Viral Friday 11/2019: Zidane en Beckham, genderneutraliteit en Reebok’s nieuwste campagne

15 maart 2019, 13:30

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week de commercials van Reebok, Vicks, Skoda, Adidas en Elan.

Reebok: Storm The Court

110.353 views

Reebok gooit het met deze campagne over een hele andere boeg. De mysterieuze video is gemaakt door Venables Bell & Partners. Reebok draaide vorig jaar nog verlies en hoopt met een nieuwe aanpak zichzelf weer op de kaart te zetten bij generatie Z. Hiervoor zette Reebok zichzelf neer als fitnessmerk. De campagne oogt nogal donker en heeft iets weg van een horrortrailer. Het is niet helemaal duidelijk wat de campagne vertelt over de nieuwe aanpak van Reebok, maar het is in ieder geval wel een boeiende video.

Vicks: Just A Boy #TouchOfCare

7.606.257 views

De afgelopen paar jaar heeft Vicks’ ‘Touch of Care’-campagne de ogen in de regio Azië-Stille Oceaan (APAC) geopend. Discussies over kwesties die als taboe worden gezien, zijn op gang gebracht. P&G vertelde in 2018 het waargebeurde verhaal van een geadopteerd kind met een zeldzame huidaandoening. Een jaar eerder van een transgender moeder en haar geadopteerde dochter. Dit keer vertelt Vicks in een 4-minuten durende video het verhaal van een Filipijnse jongen die is geboren met HIV. Hij is opgevoed door Agnes, een vriendin van de familie. De campagne is gekoppeld aan project Red Ribon en het Duyan Project. Een waargebeurd verhaal, erg indrukwekkend!

Škoda: Doug the Dog

109.965 views

Waar gaat dit naar toe? Gedurende de commercial wordt het mij niet duidelijk waar de adverteerder op doelt. Pas bij de uitleg wordt het helder. Als je Frans een beetje goed is, in ieder geval. Een hondenriem in de auto klinkt als een goed idee. Als wij een riem om moeten, waarom de hond dan niet? Een nuttig accessoire waar Skoda op in speelt met een hond in de hoofdrol. Maar om je beste vriend nou een projectiel te noemen…

Adidas: 25 Years of Predator

189.100 views

Twee voetballegendes, Zinedine Zidane en David Beckham. Ter promotie van de ’25 years of Predator Pack’, een collectie van voetbalschoenen en kleding geïnspireerd door de twee oud-profs, laat de commercial zien hoe ze samen een aantal video’s bekijken van professionele – en amateurvoetballers om uiteindelijk te beslissen wie een paar nieuwe schoenen wint. Aan het eind van de commercial zie je dat Beckham Paul Pogba een berichtje stuurt om hem te vertellen dat hij een paar schoenen heeft gewonnen.

Elan: The Unbias Button

3.772 views

Deze video heeft weinig views en is eigenlijk geen viral, maar het is wel een hele mooie campagne. Vertaalmachine ElaN heeft een ‘unbias’ button gelanceerd om meer genderneutrale opties van bepaalde mannelijke dan wel vrouwelijke woorden te bieden. Seksespecifieke woorden zijn in onze samenleving en werkomgeving nog heel normaal (bijvoorbeeld ‘fireman’), ondanks dat er genderneutrale opties zijn (‘firefighter’). ElaN vindt het belangrijk dat mensen genderneutraliteit omarmen en hoopt uiteindelijk op een taalevolutie waar genderneutrale opties heel normaal zijn. Het bedrijf daagt ook hun allergrootste concurrent, Google Translate, uit om te volgen.

Luka van Rijn
Exchange Campaign Executive bij Mindshare

Campagne-executive bij Mindshare en verantwoordelijk voor de wekelijkse rubriek Viral Friday op Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!