Viral Friday week 17/2018: sportfrustraties, schoenentherapie en toekomstbeelden

27 april 2018, 07:00

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week video’s van Oakley, Nike, IKEA, Audi en Greenpeace.

It’s OK: One Obsession

1.535.979 views

Het is OK om je asociale en emotionele kanten zo af en toe naar buiten te laten komen om je sportieve ambities waar te maken, volgens de nieuwe Oakley reclame. Op ludieke wijze laten bekende atleten hun frustraties zien in sport om hun ultieme high te bereiken. De invulling van de reclame is voortgekomen uit een enquête die is gehouden onder amateursporters, hun motivatie en de manier waarop obsessies hun persoonlijkheid beïnvloeden. Leuk detail: de krachtige soundtrack is binnenkort ook te beluisteren op Spotify. Al 1,5 miljoen views binnen twee dagen!

Nike: Shoe Therapy

100.275 views

Heb je ook wel eens het gevoel dat je liefde voor sneakers een klein beetje doorslaat? Wellicht heb je dan ook een sessie nodig bij de ‘shoe therapist’ van Nike. De video is geinspireerd op een droom die marathonrenner Shalane Flanagan had, de nacht voordat zij de New York City Marathon rende (die ze overigens won!). Ze droomde dat iemand haar schoenen had gestolen en werd in paniek wakker. Deze inspiratie resulteert in een bijzondere video! Goed voor ruim 100.000 views.

IKEA: Ghosts

36.632 views

De gordijnen, bankkleedjes en kussens zijn niet zomaar stukken textiel in deze nieuwe commercial van IKEA. De eerste geesten, gekleed in een klassiek witte stof, komen een stil huis binnen. Zij bouwen samen een feestje, maar het feestje komt niet echt los. Tot er een aantal spoken in felgekleurde printjes het huis binnen komen en laten zien hoe je echt een feestje moet bouwen. Zo komt er toch veel meer sfeer in huis! Goed voor ruim 36.000 views.

Audi: R8 Spyder

7.319 views

Voor sommigen is autorijden niet alleen een manier van vervoeren, het is een onvervangbaar gevoel. Als je ervan houdt achter het stuur te zitten, kan de gedachte aan een toekomst waarin je alleen in autonome auto’s kunt rijden nogal somber lijken. Blijkbaar is Audi het ermee eens dat zelfrijdende voertuigen in de komende jaren misschien te saai zullen worden. Deze commercial, gefilmd door de bekende regisseur Craig Gillespie, suggereert subtiel dat in de autonome rij-toekomst alleen het rijden in oude auto’s leuk kan zijn. De commercial is goed voor ruim 7.000 views.

Greenpeace: Ocean of the Future

3.698 views

Dit is hoe de oceaan er in de toekomst uit komt te zien. En wie zijn de toekomst? Juist, de kinderen, dus waarom niet nu al de ogen laten openen. In deze commercial denken de kinderen naar een mooie aquarium te gaan, wat eindigt in de werkelijkheid. Geen vissen te zien, alleen maar vies, vuil plastic. Wat door ons, ja echt door ons, in de oceaan terecht is gekomen. Een goede eye-opener, die hopelijk bij veel mensen het besef creëert dat er iets moet veranderen. Net online en nu al goed voor 3.698 views.

Daphne Awad
Campaign Executive bij Mindshare

Campagne-executive bij Mindshare en verantwoordelijk voor de wekelijkse rubriek Viral Friday op Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!