Van concertgebouw naar centraal station: orkest in de tijd van social media

Het Gelders Orkest is cultuur 2.0

Van concertgebouw naar centraal station: orkest in de tijd van social media

Rust, klassieke muziek en ruimte. Dit zijn geen kenmerken van een hectisch centraal station. Toch heeft Het Gelders Orkest hier afgelopen maandag in Nijmegen voor gezorgd. Dit miniconcert was ter promotie van het  Valentijnsconcert op 14 februari. Deze actie stond niet op zichzelf. Waar een folder vroeger voldoende was, zoekt Het Gelders Orkest steeds vaker de bezoeker op. Als een van de eerste orkesten gaan zij de dialoog met hun doelgroep aan. Met een marktgerichte strategie valt het Gelders Orkest op in een verder behoudende branche.

Deze blog is geschreven door Micha van Rheden, Marjolein van Sas en Dyon Klaassen, en de video is geproduceerd door Joline Smits. Zij zijn de winnaars van de HAN Digital Magazine Award voor hun digitale magazine LiNK, en werden daarvoor beloond met een masterclass contentmarketing van Marketingfacts. Deze blog is het resultaat van die masterclass.

Dialoog

Als eerste orkest in Nederland heeft Het Gelders Orkest een app ontwikkeld waarin informatie, video's en muziekfragmenten te vinden zijn. Naast een beeld van het orkest krijgt de gebruiker ook een kijkje achter de schermen. Denk bijvoorbeeld aan een interview met de dirigent of een kijkje in de productie. Hierdoor zorgt de app voor extra beleving en zo wordt geprobeerd de gebruiker aan het orkest te binden. Afgezien van het gebruik heeft app ook voor flink wat PR-aandacht gezorgd.

Ook zet Het Gelders Orkest actief social media in. Hierop krijgen zij veel positieve reacties van bezoekers. 'Het is heerlijk om voor een bedrijf te werken dat zo veel positieve berichten binnen krijgt', aldus Sanne Grijsen, marketeer bij het Gelders Orkest. "Muziek leent zich hier ook goed voor. Het gaat over emotie." vervolgt ze. Het delen van berichten op social media is voor Het Gelders Orkest zeer geschikt om meer aandacht van de pers te krijgen. Het wordt vaak sneller opgepakt dan een persbericht, zo vertelt Sanne. "We proberen daarnaast altijd op vragen en andere reacties te reageren."

Productaanbod

Het blijft niet alleen bij luisteren en reageren. Mede op basis van de input vanuit social media wordt ook het product aanbod aangepast om aansluiting te vinden bij nieuwe doelgroepen. De uitdaging voor Het Gelders Orkest was hierbij om dicht bij zichzelf te blijven maar toch innovatief te zijn.

Een voorbeeld hiervan is de oprichting van het OrkestLAB. Met het Gelders OrkestLAB doet het Gelders Orkest waar hun kracht ligt; het spelen van symfonische muziek. Maar de vorm is anders. Concerten duren een uur en de muziek en sfeer is net even anders dan je verwacht. Een voorbeeld hiervan is het Velntijnsconcertconcert Romeo & Julia. Muziek van Bernstein, Ravel en De Falla wordt hier gespeeld in de industriële fabriekshal De Vasim in Nijmegen en in de Stadhuishal in Arnhem. Door de aanwezigheid van een presentator, een DJ  en andere muziek (deze keer flameco) krijgt het geheel een dynamische sfeer.

Ook de manier van promoten die Het Gelders Orkest hanteert is op de nieuwe doelgroep aangepast. Zo speelden enkele orkestleden voor de promotie van het Valentijnsconcert muziek op het centraal station van Nijmegen en in het musiskwartier in Arnhem (zie foto).

Daarnaast start vanaf 13 april het eerste Frozen Planet Concert in het Ziggo Dome. Tijdens dit concert worden de beelden van de gelijknamige BBC natuurdocumentaire getoond op een enorm HD-scherm, welke worden begeleid door Het Gelders Orkest. Hiermee haakt Het Gelders Orkest in op de populariteit van de tv-serie en sluiten ze aan bij een nieuwe doelgroep.

More to come?

Het Gelders Orkest is binnen de branche voorloper op het gebruik van online media en de manier waarop er een dialoog wordt aangegaan met de doelgroep. Met de bezuinigingen in de cultuursector in het achterhoofd zullen ook andere orkesten en culturele instellingen deze overstap moeten maken. De nieuwe media zullen moeten worden omarmd en de doelgroep moet centraal worden gesteld. Zal dit het startschot zijn voor een revolutie binnen de branche?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.