Verjaardagsalarm voor Messenger vrienden

Verjaardagsalarm voor Messenger vrienden

Dankzij verjaardags-alarm.nl vergeten ruim 600.000 mensen nooit meer een verjaardag en kunnen zij hun vrienden een kaartje, boeket, chocolade of abonnement op een blad sturen. Drie dagen voorafgaand aan de verjaardag van de jarige ontvang je een reminder via e-mail. Genoeg tijd dus om in de resterende dagen een leuke attentie te kopen voor de jarige.

Het aardige van dit concept is dat het Live Messenger (voorheen MSN Messenger) koppelt. Op verjaardagsalarm.nl klik je op ‘MSN’. Je logt op deze pagina in (gaat dus niet naar Messenger; zie hierboven). Vervolgens verschijnen hier je vrienden en kan je ze met één klik uitnodigen. Als ze accepteren, staan ze direct in jouw kalender. Dat is volgens mij een concept dat ik nog nooit eerder heb gezien, dat volgens mij eerder niet mocht (van MSN; maar nu blijkbaar wel) en dat véél meer merken zouden kunnen gaan gebruiken. Toch bestat het al een aantal maanden en blijkbaar is het op de grote marketingblogs er tussendoor geglipt maar het is nog niet te laat, bij deze dus.

Op de site van Advance, de bedenkers van dit concept, staat:

Verjaardagsalarm heeft inmiddels 613.000 deelnemers, wat op jaarbasis ruim 12.260.000 contactmomenten oplevert. Contact in de vorm van een mail om de deelnemer te helpen herinneren aan een jarige en een attentie te sturen. Dat deze mails als relevant worden ervaren blijkt uit het feit dat 80% van de deelnemers de mail leest. Gemiddeld heeft een deelnemer bijna tien personen in zijn of haar verjaardags-kalender staan. Verjaardagsalarm is ontwikkeld door mediabedrijf Advance in samenwerking met TPG Post.

Deze functie zou een eigenlijk een onderdeel moeten zijn van social networks zoals Hyves, Spaces of het Amerikaanse MySpace.  Deze merken, ik noem ze personal contact brands i.o., faciliteren onderling contact. Toevallig vorige week een analyse over geschreven. En juist het helpen bij verjaardagen is daar natuurlijk een onderdeel van. Straks loop je over straat en word je herinnerd dat je moeder binnenkort jarig is en dat er bij dat winkel nu precies rechts om de hoek iets leuks voor haar te koop is. En speciaal voor jou met korting omdat je altijd via dit personal contact brand je laat tippen. Dat kan Hyves gaan doen, Spaces, maar zelfs verjaardags-alarm zelf als het het roer omgooit en zélf uitgroeit tot een personal contact brand. (moet er nog wel e.e.a. gebeuren).

Daarnaast denk ik dat veel andere merken dit mechanisme zouden kunnen gaan gebruiken. Alles wat met virals te maken heeft (video’s, games muziek) zou van dit mechanisme gebruik moeten kunnen maken. Merken als marktplaats (koppelen van trusted relations, mensen die je vertrouwd), e-commerce shops als Bol.com (niet alleen: mensen die dit kochten, maar ‘jouw vriend Henry’ heeft dit ook en het bevalt erg goed), maar ook reismerken (Silvia, een vriendin van jouw vriend Frits, is hier vorig jaar geweest en ze vond het erg leuk) zouden dit mechanisme van via-via aanbevelingen moeten kunnen gaan gebruiken. Hier gaat nog veel gebeuren. Ik laat me graag verrassen.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 36 reacties op dit artikel

  • Leuk detail: ook de ABN Amro bot mocht mijn verjaardag weten. Ik kreeg echter een keurige mail dat dit alleen voor Saldo informatie was. Ik denk dat de CRM afdeling dit wel ziet als een gemiste kans. :-)

    geplaatst op
  • Nou, nou, nou, "Advance, de bedenkers van dit concept"....

