Van alles een beetje: de marketeer als generalist

5 april 2012, 12:00

“Kies een specialisatie.” “Maak keuzes.” “Zet jezelf in de markt als een expert.” Er lijkt soms veel voor te zeggen om een specialist te zijn of worden. Iemand die zich focust op één taak, besteedt immers meer tijd en energie aan deze ene taak en is hier waarschijnlijk beter in dan degene die 'van alles wat' doet. Maar tegelijkertijd wordt generalisme juist óók gewaardeerd. USG Capacity achterhaalde wat de meningen zijn over specialisten vs. generalisten en hun kansen op de arbeidsmarkt.

Specialisme versus generalisme

Bekijk eens een gemiddelde vacature, bijvoorbeeld deze voor een marketingmedewerker, gevonden op de jobs-pagina van Marketingfacts.

Als marketing medewerker ben je verantwoordelijk voor het uitvoeren van het advertentiebeleid. Je bedenkt samen met het team marketingacties en zorgt ervoor dat de resultaten gemeten kunnen worden. (…) Naast deze commerciële taken zullen ook administratieve taken, het stylen en inrichten van onze showrooms en vitrines tot je takenpakket horen. (…) Je bent een sparringpartner met onze online marketeer en je bent op de hoogte van social media. (…)

Tot je werkzaamheden horen verder:

  • het bewaken van de huisstijl
  • het uitvoeren van het sponsorbeleid
  • het schrijven van persberichten
  • het plannen en organiseren van evenementen
  • briefen van acties & advertenties aan het reclamebureau
  • nieuwsbrieven en e-mailings inplannen, coördineren, communiceren en meten
  • het plaatsen van content op ons narrow casting systeem
  • marketingacties coördineren en communicatie-uitingen inplannen
  • marketing en communicatiekalender opstellen
  • het schrijven van een marketingplan

Van het uitvoeren van het advertentiebeleid, via het inrichten van de showrooms tot het plannen en organiseren van evenementen. Een beetje specialist zou zich met deze baan geen raad weten!

Uit een onderzoek naar de online marketeer van de toekomst, uitgevoerd door USG Capacity onder 255 respondenten, blijkt er inderdaad in de toekomst voldoende plaats op de arbeidsmarkt voor marketeers die zich breed oriënteren. Met de uitspraak “Generalisten zullen over 5 jaar de specialisten op een marketingafdeling aansturen” is 69% van de ondervraagden het eens, terwijl 66% zich niet kan vinden in de uitspraak “Over 5 jaar zijn er alleen nog specialisten op een marketingafdeling”.

Natuurlijk is de vraag: waar ligt de grens tussen generalisme en specialisme? Definities zijn natuurlijk altijd rekbaar. Zeker als je kijkt naar verdwijnende en opkomende taken. Functietaken groeien met de tijd mee. Als je het bijvoorbeeld hebt over online en offline taken, tegenwoordig een belangrijk discussiepunt, valt het op dat ook hier generalisme de boventoon voert.

Marketeer versus online marketeer

In bovenstaande vacature wordt vermeld dat de marketingmedewerker dient samen te werken met de online marketeer. Echter, de kans is groot dat de term 'online marketeer' in de toekomst helemaal niet meer bestaat – dat deze gewoonweg niet meer nodig is. Alle marketing- en communicatieprofessionals dienen in de toekomst waarschijnlijk digitaal onderlegd te zijn.

Wanneer in het onderzoek gevraagd wordt naar de specialiteit van de marcommer, geeft namelijk maar liefst 71% van de ondervraagden aan dat zij een generalist zijn, tegen 18% en 11% die aangeven gespecialiseerd te zijn in respectievelijk online en offline. Ook andere uitkomsten wijzen in deze richting, want met de uitspraak “De toekomstige marketeer moet op de hoogte zijn van alle online innovaties” is maar liefst 71% van de ondervraagden het eens.

