biologische producten die zij aan steeds meer warenhuizen leveren hebben ze een horde konijntjes losgelaten in een supermarkt. Het resultaat: meer dan 3.000 views in een week.

5. Tiger Beer| Tiger presents Air-Ink

De Indonesische bierbrouwer Tiger Beer sluit deze week de Viral Friday af met het opvallende project Air-Ink. Omdat Indonesische steden kampen met smogoverlast is Tiger Beer de samenwerking aangegaan met ingenieurs en kunstenaars om kunst te maken van de smerige lucht. Samen zijn ze erin geslaagd om de lucht te filteren en van alle verzamelde roetdeeltjes inkt te maken. Het inspirerende resultaat van deze samenwerking scoorde inmiddels meer dan 1000 views in éen week tijd en dat is waarschijnlijk slechts het begin! Enjoy!

David Pedro
Social Media Community & Content Marketeer bij Mindshare Nederland

Mindshare is een mediabureau dat haar klanten dagelijks helpt bij het realiseren van een grote variëteit aan doelstellingen. Wij willen de leading business partner zijn voor onze klanten en helpen hun business te laten groeien. Via consumenten-, media- en merkinzichten - Big Data - helpt Mindshare de juiste media en middelen te selecteren om een doelstelling te behalen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!