    Jippy.com van de roemruchte Boris Veldhuyzen van Zanten doet dit al jaren en heeft iets van een miljoen gebruikers. Merkwaardigerwijs heeft hij er nooit echt iets mee gedaan, ondanks aankondigingen dat ie dat zou doen.

    In een site als Hyves zitten verjaardagsreminders al vanaf het begin ingebakken.

    geplaatst op
  • Eind jaren negentig waren ze er al de verjaardagalerts; wat maakt deze nu zo bijzonder Erwin?

    Het enige verschil met destijds is dat we nu een krtische massa hebben (nagenoeg iedereen online) waardoor het nu wel een succes is.

    geplaatst op
  • @Marco: 'wat maakt deze nu zo bijzonder Erwin?': De koppelingen met Messenger. Dat maakt het bijzonder krachtig en aansluitend bij de beleving van de consument van vandaag. Dat maakt van deze toepassing een mogelijk succes.

    Daarnaast zie ik nu voor de merken van vandaag allerlei toepassingen. Toepassingen die vijf jaar geleden nog totaal onrealistisch waren. Nu is het moment ze op te pakken. En daarom hier aandacht voor dit iniatief.

    geplaatst op
  • "Deze functie zou een eigenlijk een onderdeel moeten zijn van social networks zoals Hyves"

    De koppeling met Messenger is echter iets wat al veel langer gebeurd bij websites, Hyves zendt bijvoorbeeld op deze manier uitnodigingen uit en ze hebben tevens verjaardagsalerts

    geplaatst op
  • Snap ik niet. Wat ik nu wel zie op Hyves is: 'nieuw!, verjaardagskalender'. Daar zie ik een prima kalender met fotootjes van de jarigen. Als ik echter op de foto's klik kom ik gewoon op de profielpagina's. Hier zou het verjaardags-alarm in moeten passen.

    Ik zie geen koppeling met Messenger. Kan je me anders ff helpen in mijn zoektocht :-) ?

    geplaatst op
  • Als je het dan helemaal goed wil doen moet je een interface maken met Live Alerts of een bot bouwen die je een seintje geeft in natuurlijke taal dat er een verjaardag aan zit te komen:

    Hoi Edwin, Peter is over 3 dagen jarig heb je al een kadotje voor hem gekocht, hier een paar kadotips:

    URL, URL, URL

    En de bot heeft dan uiteraard eerst tegen peter gezegd:

    Hoi Peter je bent bijna jarig wat zou je graag van je vrienden voor je verjaardag willen hebben?

    En dan dus een match aanbrengen tussen wat Peter voor zijn verjaardag wil hebben en de links die ik krijg te zien bij de reminder voor Peter zijn verjaardag. En uiteraard als ik antwoord dat ik al een kao heb gekocht voor Peter moet de bot aan mij vragen wat heb je gekocht en dan in de reminders voor andere vrienden van peter daar weer rekening mee gaan houden. Of dat ik de bot kan vragen of Peter nog wensen heeft voor zijn verjaardag.

    Kijk dan ben je vernieuwend bezig.

    geplaatst op
  • Deze functie zat overigens standaard in ICQ ingebakken. Maar die is door MSN van het toneel afgedrukt. Gemiste kans voor MSN dus?

    geplaatst op
  • @Edwin van Lun: Dat verjaardagsalarm heeft Hyves ook al. Je kunt (via Mijn Menu > Notificaties) aangeven of je een verjaardagnotificatie wilt ontvangen. Je kunt dat alarm dan krijgen in je Hyves-mailbox én in je eigen mailbox.

    Daarnaast zijn er al veel sites waarbij je direct je contactenlijst van MSN/Hotmail, Yahoo, Gmail kunt gebruiken om je vrienden ergens voor uit te nodigen.

