Van boef tot burger: MVO vriendelijk campagne boosten doe je zo

17 december 2021, 14:00

Samenwerking McDonald’s en Dirtbags: OCEAN doeken Maestro Truffel Deluxe verwerkt tot oersterke tassen

Soms kan je als marketeer je campagnematige mes niet aan twee, maar aan vier, vijf of zes kanten laten snijden. Stel je voor: Je regelt als hamburger restaurantketen goodies voor fans, stimuleert app-gebruik, helpt heel MVO mee aan recycling en upcycling, creëert daar duurzame want oersterke spullen mee die er ook nog eens goed uitzien. En je zorgt er indirect voor dat mensen aan de rand van de samenleving zich meer mens voelen en een vak leren.

Wat is er aan de hand: Dirtbags in a nutshell

Ken je die reclamedoeken langs de snelweg? Die zijn gigantisch groot, gemaakt van onverwoestbaar plastic, hangen maanden buiten, verweren en worden vies tot ze afgedankt worden. Het kost exploitant OCEAN veel geld om ze te vernietigen als de campagne is afgelopen, en dat moet en kan anders dachten ze bij Dirtbags.

Dat bedrijf laat de oude vieze doeken (dirty, ze stinken ook echt) verwerken tot duurzame tassen door echte dirtbags, gedetineerden. Tassen maken kan je niet zomaar, daar heb je opleiding en ervaring voor nodig. Geeft voldoening, op naar het rechte pad, zeg maar.

De tassen worden in verschillende soorten en maten verkocht via de webshop van Dirtbags, en er is er niet 1 precies hetzelfde wat gelijk een schaarste-component in het product aanbrengt. Ook dat is slim.

Hoe McDonald’s dit heeft aangepakt

Persbericht van gisteren: McDonald’s en Dirtbags hebben de handen ineen geslagen en blazen gebruikte Ocean Outdoor reclamedoeken van de Maestro Truffel Deluxe campagne nieuw leven in door ze te recyclen tot duurzame Dirtbags tassen. Van die gerecyclede tassen worden maar 50 exemplaren gemaakt (schaarste!).

Ze zijn alleen vandaag (vrijdag 17 december) te winnen door mee te doen met X-MASters in de McDonald’s App, waar deelnemers deze maand iedere dag mee kunnen spelen voor prijzen.

Dat X-MASters, euh,dat is natuurlijk een manier om app-installs van de McDonald’s app (en MyMcDonald’s registraties) te stimuleren. Achterliggende niet verbazingwekkende strategie: McDonald’s wil met die installs consumenten vaker naar de restaurants gaan trekken. Dat blijkt ook uit dit interview over de digitale strategie van McDonalds op Adformatie (premium).

Annemarie Swijtink, Senior Director Marketing bij McDonald’s Nederland zegt in het persbericht:

“McDonald’s zoekt continu waar zij een positieve impact kan maken. We vinden het dus hartstikke mooi dat we dankzij deze samenwerking met Ocean Outdoor en Dirtbags oude reclamematerialen kunnen recyclen tot gave McDonald’s items. En eerlijk gezegd, dat maakt deze prijs voor mij een van de tofste, en dubbel zo waardevol.”

Be like McDonald’s

App-installs genereren met duurzame boeventassen om zo restaurantbezoek te plussen en je campagne te verlengen. Dat is interessant, niet voor iedereen weggelegd, maar jij kan dit misschien ook wel. MVO-budget over? Heb je een Out of Home campagne draaien ergens? Nog op zoek naar goodies voor klanten/prospects/je personeel/relaties/vrienden en bekenden?

Dan lijkt dit een simpel 1-2 tje. Het is innovatief, past bij de tijdgeest, je kan er je campagne lekker mee “doortrekken”, ronkende persberichten over sturen (goed bezig, Merk X) en misschien zijn er nog wel veel meer voordelen te verzinnen. Of nadelen, dat mag natuurlijk ook. Heb ik zelf voor nu even overgeslagen, optimistisch als ik ben.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags
mvo,

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!