Van de drank af met online hulpprogramma

Van de drank af met online hulpprogramma
, Upstream
@marcoderksen

De Jellinek, een instelling voor verslavingszorg in Amsterdam, heeft een internetprogramma in het leven geroepen waarmee alcoholisten zonder tussenkomst van een hulpverlener kunnen stoppen met drinken of het gebruik van alcohol kunnen minderen. Sinds de introductie ervan donderdag hebben 65 mensen zich al aangemeld om eraan mee te doen.

Dat zei een woordvoerder van de Jellinek vrijdag. De zelfhulpmodule alcohol duurt vier tot zes weken. Deelnemers, die anoniem kunnen blijven, moeten elke dag of eventueel een paar keer per week inloggen om gedurende ongeveer een kwartier hun gebruik en verlangen naar alcohol te registeren. Na twee weken is het de bedoeling om op basis van de resultaten een persoonlijk plan op te stellen.

Dat zei een woordvoerder van de Jellinek vrijdag. De zelfhulpmodule alcohol duurt vier tot zes weken. Deelnemers, die anoniem kunnen blijven, moeten elke dag of eventueel een paar keer per week inloggen om gedurende ongeveer een kwartier hun gebruik en verlangen naar alcohol te registeren. Na twee weken is het de bedoeling om op basis van de resultaten een persoonlijk plan op te stellen.

Binnenkort kunnen deelnemers ook geregeld een sms-bericht met opbeurende teksten ontvangen, zei de woordvoerder. Het gaat dan om teksten als ‘Houd vol’ en ‘Als je je best doet, lukt het je’. Mensen die toch behoefte hebben aan contact met een hulpverlener, kunnen een email sturen of chatten met een van de medewerkers. Die mogelijkheden bestaan al sinds oktober vorig jaar om de drempel naar de reguliere verslavingszorg te verlagen.

Het zelfhulpprogramma is volgens de Jellinek bedoeld voor mensen die een beperkte periode overmatig hebben gedronken en geen ziekte of aandoening hebben die door alcohol is ontstaan. Voor de meesten van de naar schatting 820.000 zware drinkers in Nederland zal de module niet geschikt zijn, aldus de woordvoerder.

Bron:
http://www.telegraaf.nl/


Geplaatst in

Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Afkicken via internet

    Tweederde van alle internetgebruikers zoekt bij gezondheidsproblemen raad op het web. Hulpverleners uit geestelijke gezondheids- en verslavingszorg hebben zich dan ook driftig op de cybertherapie gestort.

    Websites waarbij digitale psychotherapie, informatie of e-consulten bij verslaving of medische informatie worden aangeboden.

    Al drie jaar kunnen gebruikers op de website van de Amsterdamse Jellinek terecht bij de vraag- en antwoordrubriek over verslaving. Maar dit informatieve eenrichtingsverkeer bleek in een tijd waarin de halve wereld mailt, chat en sms't te beperkt. Slechts eenderde van de klanten zocht informatie, de rest had meer behoefte aan advies en directe ondersteuning, oftewel: e-consults.

    Dit zijn gesprekken met een psycholoog of maatschappelijk werker die ingaat op de persoonlijke hulpvraag van een klant. Het verschil met de oude situatie is dat hulpverlener en cliënt elkaar niet zien en dat hun communicatie schrijvend via de computer in plaats van mondeling verloopt.

    Gisteren presenteerde de Jellinek, na een week het grote publiek nieuwsgierig te hebben gemaakt met geheimzinnige billboards (een kat met de tekst 'Vanochtend'), haar allerjongste internetproduct: een digitaal ontwenningsprogramma voor alcoholisten.

    De verslavingskliniek heeft echter niet de illusie zware drinkers - Nederland telt op dit moment 820.000 probleemdrinkers - digitaal te kunnen genezen. Onthouding brengt bij deze groep namelijk medische risico's met zich mee, waardoor de mensen door een verslavingsarts zouden moeten worden gecontroleerd. En dat is via het internet onmogelijk.

    Bij de groep alcoholverslaafden is de insteek dan ook meer de mensen zo ver te krijgen dat ze ook een reguliere behandeling willen ondergaan. Verrassend is dat cliënten zich bij dit programma ook kunnen aanmelden voor een sms-service die ervoor zorgt dat zij zowel overdag als 's nachts met opbeurende sms'jes bij het afkicken worden gesteund.