    Je zegt trouwens dat 80% van de mensen de verjaardagsalarm e-mail leest. Bedoelt Verjaardags-alarm.nl daarmee dat 80% van de mensen die de mail ontvangt ook doorklikt? Want het percentage lezers lijkt me moeilijk meetbaar. Ik heb me overigens afgemeld voor de service, al die e-mails werd een beetje vervelend. Ik zet gewoon alle data in mijn telefoon, gesynchroniseerd met Outlook.

    geplaatst op
  • Ik geloof niet dat MSN hier toestemming/speciale toegang voor heeft gegeven. Maar met een username en PW kan je 'gewoon' met een scripje op het Messenger netwerk inloggen en de vriendenlijst ophalen van iemand.

    geplaatst op
  • Yvo heeft helemaal gelijk, dit is niet officieel. En ook zeker niet aan te raden aangezien je nooit precies weet wat er met je (inlog)gegevens kan gebeuren.

    Overigens is Hyves ooit wel begonnen met een dergelijke functie. Je gaf je inloggegevens en Hyves veranderde dan automatisch je schermnaam. Die functie bestaat volgens mij nu niet meer.

    Microsoft is dit soort dingen langzamerhand wel op een veiligere manier aan het mogelijk maken, kijk bijvoorbeeld naar Windows Live Contacts Control.

    geplaatst op
  • Nieuw is het zeer zeker niet. http://www.birtdayalarm.com past dit principe al vele jaren toe. Zoals met zoveel dingen is het dus gewoon weer afkijken.

    geplaatst op
  • Birthdayalarm met een -h-, anders krijg je een site met reclame.
    Bij die site kun je verjaardagen trouwens nooit meer vergeten, want je krijgt in de dagen voor een verjaardag maarliefst 3 herinneringen, kijk dat slaat dan ook weer een beetje door.

    geplaatst op
  • @Edwin: "kijk dan ben je vernieuwend bezig". Fijn plan!

    @Savage: gemiste kans MSN: denk dat MSN dit wel weer op gaat pakken. Dit is echter een andere manier van denken van exploitant-adverteerder, dus het zal nog even duren.

    @Ymo: Als dit niet via MS loopt, is het idd bij phishing. Met dat username/password kan verjaardags-alarm dan bvb ook mijn space veranderen of mijn status regel. Dat zou wel heel raar zijn. Dat zou wel eens een juridische staartje kunnen krijgen. Ik ga Microsoft eens vragen..

    @Yme: Hyves heeft dit gehad, daar doelde ik ook op, maar dat zit er nu niet meer in idd. Maar volgens mij werd dat toen verboden door Microsoft, weet ik echter niet zeker. Live Contacts Control krijg ik niet aan het werk maar het lijkt erop dat Microsoft dit gaat oppikken.

    @Bjorn/Jorn: het gaat niet om het herinneren aan de verjaardagen, maar om de koppeling met een social network.

    Ik denk overigens dat personal contact brands zo slim worden dat ze van je 300 contacten weten wie belangrijk voor je zijn en bij die contacten je helpen herinneren. Anders blijf je idd bezig met reminders lezen. Een kwestie van tijd...

    geplaatst op
  • Op http://www.funkybabes.nl gebruiken wij een soortgelijke systeem. Leden kunnen al een geruime tijd, via msn hun vrienden uitnodigen om zich lid te maken op Funkybabes/Funkyhunks.

    Zie voor meer info http://www.funkybabes.nl/msnlist.php

    geplaatst op
  • @ Emanuel

    Wij zien in de Eccky mailbox inderdaad heel erg veel uitnodigingen binnenkomen om lid te worden van Funkybabes. Ook van verjaardags-alarm overigens. Nou zijn Eccky's virtuele kindjes, dus die gaan bij jullie geen profiel aanmaken;-)

    Dus rijst bij mij de vraag of jullie gebruikers zich wel echt bewust zijn van alle uitnodigingen die uit hun naam verstuurd worden, of dat ze er 'ingeluisd' worden....?

    geplaatst op
  • Het is voor je persoonlijke brand niet zo moeilijk om te kijken naar je chats en dan bij te houden met wie je vaak chat, die personen zullen dus dan wel belangrijk voor je zijn. Uiteraard moet je je contacten ook zelf kunnen taggen met een kenmerk voor het geval je het contact wel belangrijk vind maar niet vaak spreek op MSN.

    Hoe lang zou het trouwens duren eer we MSN WLM (Windows Live Messenger) gaan noemen.

