Viral Friday 14/2019: Smartdogs, Underdogs en Zweedse zombies

5 april 2019, 14:00

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week de commercials van Apple, Dove, Land Rover, Geico en een zombie-achtige Zweedse apotheek.

Apoteket: Vi är experter på pollenallergi

Views: 15.856

Ik versta geen Zweeds en toch kan ik raden waar deze commercial over gaat. De Zweedse apotheker Apoteket laat in een zombie-achtige commercial zien wat er gebeurt met mensen met pollenallergie wanneer ze niet de juiste medicijnen hebben. Het is natuurlijk extreem uitvergroot (mensen veranderen niet echt in zombies), maar ik kan mij voorstellen dat het af en toe wel zo voelt.

Dove: Project #ShowUs

Views 41.081

Dove geeft aan het begin te zijn van echte schoonheid. Al meer dan tien jaar maakt het merk van schoonheid een bron van zelfvertrouwen in plaats van een reden voor onzekerheid. En dat zal het blijven doen… Dit is ook terug te zien in de nieuwe campagne. Zeven op de tien vrouwen voelt zich nog steeds niet vertegenwoordigd in media en reclame. Daarom onderneemt Dove actie met Girlgaze Photographers, Getty Images en vrouwen van over de hele wereld om Project #ShowUs te creëren. ’s Werelds grootste fotobibliotheek om schoonheidsstereotypen over de hele wereld te verbrijzelen. Het laat vrouwen zien zoals ze zijn, niet zoals anderen denken dat ze zouden moeten zijn.

Geico: Smartdogs

Views 5.098

Een op de drie crashes wordt veroorzaakt door mensen die afgeleid zijn door hun mobiel. Geico’s presenteert de nieuwe oplossing voor dit probleem. Het antwoord? Smartdogs. De Smartdog is getraind om de smartphone uit je handen te meppen terwijl je achter het stuur zit. De honden zijn zo goed getraind dat ze niet alleen de smartphone tijdens het rijden pakken maar ook op elk ander moment. Dus misschien niet de beste oplossing, maar wel een juiste oplossing om aandacht te trekken voor het probleem.

Land Rover: de eerste advertentie voor honden

Views 27.987

Twee dagen na 1 april lanceerde Land Rover een bijzondere campagne. Namelijk eentje waarbij de Land Rover Discovery een speciale geur verspreidt die honden lokt, en daarmee ook hun baasjes. Deze auto is door de grote laadruimte en hele rits aan speciale opties ideaal voor hondenbezitters. Om dat uit te lichten heeft de autogigant deze opmerkelijke commercial ontwikkeld. Land Rover is op het idee van deze commercial gekomen doordat honden een eigenschap hebben die ook de Discovery kenmerkt: avontuurlijk ingesteld en niet bang om de gebaande paden te verlaten.

“Land Rover lanceerde zijn opmerkelijke campagne twee dagen na 1 april”

Om de honden zo makkelijk en comfortabel mogelijk te vervoeren kwam Land Rover in 2018 al met de speciale Pet Packs. Dit is een accessoire-lijn met onder meer een speciale waterbak die niet kan overlopen, een in ruitmotief gestikte, gewatteerde mat, een draagbaar spoelsysteem, een scheidingsrek en een rubberen vloermat. Met een speciale loopplank hoeven de beestjes bovendien niet in de bagageruimte te springen, maar lopen ze gemakkelijk omhoog.

Apple: The Underdogs

Views: 990.714

Apple heeft een video gelanceerd onder de titel ‘The Underdogs’, als onderdeel van de campagne ‘Apple at Work’. De korte film laat zien hoe werknemers Apple-producten kunnen gebruiken om beter samen te werken en hun productiviteit te verhogen. In de video zien we medewerkers producten gebruiken zoals de iPad Pro met een Apple Pencil en een MacBook Pro om een prototype te maken voor ronde pizzadozen. Leuk weetje: Apple gebruikt zelf ronde pizzadozen, gemaakt in de video, voor pizza’s die worden afgeleverd bij Apple’s Caffè Macs.

Luka van Rijn
Exchange Campaign Executive bij Mindshare

Campagne-executive bij Mindshare en verantwoordelijk voor de wekelijkse rubriek Viral Friday op Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!