Het belang van specialisatie

Dat wil niet zeggen dat specialisatie niet belangrijk is. In sommige vakgebieden is het nog steeds van groot belang om een specialist te zijn. Een optometrist, software engineer, tandarts of chefkok kan zich maar beter focussen op zijn vak. De diepte ingaan, inzoomen op de details en het ontwikkelen van specifieke vakkennis is in deze beroepen van groot belang. Anderzijds dienen managers, consultants en journalisten maar beter breed geschoold te zijn. In die vakken moet je juist 'van alles wat' weten om bij te blijven.

Toegegeven, generalisme kán in je nadeel kan werken bij sollicitaties, aangezien je niet zo gemakkelijk in een hokje te plaatsen bent. Meestal is het van belang dat je in één bepaald onderwerp veel ervaring hebt, maar hiernaast ook veel kennis hebt van omliggende zaken. De beste generalist is dus eigenlijk iemand die op meerdere gebieden een specialist is.

Hoe zie jij jezelf? Zou je jezelf beschrijven als specialist of generalist? En hoe zie je dit in de toekomst veranderen?

Michèl Schilders is Algemeen Directeur bij USG Marketing, Communication & Sales Professionals. USG MarComSales is arbeidsbemiddelaar in communicatie-, marketing- & salesprofessionals met een HBO+ denk- en werkniveau. USG MarComSales staat voor de optimale P van Personeel in uw marcommix.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Robert Ruijtenberg

    Over breed en diep specialiseren:

    Het verschil tussen breed en diep specialiseren interesseert mij.

    Om een voorbeeld te geven: Een huisarts is bijvoorbeeld niet alleen diep gespecialiseerd, maar ook breed. Waarom?

    Voor een ‘buitenstaander’, laten we zeggen een marketeer, vereist het vak van huisarts een diepe specialisatie van het doktersvak. Maar zijn functie is voor hemzelf verre van enkel diep gespecialiseerd. Zijn kennis en kunde van het menselijk lichaam uit zich in verschillende werkzaamheden zoals analyses uitvoeren, gesprekken houden, kleine operaties uitvoeren en ga zo maar door.

    En dan hebben we het nog niet eens over de uiteenlopende symptomen die een huisarts moet herkennen, advies over kan geven en eventueel kan behandelen. Een vak van een huisarts is in weze niet anders dan het vak van een marketeer.

    Voor een buitenstaander vereist het marketingvak juist diepe specialisatie van, jawel, de algemene marketing. Terwijl wij (als marketeers) al die verschillende deelgebieden opdelen en het geheel zien als een brede specialicatie.

    De termen generalisatie en specialisatie zijn naar mijn mening eerder relatief dan vastgesteld.

    Over sollicatiegesprekken:

    Dat neemt trouwens niet weg dat het inderdaad moeilijk is om te overtuigen dat je naast marketinggespecialiseerd ook nog eens diverse specialisaties binnen het vak onder de knie hebt… Het is enorm afhankelijk van de vraag van de werkgever.

    De ene keer wordt er van je verwacht dat je breed bent opgeleid en de andere keer is specialisatie belangrijk. Het kan zijn dat je voor beiden functies geschikt bent, maar het juist beantwoorden van de vragen kan hetverschil betekenen tussen ‘wel geschikt’ en ‘niet geschikt’ zijn. Lastig.


    6 april 2012 om 13:11
    Willie Goorsenberg

    In de toekomst kijken kan niemand. Momenteel zie ik alleen dat er in een job omschrijving 17 dingen worden gevraagd, hetgeen in de praktijk uitdraait op het feit dat de nieuwe collega 2 taken werkelijk uitvoert, (want het is een specialist die aangenomen wordt!) de rest blijft liggen en kan na een paar maanden worden opgevangen door personeel dat al in dienst was…. zonder daar overigens enige waardering voor te krijgen (die andere 2 taken waren immers belangrijker)


    6 april 2012 om 18:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!