    Het importeren van je contacten uit MSN wordt door meer services gedaan, ik vind het altijd erg gevaarlijk om daar mijn account voor te lenen, het beste is om daarna direct je wachtwoord aan te passen. Helaas is dat bij MSN niet zo eenvoudig te vinden waar dat zit.

    geplaatst op
  • @Edwin: het gaat niet alleen om chatten, maar ook krabbelen, e-mailen, (in toenemende mate) ook bellen en zelfs afspraken in de fysieke werelden. Maar het begint misschien bij chatten.

    @Yme: denk je dat Microsoft een service gaat maken (a la Passport) waarbij je een permanente link kan aanmaken naar je Live contacten-vriendenlijst? Dan hoef je die nl. maar één keer aan te maken. Misschien alleen voor (betaalde) premiumaccount holders, anders moet je gewoon elke contactje zelf invoeren of exporten/importeren/blijven synchroniseren.

    @Edwin: trouwens WLM vs MSN. Ik denk dat we het op termijn Live gaan noemen of Messenger maar zeker geen WLM. Dat wordt nergens zo gecommuniceerd, en het is ook geen leuk koosnaampje. Het zal wel Messenger worden in de volksmond, denk ik.

    geplaatst op
  • Yme bosma de inlog-gegevens worden rechtstreeks doorgestuurt naar hotmail, gmail of yahoo. De jongeren krijgen zelf een lijst met hun contactpersonen voorgeschotelt, waarna ze kunnen kiezen wie ze wel of niet een uitnodiging sturen.

    Door uitnodigingen te sturen kunnen leden prijzen winnen, en bouwen ze natuurlijk hun vrienden-netwerk uit.

    geplaatst op
  • @ Emanuel

    Hoe weet ik als gebruiker dat jullie de gegevens niet bewaren dan? En dat jullie al mijn contacten niet ergens opslaan om ze vervolgens voor andere doeleinden te gebruiken?

    @ Erwin
    Een van de redenen waarom je zult zien dat social network diensten met open API's komen is juist om dit soort dingen te faciliteren. Zo ook MS, al is dat nog niet zo concreet aangekondigd. Maar dan wel op een voor de gebruiker veilige manier.

    Daarom is Microsoft bijvoorbeeld (maar ook vele anderen) bezig met Windows CardSpace welke het mogelijk maakt je te authenticeren en data vrij te geven op een website zonder dat die gegevens door diezelfde website 'afgevangen' kunnen of hoeven te worden.

    geplaatst op
  • @Yme: social network diensten met open API's .... yes yes. Weet ook dat t bij Hyves hoog op het verlanglijstje staat. Weet jij toevallig al social networks (in de definitie van gelinkte vrienden) waarbij er al API's zijn en al toepassingen?

    geplaatst op
  • Ik was in Nederland nummer 2 met het concept (volgens mij). In de tijd dat De Digitale Revolutie nog op televisie was met Michael Pilarzick is er een keer een hele uitzending gewijd aan een bedrijf dat hetzelfde deed. (soortgelijke naam als ananova) Wie weet het nog.

    Mijn toenmalige site (happie.nl (spreek uit happy), inmiddels offline) heeft nooit de credits gehad die het verdiende. Er heeft een PHP programmeur zoveel onbetaalde tijd in gestoken om dat idee voor me uit te werken, erg jammer. Ben er uiteindelijk mee opgehouden. De 1000 leden bleken het topje van de berg waar niet overheen te komen was.
    Het viel me toendertijd op dat bedrijven nogal huiverig waren om met je samen te werken. Zo wilde bijvoorbeeld bol.com onder geen beding meewerken, het leek mij toendertijd leuk om mensen ook meteen een cadeau te laten kopen voor de jarige, TPG voor het versturen van kaarten wilde ook niet meewerken om een implementeerbaar systeem te ontwikkelen enzovoorts.


    Overigens is http://www.jarig.nl vlak na de lancering van mijn site begonnen met eenzelfde soort dienst, jarig.nl bestaat nog steeds.