    Inmiddels is de Jellinek niet de enige GGZ-instelling die behandeling via het anonieme medium heeft ontdekt. Via de site www.zwaarweer.nl kunnen jongeren na het invullen van een vragenlijst checken of hun zwaarmoedigheid een tijdelijke dip is, of toch een echte depressie. Op de site www.seksualiteit.nl van seksuoloog Peter Leusink kunnen mannen en jongens voor €4,50 aan een erkende seksuoloog navragen of hun penis écht niet te klein is. Uitgebreidere consulten kosten de mailer €22,50 per keer, te betalen per mobiele telefoon.

    Via de zogenoemde 'rouwmeter' die te vinden is op de site www.rouw.nl kunnen mensen die al maanden somber zijn omdat ze een dierbare hebben verloren, controleren of hun aanvankelijke psychotrauma misschien is uitgemond in het zwaardere Psycho Traumatisch Stress Syndroom (PTSS).

    Als dat het geval is, kan de site www.interapy.nl wellicht uitkomst bieden. De digitale hulpverlening bij PTSS bestaat bij het Amsterdamse bedrijf Interapy uit tien gestructureerde schrijfopdrachten met begeleiding van een psycholoog op afstand. Oprichters van deze website ontdekten dat digitale hulpverlening zelfs betere resultaten boekt dan therapie bestaand uit een combinatie van schrijfopdrachten en persoonlijk contact in de begeleiding.

    Digitale psychotherapie wordt wegens de bewezen effectiviteit en de wachtlijstbekortende werking inmiddels al door een forse groep zorgverzekeraars vergoed. Het Post Traumatisch Stress Syndroom - jaarlijks lijden hier in Nederland 700.000 mensen aan - gaat gepaard met nachtmerries, flashbacks, vermijding, concentratieproblemen en verhoogde prikkelbaarheid. Behandeling kost de zorgverzekeraars volgens Jean-Pierre van de Ven, psychotherapeut en ontwikkelaar nieuwe concepten bij het bedrijf Interapy, 1250 euro. Ter vergelijking: een consult bij een erkend psycholoog kost tussen de 60 en 85 euro per keer (45 minuten). Meestal bestaat een behandeling uit tien tot vijftien sessies.

    De burnout-behandeling die recent op internet beschikbaar kwam, komt neer op 1500 euro: een bedrag dat bedrijven als de Nederlandse Spoorwegen en ABN AMRO inmiddels graag neertellen als het een zieke werknemer eerder doet herstellen en dus opnieuw inzetbaar maakt. Het voordeel is dat werknemers direct worden geholpen, terwijl zij normaal gesproken eerst op een wachtlijst moeten staan.

    Interapy biedt psychologische behandeling volgens vaste normen, met effectmeting en rapportage aan eventuele verwijzers. Een vaste behandelaar begeleidt cliënten gedurende het programma, dat afhankelijk van de stoornis vijf tot tien weken duurt.

    Voorstanders van internethulp prijzen de werking van het precieze formuleren waar communicatie via het internet zowel cliënt als behandelaar toe dwingt. Beiden kunnen immers langer nadenken over de manier waarop ze hun gedachten formuleren. Bovendien kunnen cliënten bij Interapy meteen aan de slag en zo de wachtlijst van een reguliere instelling omzeilen.

    Vanwege het wachtlijstprobleem werkt Interapy samen met de reguliere GGZ-instelling Mentrum, die expert is op het gebied van depressie. Bij Interapy zelf volgt door deze leerzame samenwerking binnenkort een proef met digitale hulpverlening aan depressieve mensen.

    Uit onderzoek van Interapy blijkt dat mannen en vrouwen, rijken en armen, hoog- en laagopgeleiden evenveel baat hebben bij de digitale psychotherapie. Eén groep heeft er duidelijk méér dan gemiddeld baat bij: gesloten mensen die doorgaans niet met anderen over hun probleem praten maar dit wel toevertrouwen aan een onzichtbare behandelaar via het anonieme medium.

    Laagdrempeligheid wordt ook als voordeel van 'internettherapie' genoemd. De drempel om met een verslaving naar een hulpverleningsinstelling te stappen, is voor velen erg hoog, zo constateert Roel Kerssemakers, medewerker Preventie bij de Jellinek. ,,Alcoholisten lopen gemiddeld zeven jaar met hun verslaving rond voordat ze hulp zoeken. Het doel van onze website is dan ook mensen bereiken die hier de drempel niet snel over zullen komen. Neem de blowers. Daar zijn er in ons land op dit moment 300.000 van. Uit recent onderzoek blijkt dat zes procent van hen aan het blowen verslaafd is. Twintig procent van deze groep blowt op z'n minst problematisch. Zestigduizend blowers bevinden zich dus in de gevarenzone terwijl jaarlijks maar drieduizend probleemblowers hulp zoeken. Die andere 57.000 probleemblowers proberen we nu via ons digitale afkickprogramma te bereiken.''

