Je bekijkt een artikel van SUE
partner

Vergelijking is niet altijd de dief van geluk

Als je gedrag van andere mensen wilt beïnvloeden dan kan vergelijking een krachtige techniek zijn.

SUE
1 november 2022, 10:53 983 x gelezen

We zijn namelijk constant bezig om onszelf met andere mensen te vergelijken. Bewust maar ook onbewust. Dit komt doordat mensen graag bij een groep willen horen. Door op andere mensen te letten zul je snel je gedrag aanpassen op die van de groepsnormen. Dit gebeurd vooral vaak met mensen die dicht bij ons staan of bij mensen waarvan hun gedrag of mening belangrijk voor ons is.

Wist je dat mensen minder water verspillen thuis als ze het waterverbruik van de buren kunnen zien? Dit is een mooi voorbeeld van hoe je sociale vergelijking kan inzetten om gedrag positief te beïnvloeden. In een experiment bleek het dat dit ook bij doktoren zo werkt. Waneer ze geïnformeerd werden over hoe vaak collega’s medicijnen voorschreven, werd het aantal overbodig voorgeschreven medicijnen bij deze doktoren ook verminderd.

Hoe kan je dit zelf toepassen? Misschien heb je wel eens het idee om in je lunchpauze een stukje te gaan wandelen. Vaak mislukt dit plan. Zelfs als je een stappenteller hebt, zal dit vaak niet motivatie genoeg geven om naar buiten te gaan. Dit komt doordat dit gaat om individuele feedback. In een experiment werd dit onderzocht. Er waren twee groepen. Groep 1 kreeg alleen individuele feedback over het aantal stappen dat ze zetten op een dag. Groep 2 kreeg ook feedback over het aantal stappen dat collega’s hadden gezet. Het resultaat was duidelijk. Door social comparison zette groep 2 wel 1020 meer stappen per dag dan groep 1.

Vergelijking kan ons als mens dus in actie zetten. Zeker als we onszelf herkennen in het gedrag van anderen.

Meer praktische tips? Bestel hier ons boek: De Kunst van Gedrag Ontwerpen!

We’re SUE | Behavioural Design. We are a consultancy, academy and research agency for behavioural change. Whether you need a behavioural expert or want to become a behavioural expert yourself: you’re at the right place. In other words, whether you want to inject behavioural science into one of your projects or you wish to master Behavioural Design, we can help you out. We specialise in the applied science of influence, leveraging this mind-shifting know-how into strategies, products, services, campaigns or policies that people will embrace.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!