    Leuk te zien dat er nu dan toch een site is die wel redelijk succesvol is met eenzelfde concept.

    geplaatst op
  • @Rob M. (geen achternaam?): Het gaat bij dit soort toepassingen om volume. Dit volume is er inmiddels in Social Networks. Ik denk dat het nu opgepakt gaat worden.

    geplaatst op
  • Het toevoegen van Messenger/Hotmail adressen in Verjaardagsalarm, Hyves & Funkybabes is niet door ons goedgekeurd. Zoals Yme al aangaf is het voor de gebruiker niet veilig, want je stuurt je inloggegevens niet naar Microsoft, maar naar de site-beheerder. Je moet er maar op vertrouwen dat hij/zij die gegevens alleen maar doorstuurt naar Microsoft en er zelf niets mee doet, maar hier heb je als gebruiker totaal geen zicht op.

    Het gebruik van ons logo (bij Hyves & Verjaardagsalarm) doet vermoeden dat Microsoft hier iets mee te maken heeft. Het is feitelijk phishing. Bij deze alvast een verzoek aan die partijen om onze logos te verwijderen.

    De contactgegevens van onze gebruikers zijn de ruggegraat van de Windows Live diensten. Het is dan ook van groot belang dat de veiligheid van deze gegevens gegarandeerd is. Als een derde partij hier misbruik van maakt via een dergelijke phishing constructie, brengt dat direct schade toe aan het vertrouwen in onze Windows Live diensten (denk aan eBay & Postbank). Het grote verschil met phishing bij de Postbank & eBay is, dat Verjaardagsalarm & Hyves hier geen kwade bedoelingen mee hebben.
    Deze discussie maakt mij echter wel duidelijk dat wij hier vanuit Microsoft serieuzer naar moeten kijken.

    Wellicht is het voor Verjaardagsalarm en de anderen wel mogelijk om met CardSpace of LiveID dezelfde service te bieden, zonder dat de integreriteit van onze contacten-database in gevaar komt.

    @Erwin: WLM vs MSN: als straks Hotmail ook Windows Live Mail heet, hangen al onze grote diensten onder het "Windows Live"-merk. Hoe mensen het gaan noemen weet ik niet. Naar mijn mening maakt "live" of " liven" de grootste kans, maar of we de Van Dale ermee gaan halen....
    Live is echter als merk niet te beschermen, dus dat gaan we vrijwel zeker niet vanuit Microsoft gebruiken.

    geplaatst op
  • @ Erwin van Lun: Bewust geen achternaam hier op de reactiepanelen, geen zin in nog meer Google zoekresultaten op mijn volledige naam.
    Wat je zegt klopt, ik was te vroeg, velen waren te vroeg. Toch jammer maar wel weer wat geleerd.

    geplaatst op
  • Arnout vanaf wanneer kunnen webmasters gebruik maken van CardSpace of LiveID?

    geplaatst op
  • @Arnout (van Microsoft): bedankt voor je reactie! "Hoe mensen het gaan noemen weet ik niet. Naar mijn mening maakt "live" of " liven" de grootste kans": Ideetje: waarom maak je in Messenger niet een poll (in het ad-vak): hoe gaan we straks MSN-nen noemen? Kondig je op een leuke manier aan dat er naamswijziging heeft plaatsgevonden.

    @Rob M.: geen volledige naam: da's wel een punt eigenlijk. Ik ontmoet steeds meer mensen die zich willen 'ontgoogelen'. Tegelijkertijd vind ik dat je op professionele blogs recht hebt om te weten wie er reageren en welke achtergrond die mensen hebben. Daar moeten we eens wat op bedenken. Gifje of zo?

    geplaatst op
  • @ Erwin van Lun: volgens mij bent u logger hier? Dan kunt u net als uw collega Ludu Raedts mijn gegevens inzien en als u wilt een mailtje sturen. Buiten dat denk ik niet dat een gifje mij kan helpen, heb het nogal tegen bepaalde bezoekers die hier sporadisch binnen komen om te reageren onder allerhande namen. U snapt welke bezoekers ik bedoel? Heb zelfs het lef niet om naar het weblog waarvan ik de bezoekers bedoel te linken, kunt u nagaan.