    Als de gebruiker zich bij het cannabis-programma heeft aangemeld, moet hij eerst zijn beginstand bepalen. Hoeveel joints rookt hij per week en wanneer doet hij dat? Wat zijn voor hem de voor- en nadelen van het blowen? De blower wordt gevraagd gedurende een aantal weken in een digitaal dagboek bij te houden wanneer hij hoeveel gram rookt, hoe hij met zijn 'trek' omgaat en wat hij als afleiding heeft aangegrepen. Hij wordt door een digitale hulpverlener gecoacht die hem 'goed gedaan' mailt en af en toe digitaal van relevante informatie over het blowen voorziet.

    Het bestaande cannabis-afkickprogramma wordt binnen enkele weken gerestyled en, net als het afkickprogramma voor alcoholisten, voorzien van een sms-service. Monique Nieuwenhuys, medewerker kwaliteit bij de Jellinek: ,,We kunnen cursisten dan af en toe een bemoedigend sms-je sturen, maar via de sms kun je ook vragen of iemand vandaag zijn trekmomenten al heeft geregistreerd. Als iemand al tien dagen niet heeft ingelogd, kun je hem daar per sms op attenderen. Of je vraagt hem per mobiele telefoon of hij zijn voornemen een goede vriend in te lichten over het afkicken, al heeft uitgevoerd. Het sms-en zal alleen facultatief gebeuren. Mensen die aangeven hier geen behoefte aan te hebben, ontvangen de berichtjes niet.''

    Critici waarschuwen dat cybertherapie weliswaar aantrekkelijk lijkt, maar dat e-mail vooralsnog zo openbaar is als een ansichtkaart en de privacy dus niet is gewaarborgd. Ook vragen zij zich af of de behandelaar wegens ontbrekend non-verbaal contact niet erg gemakkelijk door zijn cliënt kan worden bedonderd.

    Jean-Pierre van de Ven van Interapy wijst de kritiek van de hand: ,,Je mist als behandelaar de verbale reactie van je cliënt, maar daarmee mis je tegelijk een hoop ruis. Ook psychologen worden namelijk afgeleid door het uiterlijk en voorkomen van hun cliënt. In de normale behandelsituatie moeten behandelaar en cliënt eerst op elkaar intunen. Dat duurt even. Mijn ervaring is juist dat cliënten bij cybertherapie ontzettend snel ter zake komen omdat deze ruis ontbreekt.''

    Verder meent Van de Ven dat de privacy van zijn cliënten wel degelijk zorgvuldig wordt bewaakt. Bij Interapy gebeurt dat door alle cliënten een code te geven die symbool staat voor hun naam. Alleen de dertig psychologen die de problemen van de cliënten wekelijks met elkaar bespreken, weten welke naam achter welk symbool schuilt.

    Ondanks de bezwaren van enkele sceptici lijkt cybertherapie booming business. Nieuwe behandelconcepten voor relatieproblemen, verslaving en eetstoornissen zijn bij Interapy in de maak. De Jellinek kliniek is op haar beurt druk bezig met voorbereidingen voor zelfhulpprogramma's voor nicotine-, gok- en cocaïneverslaafden.

    Problematisch cocaïnegebruik ligt met 27.000 gevallen vele malen lager dan het aantal probleemdrinkers, maar vormt in de grote steden wel een groeiend probleem. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst tien procent van het uitgaanspubliek inmiddels frequent snuift en zich daarmee in de gevarenzone bevindt. Omdat cocaïne in tegenstelling tot alcohol en nicotine niet lichamelijk verslavend werkt, is het bij uitstek geschikt voor de cognitieve gedragstherapie waarop vrijwel alle digitale zelfhulpprogramma's zijn gebaseerd.

    Op dit moment wordt onderzocht wat het effect van het digitale afkickprogramma voor blowers is en binnen enkele weken hoopt de Jellinek de cocaïne-, maar ook nicotine- en gokverslaafden in haar digitale spreekkamer te mogen begroeten.

    Bron:
    http://www.ad.nl/

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.