Veilig Facebook voor iedereen (ebook)

19 maart 2012, 06:00

Stop met het schenden van je eigen privacy!

Eerder deze maand won Facebook een “Big Brother Award”, de prijs die personen, bedrijven en overheden te kijk zet die het afgelopen jaar bij uitstek controle op burgers en inbreuken op privacy hebben bevorderd. Onterecht, want de gebruiker is zelf verantwoordelijk, was Jan Willem Alphenaars reactie. Vandaar dat hij samen met mede-Marketingfactsblogger Peter Minkjan een handig e-book schreef om mensen daarbij te te helpen. Dat e-book, getiteld Veilig Facebook voor iedereen, is vanaf nu te downloaden.

Privacy is een 'big issue'. Met de Big Brother Award wil Bits of Freedom de aandacht vestigen op partijen die het er niet zo nauw mee nemen. Dit jaar was o.a. Facebook aan de beurt, o.a. omdat het op grote schaal gebruikersgegevens verzamelt en, ondanks het tegendeel te beweren, deze deelt met adverteerders.

Maar volgens Jan Willem Alphenaar is die award onterecht en ligt de verantwoordelijkheid toch vooral bij de gebruiker zelf:

Ik denk dat het mooier was geweest als Bits of Freedom de Big Brother Award had toegekend aan de naïeve internetgebruiker die, ondanks dat we het allemaal hoog op hebben met privacy, zelf zijn eigen privacy en persoonlijke gegevens ruilt voor kortingen en entertainment. […] Dus mensen, wees niet zo naïef.

Om die naïeve Facebookgebruiker te helpen zijn eigen privacy te beschermen, sloeg Jan Willem de handen ineen met expert Peter Minkjan, die meerdere blogposts op Marketingfacts schreef over o.a. Facebook-marketing voor gevorderden en de bijbehorende metrics. Samen schreven zij een een ebook vol met praktische tips over de beste instellingen voor je account. Daarbij komen aspecten naar voren als je vindbaarheid in Google, de basisinstellingen qua privacy, wat adverteerders allemaal over je weten en hoe je ook op openbare computers veilig je vrienden kunt 'liken'.

Kortom: een onmisbaar (e)boekwerkje voor iedereen die serieus werk wil maken van Facebook én zijn of haar privacy. Het is vanaf nu te downloaden vanaf de website veiligfacebook.nl.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Remi van Beekum

    Alphenaar bewijst hiermee zijn eigen ongelijk. Want als er een heel (e)boekwerk nodig is om de privacyinstellingen te ontrafelen, kun je niet meer stellen dat het allemaal de verantwoordelijkheid van de gebruiker is.


    19 maart 2012 om 07:14
    Jan Willem Alphenaar

    Hoi Remi,

    Ja daar heb je een punt. Dit boekje (is niet zo groot als het plaatje doet vermoeden) is gemaakt omdat er veel reacties op mijn stelling kwamen.

    Het is wel de verantwoording van de gebruiker, maar het is niet voor elke gebruiker duidelijk hoe je dat moet doen.

    Met het boekje heb je in 10 minuten alles even gecheckt. Na het lezen van dit boekje is mijn stelling wel weer van kracht 🙂


    19 maart 2012 om 07:40
    Remi

    Ah, gelukkig 😉


    19 maart 2012 om 08:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!