    geplaatst op
  • Hi Rob. Dit is nogal cryptisch 'bepaalde bezoekers'. Bedoel je de spambots die refereren naar spamblogs, porno e.d. Of bedoel je niet-marketing professionals die toevallig via Google zijn binnengekokmen? Ik wil het graag weten omdat ik zelf groot voorstander ben van het geregistreerd lidmaatschap van MarketingFacts (en de grote marketingblogs i.h.a.) . Alleen members kunnen dan reageren, waardering uitspreken (1-10 voor postings en commentaar) maar in principe wel zichtbaar voor derden.

    geplaatst op
  • @ Erwin van Lun: Ik bedoel de bezoekers van dit weblog. Daar heb ik in het verleden ontzettend last van gehad. Telefoontjes op de raarste tijden, e-mailtjes van duizenden nieuwsbrieven, ik ben er net vanaf.
    Wat me opvalt is dat mensen die enkel hun voornaam hier gebruiken op MF minder argwaan wekken dan ik met 1 letter van mijn achternaam. Komt dit omdat u deze mensen kent?

    geplaatst op
  • Hi Rob,

    Ik weet niet hoe vaak je op MF komt, maar als je regelmatig komt dan ga je namen herkennen. En vaak ontmoet je die mensen dan later weer in het echt. Bijvoorbeeld bij een marketingfactsborrel of een willekeurig ander event in ons vakgebied. Het is zowel in de discussie online als in de echte wereld praktisch om voor- en achternamen te weten, al is het alleen maar om verwarring te voorkomen. Als ik nu ergens een Rob Mantel tegen het lijf loop, denk ik niet direct aan jou.
    Daarnaast is het gewoon een relatief kleine wereld. Hooguit enkele tienduizenden mensen met een actieve kern van hooguit 1000 man. Daar ken je op een moment heel veel mensen van. Dat is een totaal andere groep als GeenStijl waar mensen elkaar niet kennen en niet nooit zullen leren kennen en dus de onderlinge omgangsregels minder netjes zijn: 'je ziet ze toch nooit meer'. Op MF is dat anders.

    Tenslotte is je mail adres achterlaten nooit slim. Die worden dankbaar 'geoogst' door spamkoningen en gaan je vervolgens plat spammen. Dat heeft nix met het weblog te maken. Aangemeld bij Google of op een andere wijze publiek bekend betekent: je e-mail adres kan iedereen weten. Je kan beter een link maken naar je website. En zoals je ziet, doen alle mensen hierboven dat ook.
    Erwin

    geplaatst op
  • @ Erwin van Lun: en zie hier..!

    geplaatst op
  • Gaat het om 613.000 aangemelde gebruikers, of 613.000 evenementen?

    Op Zuzu.nl worden ruim 2 miljoen evenementen bijgehouden...

    geplaatst op
  • Hoe kan je eigenlijk je acount bij verjaardagsalarm verwijderen?
    Er is een vriendin die altijd maar mails krijgt voor daar aan te melden maar omdat ze die niet accepteert, blijven die mails dus komen.
    Hoe kan je dus je acount verwijderen of is dat niet mogelijk???

    °Lien°

    geplaatst op
  • Waarom zou je de herinneringen op je mail willen ontvangen als je ze ook gewoon op je mobiel kunt krijgen? http://www.gratisverjaardagssms.nl is eigenlijk het zelfde als verjaardagsalarm alleen krijg je bij gratisverjaardagssms.nl ook nog een gratis herinnerings-sms als je dat wilt.

    geplaatst op
  • Wanneer je diverse personen met ,n zelfde email adres wil toevoegen,,
    Dan gaat dat niet,,,Wat is daar de REDE,,OF DE OORZAAK VAN.
    Het kan toch niet zo zijn dat iedereen maar ,n eigen email adres moet gaan aan maken..
    Kan iemandt mijn vraag beantwoorden..
    Bedankt. Rene..

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.