Veel kinderen vinden reclames ongeloofwaardig

Veel kinderen vinden reclames ongeloofwaardig

Kinderen zijn goed in staat om door reclames heen te prikken. R.O.C.K., de Reclame Opinie Commissie voor Kids, heeft kinderen in de leeftijd van 10 t/m 15 jaar gevraagd wat zij vinden van reclame. Uit dit onderzoek, uitgevoerd door Qrius in samenwerking met de Consumentenbond, blijkt dat maar 16% van de ondervraagde kinderen van mening is dat in reclame de waarheid wordt verteld. Wel vindt tweederde reclame vervelend.

Uit het meeste recente onderzoek onder deze groep blijkt dat maar 16% van de ondervraagde kinderen van mening is dat in reclame de waarheid wordt verteld. Dat is ruim 6% meer ten opzichte van een half jaar geleden. Bijna alle kinderen hadden door dat reclame een commerci?le bedoeling heeft.

Een andere conclusie is dat kinderen reclame niet leuk vinden. Bijna tweederde van de kinderen vindt reclame ronduit vervelend. Toch is het entertainment-gehalte van reclame wel hoog. Iets meer dan de helft van de kinderen zingt vaak liedjes uit TV reclames. Bij minder dan de helft van de kinderen wekt reclame de kooplust op. Vaker bij jongens dan bij meisjes en ook eerder bij basisschoolleerlingen dan bij leerlingen uit het voortgezet onderwijs.

Reclames over geld lenen, hypotheken en verzekeringen vinden kinderen vaak erg stom. Net zoals reclames over maandverband en schoonmaakproducten. De reclame van Dubbelfriss wordt het meest genoemd als leukste reclame. De reclames van HI, Skittles en Citro?n scoren ook heel goed. De meeste reclames kennen de kinderen van de televisie.

Bron:
Persbericht R.O.C.K.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.