Verliest Nederland de slag om nieuwe media?

Verliest Nederland de slag om nieuwe media?

Jonathan Marks: Reflections on Amsterdam New MediaGisteravond zinspeelde Michiel Buitenlaar, senior vice-president Consumer bij KPN, er al op in zijn presentatie tijdens Amsterdam New Media en ook tijdens de discussie na afloop kwam de vraag naar voren. Waar staat Nederland als het gaat om nieuwe media? Moeten we ons vooral richten op techniek, distributie of creatie?

Ik heb na afloop een interessante discussie gevoerd met Jonathan Marks, Broadcast Insultant, en al geruime tijd werkzaam vanuit Nederland. Interessant omdat veel Nederlandse bedrijven en overheden geen lef hebben en blijkbaar niet zien wat er gaande is in deze globaliserende markt. Jonathan is vooral werkzaam voor buitenlandse broadcast-organisaties en heeft daardoor een andere (betere?) kijk op waar Nederland nu eigenlijk staat. Op zijn weblog Critical Distance geeft Jonathan een reflectie van de afgelopen dagen. Een kort maar krachtig betoog dat ons Nederlanders toch aan het denken zou moeten zetten!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Ik kan me erg vinden in de opmerkingen van Jonathan Marks. Nederland is veels te terughoudend in het nemen van risico's op dit gebied. Naar mijn idee heeft het ook met de subsidie klimaat te maken die in ons land heerst.

    Wanneer experimentele projecten worden opgezet durven bedrijven minder snel kapitaal te investeren, omdat er ‘altijd wel een subsidie potje te vinden is’. Als je kijkt naar Amerika zijn kapitaal injecties uit het bedrijfsleven in conceptuele projecten veel gebruikelijker. Kijk naar de miljoenen die Adam Curry ophaalde voor podcasting of naar de website www.thefacebook.com Een project van studenten die onlangs miljoenen aan investeringen hebben binnengehaald. Kapitaal om mee te spelen en om tot nieuwe concepten te komen.

    Persoonlijk merk ik het in mijn eigen project www.butterflyproject.nl. In Engeland of Amerika kunnen gelijksoortige projecten overleven dankzij investeringen en subsidies. In Nederland is op het gebied van internet weinig subsidiemogelijkheden en investeren wordt niet interessant gevonden. Misschien is het ook wel het economisch klimaat. Maar naar mijn idee is het een instelling van Nederlandse bedrijven.

    Als conceptontwikkelaar mis je meestal het kapitaal en bedrijven willen niet investeren in concepten. Een vicieuze cirkel waar je niet uit kan komen zonder durfkapitaal.

    geplaatst op
  • Hier mijn reactie op Jonathan Marks die ook hier past:

    I just had a discussion with two people how recently finished their end paper on interactive advertising. They told me that they were amazed at how well they were recived during their reserach period in London (by Skye and others). Yet they mostly found closed doors in Holland.

    Yes there are not enough guts in modern media development, where are the ideas, the execution and the money? Talpa didnt know how important middleware is..

    But better yet. you see this, I see this, but what can we do? The industry needs to be supported, educated or even inspired. The same goes for the government and advertisers.

    Who's is in to start a digitale TV group aimed at promoting this up and coming next step, organizing mutual benefits like the red button campaign and ensuring that the lessons learnt else where are used as a starting point.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.